وظیفه اصلی کمیسیونها سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت است/ عدم مدیریت یکپارچه سازی شهری ضعف است
رییس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: در خصوص ضعف ها در این کمیسیون چون بخشی از پروسه برعهده شهرداری نیست عدم مدیریت یکپارچه سازی شهری و پروسه طولانی مدت آن را ضعف تلقی میکنم ولی در حوزه صدور استعلام ها در کمتر از 24 ساعت موفق بوده ایم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در دومین برنامه نبض شهر ویژه ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به بررسی عملکرد و نقاط ضعف و قوت پنج کمیسیون که شامل کمیسیون عمران، حمل و نقل، ترافیک، کمیسیون معماری شهرسازی، کمیسیون هوشمند سازی و فناوری اطلاعات، کمیسیون گردشگری و زیارت و کمیسیون نامگذاری معابر پرداخته شد.
این برنامه با حضور نواب قائدی رییس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم و همچنین احمدرضا نقیب زاده عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادوار دوم تا چهارم برگزار شد.
درابتدا قائدی در خصوص کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در شورای پنجم با اشاره به کاهش تعداد اعضای شورا به 13نفر افزود: در شورای پنجم دو کمیسیون مجزای عمران و حمل و نقل و ترافیک تغییر کرده و با هدف افزایش نگاه حمل و نقلی به اجرای تقاطع های غیر همسطح و پروژه های عمرانی به یک کمیسیون واحد تبدیل شدند؛ با توجه به شرایط و بحرانی در کشور کمیسیون عمران و حمل و نقل را موفق می دانم.
در ادامه نقیب زاده در مورد این کمیسیون نظرات خود را مطرح کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه کمیسیون عمران و حمل و نقل کمیسیون بودجه امور حقوقی کمیسیون فرهنگی اجتماعی است کمیسیون اصلی شوراست و نشان دهنده پایه گذاری کمیسیون ها براساس شرح وظایف شهرداری ها بود؛ مطابق قانون وظایف مشخص وظایف اصلی این کمیسیون ها سیاست گذاری برنامه ریزی و نظارت است و باید به هر سه بخش توجه شود.
وی تصریح کرد: پایه اصلی دغدغه اعضای شوراها مشترک است و عامل همسویی حرکات شورا ها است، نگرش ها متفاوت است اما در کل فرآیند شوراها بصورت یک تیم با تجربه به گروه بعدی منتقل می شود.
نقیب زاده با اشاره به اهمیت برنامه محوری در شورای شهر، خاطرنشان کرد: موضوع توجه به برنامه محوری در تعریف فعالیت های عمرانی شهری یکی از عوامل بسیار موثر در مبحث توسعه شهری است. نکته قابل تامل این است که اختلاف در چهارچوب روند توسعه شهری همراه با اقدامات و فعالیت های کارشناسی و مطالعاتی می تواند بخشی از ضعف ها را در عملکرد دوره بعدی بپوشاند. رویکردها و ورود و تهیه طرح ها و مراحل اجرایی با رعایت چهارچوب های کارشناسی، تضمینی برای خروجی اصلی مطلوب می باشد.
قائدی در خصوص کمیسیون معماری و شهرسازی بیان کرد: این کمیسیون بیشترین ارتباط را با شهروندان دارد و اهمیت بسیار زیادی دارد. سیاست کلان کمیسیون تسهیل مراجعت شهروندان در حوزه ساخت و ساز می باشد که فرآیند الکترونیکی شدن از دوره سوم شروع شد و دغدغه بوده است و زیر ساخت هایی که از آن زمان فراهم شد اکنون پیشرفت های زیادی در این کمیسیون با تلاش و اهتمام داشته ایم.
رییس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نقطه ضعف این کمیسیون را عدم مدیریت یکپارچه شهری دانست و اظهار داشت: در خصوص ضعف ها در این کمیسیون چون بخشی از پروسه برعهده شهرداری نیست عدم مدیریت یکپارچه سازی شهری و پروسه طولانی مدت آن را ضعف تلقی میکنم ولی در حوزه صدور استعلام ها در کمتر از 24 ساعت موفق بوده ایم.
