قطار شیراز هم چنان در مقام حرف و ادعا
به گزارش شیرازه،جنوب نیوز نوشت: تحقق پيدا نكردن وعده مسوولان در خصوص اتمام پروژه قطار شيراز- اصفهان كه هم از سوي نمايندگان مردم در مجلس، هم از سوي استاندار و هم توسط مدير كل راه و ترابري فارس وعده داده شده بود، تاكنون هيچ واكنشي از سوي رسانهها نداشته است. خبرنگاران و روزنامهنگاران صاحبنظر در اين خصوص، نپرداختن رسانهها به اين پروژه را ناشي از تحريم رسانهها از سوي استانداري فارس ميدانند و معتقد هستند شايد اگر استاندار فارس و معاونان وي در دسترس خبرنگاران قرار داشتند تاكنون در اين مورد از آنان سئوال شده بود. از اولين روز هفته دولت كه يكي از خبرنگاران از استاندار فارس در مورد دليل حضور چندين خودرو در برنامه بازديد از شهرك صنعتي را جويا شده بود، تاكنون هيچ خبرنگاري جز خبرنگاران محلي صدا و سيما، در برنامههاي متعدد استاندار فارس و معاونان وي حتي برنامههايي كه در محل استانداري برگزار شده است، دعوت نشدهاند. عبدالله حسيني معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، در تاريخ 23 مرداد ماه به رسانهها اعلام كرده بود كه قطار شيراز-اصفهان جزو پروژههايي است كه در هفته دولت سال 90 نهايي خواهد شد. حسيني در آن زمان، اعلام كرده بود باقيمانده مسير راهآهن و ايستگاه شيراز قطار، در ايام هفته دولت با حضور مسوولان كشوري و استاني افتتاح خواهد شد. عبدالله حسینی در آن روز اعلام کرد که حسین صادقعابدین، استاندار جدید فارس از مسوولان پروژه خواسته است هر سه روز یکبار گزارشی از روند اجرای آن به وی ارایه دهند. حسینی البته مشکل اصلی که احداث یک پل در مسیر ورودی خط آهن به صدرا بود را اعلام و بیان كرده بود: عمده مشکلی که در مسیر راه آهن در شهر صدرا وجود داشت، احداث پل بود که با تلاش های مسئولان در حال اتمام است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان این مطلب که راه آهن شیراز- اصفهان از لحاظ فیزیکی پیشرفت بسیار خوبی داشته، خاطر نشان کرده بود: با توجه به درخواستی که از معاون وزیر راه و شهرسازی برای سفر به استان فارس داشتیم در هفته آتی با حضور وی روند اجرای این پروژه بررسی و مسائل مالی نیز مرتفع می شود و به یاری خداوند در هفته دولت ایستگاه راه آهن شیراز – اصفهان در شهر شیراز و مسیر باقیمانده از این پروژه افتتاح خواهد شد. براساس گزارش ایسنا؛ بعد از اعلام زمان توسط معاون پيشين استانداري فارس، وزير راه و شهرسازي نيز در حاشیه بازدید از ایستگاه قطار شیراز در جمع خبرنگاران با اقرار بهاينكه افتتاح اين پروژه قبل از تكميل آن اشتباه بوده است، هفته دولت سال 90 را زمان اتمام و كامل شدن پروژه اعلام كرده بود. علي نيكزاد آن روز بعداز ظهر گفت: استفاده کامل از خط آهن شیراز به اصفهان از درخواستهای مردم استان فارس است که در این راستا تمامی تلاشهای لازم صورت گرفته که این ایستگاه در هفته دولت افتتاح شود. وی ادامه داد: تمام خط مورد بازدید و تایید قرار گرفته و هفت کیلومتر باقیمانده از این مسیر که به دلیل برخی از مسائل اجرایی نشده بود در حال انجام است و در حال حاضر کار ساخت و نصب پلهای این هفت کیلومتر انجام می شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکثر کارهای ساخت و راه اندازی ایستگاه شیراز به اتمام رسیده، گفت: کارهای سازهای و نازک کاری این ساختمان تمام شده و از طرفی محل استقرار قطار در ایستگاه نیز در حال تکمیل است. نیکزاد یادآور شد: هرچند که افتتاح نیمه تمام این خط اشتباه بود اما در تلاشیم هرچه سریعتر خط را برای سرویس دهی کامل به مردم استان آماده کنیم. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اعلام تاریخ های مختلف در خصوص زمان به بهره برداری رسیده کامل قطار شیراز به اصفهان تاکید کرد: اگر از من سئوال شده که هفته دولت را اعلام کردم. البته مدير كل راه و ترابري استان فارس نيز در اين خصوص گفته بود: با صرف تلاشي شبانهروزي و متمركز كردن اعتبارات و نيروي انساني و تجهيزات، كوشش ميكنيم راهآهن شيراز- اصفهان در هفته دولت رسما افتتاح شود. حسين فدايي نيز در جمع خبرنگاران با اشاره به بازديد معاون وزير راه و شهرسازي از اين پروژه، افزود: هماينك پيمانكار پروژه به صورت سه شيفت در حال كار است. وي آن روز با بيان اينكه ساخت ايستگاه قطار در شهر صدرا به اتمام رسيده است، گفت: كار تكميل هفت كيلومتر باقيمانده مسير و پل واقع در صدرا نيز مراحل پاياني را طي ميكند و اميدوار هستيم در يكي از روزهاي هفته دولت با حضور مسوولان ارشد دولتي، رسما بهرهبرداري كامل از اين مسير اعلام شود. اين سومين بار پس از افتتاح رسمي اين پروژه در سال 87 است كه مسوولان وعده تكميل و افتتاح آن را به مردم ميدهند اما وعده آنان بهشكلي عملياتي نميشود. ظرف سهسال گذشته، در ایام مختلف سال، چه هفته دولت، چه ایامالله دهه فجر، مسوولان فارس تاریخی را برای تکمیل و افتتاح کامل راهآهن شیراز- اصفهان اعلام کردهاند، روندی که با آمدن استاندار جدید فارس همچنان ادامه دارد، وعدههاي بيسرانجامي كه موجب بياعتنايي مردم شده و زماني كه خبرنگار ايسنا از شهروندان در اين خصوص سوال كرد، اغلب بيتفاوت گذشتند و پاسخي ندادند و برخي نيز با لبخندي از مزاح بودن اين وعدهها گفتند و برخي ديگر با ناراحتي از اينكه نميتوان به همه وعدهها خصوصا در مورد قطار اعتماد داشت، گفتند. كارشناسان مسايل اجتماعي، اين واكنشها را حركت جامعه به سمت بياعتمادي ارزيابي ميكنند و معتقد هستند يك مسوول زماني بايد قولي را با اصرار به مردم بدهد كه توان اجراي آن را در هر حالتي داشته باشد. از طرفي ظرفيت عذرخواهي و بيان مشكل بهصورت شفاف به مردم، از نگاه صاحبنظران يك ظرفيت مهم است كه بايد در هر مسوولي وجود داشته و تقويت شود. اولینبار راهآهن نیمهکاره شیراز- اصفهان، در حالی که چادری در محل ایستگاه اصلی این خط در شهر جدید صدرا، برپا شده بود، با سرو صدای فراوان در تاریخ سیزدهم خرداد ماه ۱۳۸۷ و در حالیکه امامجمعه جدید شیراز استاندار فارس را در میزبانی چهار وزیر و معاون اول رئیسجمهوری همراهی میکرد، افتتاح شد، آنروز استاندار فارس، محمدرضا رضازاده بود. در آن روز یک گروه از خانوادههای شهدا و تعدادی از خبرنگاران فارسی برای یک زیارت یکروزه به مشهد مقدس اعزام شدند اما وقتی مسافت رفت را طی ۴۸ ساعت پیمودند، از بازگشت با این قطار پشیمان شده و تنها تا اصفهان با راهآهن بازگشتند. بعد از آن، خط به حالت نیمه تعطیل درآمد و سیل انتقادها به سمت مسوولان استان سرازیر شد اگرچه هیچ یک از مسوولان موضوع را قبول نداشت و همه از امنیت مسیر و تکمیل بودن آن میگفتند. اقرار به اشتباه در آغازین روزهای دولت دهم و زمانی انجام شد که بارها وزیر راه و ترابری از سوی خبرنگاران در خصوص راهآهن مورد سئوال قرار گرفت، سئوالات پیدر پی بهبهانی را از کوره در برد تا آنجا که اعلام کرد به هیچ سئوالی در خصوص راهآهن پاسخ نمیدهد. اولین افتتاح با انعکاس رسانهای عکسها و گزارشهایی از وضعیت نامطمئن این خط همراه بود، خط آهنی که تنها مسیر اصفهان تا اقلید آن قابلیت بهرهبرداری داشت و آن روز میشد بهجای آنکه تمام مسیر وارد مدار شود، همان بخش مطمئن، افتتاح شده و به مدار وارد شود، اگرچه هنوز ایستگاههای اقلید و آباده هم کامل نشده بود. بعد از آن احمدزاده، استاندار فارس در دولت دهم اعلام کرد هر ماه یک گزارش از روند کار در این پروژه را از پیمانکار خواسته است. وی مشکل را در تکمیل ایستگاه اصلی شیراز و هفت کیلومتر در بخشی از مسیر شیراز تا سعادت آباد دانسته و اعلام کرده بود که امیدوار است تا پایان سال ۸۹ راهآهن تکمیل و بهرهبرداری از آن آغاز شود. اما این اتفاق هم حادث نشد، اگرچه در سال ۸۹ معدود مسافرانی با استفاده از این خط آهن که برای بار دوم افتتاح میشد، به فارس و شیراز آمدند، اما سرعت پایین و کیفیت نازل کابینهای قطار بهعلاوه نبود ایستگاههای استاندارد و مناسب، انتقاداتی بود که حواله مسوولان در این خصوص میشد. موضوع خط آهن شیراز- اصفهان که در دوران سرپرستی فرهاد سجادی نیز بهعنوان یکی از پروژههای تحت پیگیری او عنوان شده بود، همچنان با مشکل مواجه بود و تقریبا تمام مسوولان شیراز و فارس از این پروژه بازدید کرده و هر یک وعدهای به مردم دادند، حال آنکه نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در یک موضعگیری تند،اعلام کرد به گمان تکمیل بودن پروژه حاضر به حضور در مراسم افتتاح شده است. این موضعگیری که تا آن روز در خفا انجام شده بود، در روز معارفه استاندار جدید از سوی رییس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، علنیتر شد. رضایی کوچی که سخنرانیاش تماما انتقاد از تیم مدیریتی استان فارس بود، در آن روز یکی از نقاط ضعف احمدزاده را ناتوانی در تکمیل یک ایستگاه راهآهن و هفت کیلومتر از مسیر این خط آهن که دارای مشکل است، بیان کرد. امروز ديگر فارسیها از بس بهانتظار تكميل راهآهن، چشم بهراه ماندند، خسته شدهاند، فارسيهاي نجيبي كه در اين سالها بيشترين حجم مشكلات را از خشكسالي گرفته با تغييرات وسيع مديريتي و ... را با صبوري تحمل كردند بهاميد آنكه استان برخوردار اما درعينحال محرومشان، نقطه پايان بر سطور محروميت و محدوديت را ببيند، اما گويا اين قصه همچنان ادامه دارد.