خیانت در امانت به چه قیمتی؟
وقتی ادارات پست بسته های ارسالی مردم را باز یا پاره می کنند!
این روزها برخی اداره های پست بسته های پستی شهروندان را به درستی به دست گیرندگان آن نمی رسانند، بسته های پستی که توسط عده ای از کارکنان بدون هیچ گونه مراعاتی که مبادا شکستنی باشد یا هر چیز که در آن بوده نیست و نابود شود را با عجله و شتاب به این سو و آن سو پرتاب می شود.
به گزارش "شیرازه"کارکنانی که جعبه ها را با خشونت در هنگام بار در هم می چلانند یا این که یواشکی گوشه ای از آن را پاره یا باز می کنند، انگار نمی دانند که مردم برای محموله های پستی خود هزینه کرده اند و گیرندگان هم چشم انتظارند که آن محموله در کمال صحت و سلامت به دستشان برسد.به گفته برخی شهروندان بسته های پستی در ابتدا به درستی بسته بندی شده ولی وقتی به دست گیرنده می رسد دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.این رویه در حالی اتفاق می افتد که بسته های پستی در کشورهای پیشرفته با قائده و قانون خاصی جابجا می شود تا درکمال صحت به مقصد برسد.
شاید جزو پروتکل کاریشان هست که بسته های پستی را باز می کنند
محمد جعفری،شهروند در گرمسار «سمنان» در گفت و گو با خبرنگار "ما" که با فروش عسل هایی که از استان های دیگر برایش ارسال می شود امرار معاش می کند،با ابراز گلایه مندی از آسیب رساندن به بسته های پستی اش در اداره پست این استان می گوید: متاسفانه این مسئله اولین بار نیست که این مسئله رخ داده و حدود 10 باری می شود که بسته های پستی ام که از شهرهای مختلف مثل اردبیل، تهران و غیره به شهرمان ارسال می شود باز یا پارده شده است.من با هزار بدبختی و مشکلات قوطی های عسل را از این سوی شهر به آن سوی شهر می برم تا بلکه خریداری پیدا شود و دست خالی نزد خانواده ام نروم.هر بار که به پست مراجعه می کنم یا قوطی های عسل درب و داغون شده یا اینکه عسل از آن سرازیر شده،در برخی مواقع هم می بینم که گوشه ای از جعبه باز یا پاره شده است. بعید می دانم که این مسئله فقط برای من اتفاق افتاده؟شاید هم جزو پروتکل کاریشان هست که جعبه یا بسته های پستی را باز می کنند.البته با مسئولان این اداره پستی در«گرمسار»هم صحبت کرده ام که چرا از 4 بسته ای که برایم ارسال شده یکی از آن نیست؟و این که چرا بسته ها باز شده و عسل های درون آن ریخته است؟
محمد جعفری،شهروند در گرمسار «سمنان» در گفت و گو با خبرنگار "ما" که با فروش عسل هایی که از استان های دیگر برایش ارسال می شود امرار معاش می کند،با ابراز گلایه مندی از آسیب رساندن به بسته های پستی اش در اداره پست این استان می گوید: متاسفانه این مسئله اولین بار نیست که این مسئله رخ داده و حدود 10 باری می شود که بسته های پستی ام که از شهرهای مختلف مثل اردبیل، تهران و غیره به شهرمان ارسال می شود باز یا پارده شده است.من با هزار بدبختی و مشکلات قوطی های عسل را از این سوی شهر به آن سوی شهر می برم تا بلکه خریداری پیدا شود و دست خالی نزد خانواده ام نروم.هر بار که به پست مراجعه می کنم یا قوطی های عسل درب و داغون شده یا اینکه عسل از آن سرازیر شده،در برخی مواقع هم می بینم که گوشه ای از جعبه باز یا پاره شده است. بعید می دانم که این مسئله فقط برای من اتفاق افتاده؟شاید هم جزو پروتکل کاریشان هست که جعبه یا بسته های پستی را باز می کنند.البته با مسئولان این اداره پستی در«گرمسار»هم صحبت کرده ام که چرا از 4 بسته ای که برایم ارسال شده یکی از آن نیست؟و این که چرا بسته ها باز شده و عسل های درون آن ریخته است؟
آن ها در بسته های پستی مردم به دنبال چه می گردند؟
وی با بیان این که عده ای از کارکنان با جعبه هم سرجنگ دارند،ادامه می دهد: آن ها در بسته های پستی مردم به دنبال چه می گردند؟ غیرممکن بوده که بسته به این محکمی به راحتی آسیب ببیند،مگر این که ضربه شدید خورده باشد یا یکی آن را باز کرده باشد.البته این مسئله را به کارکنان این اداره گفته ام ولی فقط می گویند به اداره پست مرکزی سر بزنید تا صورت جلسه کنند.به آنجا هم مراجعه کرده ام ولی می گویند عسل شامل بیمه نمی شود، پرونده ات مختومه شده است.البته این مشکل را به گوش خودِ وزیر هم رسانده ام اما جوابی دریافت نکرده ام، با این حال امیدوارم که صدای من به گوش یکی از مسئولین برسد و در این خصوص کاری برایم انجام دهد.
وی با بیان این که عده ای از کارکنان با جعبه هم سرجنگ دارند،ادامه می دهد: آن ها در بسته های پستی مردم به دنبال چه می گردند؟ غیرممکن بوده که بسته به این محکمی به راحتی آسیب ببیند،مگر این که ضربه شدید خورده باشد یا یکی آن را باز کرده باشد.البته این مسئله را به کارکنان این اداره گفته ام ولی فقط می گویند به اداره پست مرکزی سر بزنید تا صورت جلسه کنند.به آنجا هم مراجعه کرده ام ولی می گویند عسل شامل بیمه نمی شود، پرونده ات مختومه شده است.البته این مشکل را به گوش خودِ وزیر هم رسانده ام اما جوابی دریافت نکرده ام، با این حال امیدوارم که صدای من به گوش یکی از مسئولین برسد و در این خصوص کاری برایم انجام دهد.
پرداخت غرامت در قبال کلیه مرسولات ثبت شده تا سقف ۶۵۰ هزار تومان
مدیرکل کنترل کیفیت و عملیات پستی شرکت ملی پست خدمات گفت: پرداخت غرامت این شرکت در قبال کلیه مرسولات ثبت شده تا سقف ۶۵۰ هزار تومان، از پرداخت فوری این زیانکرد تا حداکثر ۴۸ ساعت به مشتریان است.
محمد مقصودی با بیان این که مشتریانی که از خدمات پستی استفاده میکنند از وضعیت پرداخت خدمات مرتبط با غرامت اطلاع دارند، افزود: بر اساس تعرفه مصوب کمیسون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان حمایت، واحدهای قبول برای کلیه مرسولات غیر بیمه اظهار شده مبلغ ۶۵۰۰ ریال به عنوان هزینه تعهد غرامت از مشتری اخذ می کنند. بر این اساس در صورت آسیب دیدگی یا مفقودی مرسوله متناسب با قیمت آن تا سقف ۶۵۰ هزار تومان پرداخت میشود و با هدف تکریم مشتریان این خسارت حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از وصول شکایت از طریق شرکت پست به صاحب مرسوله آسیب دیده پرداخت می گردد.
مدیرکل کنترل کیفیت و عملیات پستی شرکت ملی پست خدمات گفت: پرداخت غرامت این شرکت در قبال کلیه مرسولات ثبت شده تا سقف ۶۵۰ هزار تومان، از پرداخت فوری این زیانکرد تا حداکثر ۴۸ ساعت به مشتریان است.
محمد مقصودی با بیان این که مشتریانی که از خدمات پستی استفاده میکنند از وضعیت پرداخت خدمات مرتبط با غرامت اطلاع دارند، افزود: بر اساس تعرفه مصوب کمیسون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان حمایت، واحدهای قبول برای کلیه مرسولات غیر بیمه اظهار شده مبلغ ۶۵۰۰ ریال به عنوان هزینه تعهد غرامت از مشتری اخذ می کنند. بر این اساس در صورت آسیب دیدگی یا مفقودی مرسوله متناسب با قیمت آن تا سقف ۶۵۰ هزار تومان پرداخت میشود و با هدف تکریم مشتریان این خسارت حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از وصول شکایت از طریق شرکت پست به صاحب مرسوله آسیب دیده پرداخت می گردد.
گفتنی است،شرکت ملی پست درباره بستههای پستی که شامل بسته کوچک سفارشی، امانات و بستههای پیشتاز و ویژه میشود، به مثابه سایر اپراتورهای پستی جهانی و بر اساس هزینه تعهد غرامت اجباری اخذ شده در زمان قبول مرسوله، در صورت بروز هرگونه مشکلی اعم از تاخیر، مفقودی، آسیب دیدگی و... نسبت به جبران خسارت وارده به مشتری اقدام میکند.
در صورتی که مرسوله مشتری بیش از ۶۵۰ هزار تومان ارزش داشته باشد، مشتری میتواند در زمان تحویل مرسوله خود به باجه های پستی دولتی و خصوصی، نسبت به بیمه کردن مرسوله خود با پرداخت حدود یک درصد از کل ارزش ریالی مرسوله اقدام کند. همچنین درباره وجوه نقد تا سقف پنج میلیون تومان، اوراق و اسناد بانکی تا ۱۰۰ میلیون تومان، بار انبوه تا ۱۵۰ میلیون تومان و درباره سایر مرسولات مانند گوشی های تلفن همراه نیز تا سقف ۲۰ میلیون تومان از طرف شرکت ملی پست در صورت آسیب دیدگی یا خسارت وارده قابل پرداخت است.
در صورتی که مرسوله مشتری بیش از ۶۵۰ هزار تومان ارزش داشته باشد، مشتری میتواند در زمان تحویل مرسوله خود به باجه های پستی دولتی و خصوصی، نسبت به بیمه کردن مرسوله خود با پرداخت حدود یک درصد از کل ارزش ریالی مرسوله اقدام کند. همچنین درباره وجوه نقد تا سقف پنج میلیون تومان، اوراق و اسناد بانکی تا ۱۰۰ میلیون تومان، بار انبوه تا ۱۵۰ میلیون تومان و درباره سایر مرسولات مانند گوشی های تلفن همراه نیز تا سقف ۲۰ میلیون تومان از طرف شرکت ملی پست در صورت آسیب دیدگی یا خسارت وارده قابل پرداخت است.
پیگیری مرسولات پستی از مبدا تا مقصد
وقتی بسته پستی را تحویل پست میدهید، یک شماره مشخص به نام شماره بارکد دریافت میکنید. این شماره ۱۰ تا ۲۰ رقمی در یک رسید به شما ارائه میشود. تفاوتی هم نمیکند که نوع بسته شما چه باشد. اما توجه کنید که این شماره بارکد تنها برای مرسولاتی است که به صورت پیشتاز ارسال میشوند.
تا اینجای کار شما بسته پستی خودتان را ارسال کردهاید و یک شماره در اختیار دارید. مرحله بعد مراجعه به سایتی است که خود شرکت پست برای پیگیری مرسولات پستی در نظر گرفته است. با وارد کردن آدرس newtracking.post.ir به سادگی وارد وبسایت مربوطه میشوید. در صفحهای که پیش روی شما باز میشود، بخشی برای وارد کردن شماره مرسوله وجود دارد. شماره مرسوله همان شماره بارکد است که هنگام پست کردن بسته خود، دریافت کردهاید. کافی است آن را وارد کنید تا از آخرین وضعیت و جزئیات ارسال بسته خودتان مطلع شوید.
وقتی بسته پستی را تحویل پست میدهید، یک شماره مشخص به نام شماره بارکد دریافت میکنید. این شماره ۱۰ تا ۲۰ رقمی در یک رسید به شما ارائه میشود. تفاوتی هم نمیکند که نوع بسته شما چه باشد. اما توجه کنید که این شماره بارکد تنها برای مرسولاتی است که به صورت پیشتاز ارسال میشوند.
تا اینجای کار شما بسته پستی خودتان را ارسال کردهاید و یک شماره در اختیار دارید. مرحله بعد مراجعه به سایتی است که خود شرکت پست برای پیگیری مرسولات پستی در نظر گرفته است. با وارد کردن آدرس newtracking.post.ir به سادگی وارد وبسایت مربوطه میشوید. در صفحهای که پیش روی شما باز میشود، بخشی برای وارد کردن شماره مرسوله وجود دارد. شماره مرسوله همان شماره بارکد است که هنگام پست کردن بسته خود، دریافت کردهاید. کافی است آن را وارد کنید تا از آخرین وضعیت و جزئیات ارسال بسته خودتان مطلع شوید.
پیگیری با پیامک
ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشید. در این صورت میتوانید بسته خودتان را از طریق پیامک رهگیری کنید. برای این کار، حرف R را در متن یک پیامک جدید تایپ کنید و در کنار آن کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خودتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال میشود.
ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشید. در این صورت میتوانید بسته خودتان را از طریق پیامک رهگیری کنید. برای این کار، حرف R را در متن یک پیامک جدید تایپ کنید و در کنار آن کد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خودتان را وارد کنید. این پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید. وضعیت بسته و راهنمای آن برای شما ارسال میشود.
مرسولات سازمانی
یک راه دیگر هم برای پیگیری بستههای پستی وجود دارد. آن هم برای مواقعی است که بسته ارسالی یا دریافتی شما، شامل شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری باشد. در این صورت باید وارد سامانهای شوید که مخصوص رهگیری مرسولات سازمانی است. آدرس najatracking.post.ir را وارد کنید تا وارد سایت مربوطه شوید.
در این مرحله ابتدا باید نوع سند خودتان را مشخص کنید. با انتخاب هر کدام از اسناد، اطلاعات مربوط به همان سند را باید وارد کنید. مثلا اگر قصد رهگیری گواهینامه را دارید باید شماره کارت ملی داشته باشید و اگر میخواهید بدانید کارت سوختتان در چه وضعیتی است، باید شماره VIN خودرو را وارد کنید. با تایید اطلاعات میتوانید نتیجه را مشاهده کنید.
یک راه دیگر هم برای پیگیری بستههای پستی وجود دارد. آن هم برای مواقعی است که بسته ارسالی یا دریافتی شما، شامل شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری باشد. در این صورت باید وارد سامانهای شوید که مخصوص رهگیری مرسولات سازمانی است. آدرس najatracking.post.ir را وارد کنید تا وارد سایت مربوطه شوید.
در این مرحله ابتدا باید نوع سند خودتان را مشخص کنید. با انتخاب هر کدام از اسناد، اطلاعات مربوط به همان سند را باید وارد کنید. مثلا اگر قصد رهگیری گواهینامه را دارید باید شماره کارت ملی داشته باشید و اگر میخواهید بدانید کارت سوختتان در چه وضعیتی است، باید شماره VIN خودرو را وارد کنید. با تایید اطلاعات میتوانید نتیجه را مشاهده کنید.
ستاره مربعها
البته یک راه دیگر هم برای پیگیری گواهینامه، کارت پایان خدمت، گذرنامه و... وجود دارد. کافی است کد ستاره ۱۱۰ مربع (*۱۱۰#) را وارد کنید. در مرحله بعد، گزینه پلیس+۱۰ را انتخاب کنید و وقتی آن شدید، گزینه وضعیت مدارک را ثبت کنید. در نهایت هم نوع مدرک را مشخص کرده و از وضعیت آن باخبر میشوید.
انتهای گزارش/
البته یک راه دیگر هم برای پیگیری گواهینامه، کارت پایان خدمت، گذرنامه و... وجود دارد. کافی است کد ستاره ۱۱۰ مربع (*۱۱۰#) را وارد کنید. در مرحله بعد، گزینه پلیس+۱۰ را انتخاب کنید و وقتی آن شدید، گزینه وضعیت مدارک را ثبت کنید. در نهایت هم نوع مدرک را مشخص کرده و از وضعیت آن باخبر میشوید.
انتهای گزارش/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
واقعا جای تأسف داره شمال فارس آباده