«سهشنبههای بدون خودرو» به یک صحنه نمایشی تبدیل نشود/عدم استانداردسازی مسیرهای دوچرخهسواری در شیراز
رئیس هیات دوچرخهسواری فارس با گلایه از اهداف به ثمر نرسیده طرح «سهشنبههای بدون خودرو» به خبرنگار فارس میگوید: اینکه تنها شعار بدهیم و هر سهشنبه با عکس گرفتن در کنار دوچرخه و با مسوولان مختلف عکسهای خبری بگیریم دردی از ما دوا نمیکند.
هادی باشفاعت ادامه میدهد: «سهشنبههای بدون خودرو» در شیراز با حمایت و همکاری شهرداری مناطق، معاون حملونقل شهرداری شیراز، اداره کل ورزش و جوانان فارس، هیات دوچرخهسواری استان و ... توانست در مدت کوتاهی به جایگاه مطلوبی برسد اما اهداف آن در 2 سال برگزاری محقق نشد.
وی با تاکید بر مزایای ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در کلان شهرها بیان میکند: از مزایای استفاده شهروندان از دوچرخه برای تردد در شهر، کاهش ترافیک، آلودگی شهری و صوتی است.
باشفاعت ادامه میدهد: بیش از 40 درصد حملونقل عمومی در کشورهای پیشرفتهای مانند دانمارک و هلند با دوچرخه انجام میشود و مسیرهای ویژهای برای دوچرخهسواری شهروندان احداثشده است.
جادههای نامناسب
رئیس هیات دوچرخهسواری استان فارس از آسیبدیدگی 12 دوچرخهسوار عضو این هیأت در سال گذشته و در حین دوچرخهسواری خبر میدهد و میگوید: این افراد که آموزشدیده بودند و از وسایل دوچرخهسواری مناسب نیز استفاده میکردند در مسیرهایی همچون صدرا، چمران و ... دچار حادثه و حتی شکستگی در عضو شدند.
باشفاعت تصریح میکند: در حال حاضر پیست و مسیر دوچرخهسواری مناسب و استانداردی برای آموزش شهروندان علاقمند به دوچرخهسواری در شیراز و استان در اختیار نداریم.
وی ادامه میدهد: شهرداری شیراز در پارک کوهستانی دراک هزینه زیادی کرده و 14 کیلومتر مسیر دوچرخهسواری احداث کرده است که میتوانست یکی از بهترین مکانها برای دوچرخهسواری باشد.
این مقام مسوول اضافه میکند: اما باوجود اینکه هیات دوچرخهسواری پیش از اجرای این طرح جزئیات مسیر دوچرخهسواری استاندارد را به صورت مکتوب و منسجم در اختیار مسوولان قرارداد، در احداث این مسیر استانداردهای لازم رعایت نشد.
باشفاعت تاکید میکند: این مسیر با عرض یک و نیم متری ساختهشده که کافی نیست و طرفین مسیر نیم متر بالاتر از سطح زمینساخته شده که برای دوچرخهسوار خطرناک است و متاسفانه یک میلیارد تومان نیز برای این سکوی غیر اصولی هزینه شده است.
رئیس هیات دوچرخهسواری فارس به مسیر دوچرخهسواری چمران اشاره میکند و میگوید: این مسیر میتوانست مناسبترین مسیر دوچرخهسواری باشد چون مسطح و یکسان است.
وی میافزاید: اما به دلیل اینکه همزمان به عنوان مسیر پیاده راه و دوچرخهسواری در نظر گرفتهشده بود باعث برخورد دوچرخهسواران با عابران پیاده میشد و در کمال ناباوری پس از مدتی تردد دوچرخه در این مسیر مناسب ممنوع شد.
باشفاعت معتقد است: اگر بخواهیم در ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در شهر موفق باشیم باید اکنون مدیران ما و کارکنان سازمانها به عنوان الگوی سایر شهروندان با دوچرخه در شهر تردد میکردند تا مردم عادی نیز الگوبرداری کنند.