نقیب زاده در رابطه با مدیریت هماهنگ شهر با اشاره به اینکه در دوره چهارم ایده با عنوان ایجاد مدیریت هماهنگی شهرداری و شورا مطرح گردید، خاطرنشان کرد: مدیریت زیر مجموعه شخص شهردار قرار گرفت و یک نفر به عنوان مدیر مشخص شد و به عنوان رابط ارتباطی موضوعات مورد پیگیری شورا در شهرداری و همچنین مباحث و موضوعات دارای اولویت شهرداری در شورا را به کمیسیون گزارش می داد و تجربه بسیاز موفقی بود.
قائدی باتاکید بر اینکه تامل در معماری اسلامی اظهار داشت: بحث فرهنگ سازی و مشارکت معماران جوان حائز اهمیت است؛ فرهنگ سازی در دانشگاه ها و سازمان نظام مهندسی و مالکین ساختمان ها و ترغیب آنان به استفاده از طرح های معماری اسلامی باید در اولویت کار قرار گیرد.
این کارشناس امور حمل و نقل شهری تغییرات ساختاری را برای معماری لازم دانست و افزود: تغییر ضعف هایی در این حوزه وجود دارد و باید در سطح ملی رویکردهایی صورت گیرد و اصلاحات ساختاری و زیر ساخت قانونی در کنار فرهنگ سازی در دانشگاه ها انجام پذیرد.
رییس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم در خصوص کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات اینگونه بیان کرد: تخصص اصلی این کمیسیون مخابرات است؛ در گذار به سمت استفاده از تکنولوژی های روز و هوشمند سازی پروژه های شهری شورای پنجم درسال سوم تصمیم به ایجاد این کمیسیون گرفتند.
در هوشمندسازی کلان شهر ها ضعف داریم
نقیب زاده درمورد این کمیسیون افزود: برای مدیریت بهتر باید بتوانیم از مسائل روز حداکثر بهره را ببریم، درحال حاضر موضوع هوشمندسازی باید یکی از دغدغه های کلان شهرها در کشور باشد متولی اصلی این موضوع وزارت کشور است و متاسفانه در این زمینه ضعف هایی وجود دارد و وجود این کمیسیون قطعا ضروری است و بصورت یک نیاز درشورای ششم انشاءالله باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادوار دوم تا چهارم با اشاره به شروع کار کمیسیون گردشگری در شورای چهارم، بیان کرد: شکل گیری این کمیسیون برای اولین بار در شهر شیراز در دوره چهارم اتفاق افتاد. شیراز دارای ظرفیت های معنوی زیارتی و پتانسیل های گردشگری تاریخی و پزشکی است و همانگونه که رهبری در سفر خود به شیراز بیان کردند باید به این موضوع توجه لازم صورت پذیرد و لزوم برنامه ریزی صحیح برای گردشگری فارس انجام گیرد.
وی موازی کاری را نقطه صعف این کمیسیون دانست و بیان کرد: شکل گیری چنین کمیسیونی اقدامی درست و بجا بوده است از نقاط ضعف این کمیسیون باید ذکر کرد که عملکرد این کمیسیون نباید با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری موازی کاری داشته باشد و شرح وظایف باید بدرستی صورت گیرد.
نقیب زاده درخصوص کمیسیون نامگذاری معابر افزود: از آنجایی که فعالیت شوراهای شیراز از دوره اول تا چهارم در چهارچوب کمیته نام گذاری پیشنهادات مطرح میشد از نظر بنده کفایت میکرد و وجود چنین کمیسیونی را ضروری نمی دانم.
قائدی در خصوص کمیسیون گردشگری و زیارت اینگونه بیان کرد: این کمیسیون به دلیل اینکه متولی های مختلفی در خارج از شهرداری این وظایف را دنبال میکنند کار سختی در پیش دارد شکل گیری و تعامل این کمیسیون بسیار خوب است و کمک بسیار زیادی در رونق گردشگری و مذهبی و تاریخی شهر شیراز میتواند انجام دهد.
این عضو شورای شهر شیراز، با تایید لزوم کمیسیون نامگذاری معابر تصریح کرد: این کمیسیون را لازم می دانم. کمیته ها در ذیل کمیسیون ها تشکیل می شوند بحث نامگذاری یکی از وظایف اصلی شورای اسلامی شهر است.تشکیل کمیسیون به دلیل شکل گیری قانونی مصوبات می باشد.
انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان