سفر با تاکسیهای هوایی، رویایی که واقعیت پیدا کرد
روزگاری شاید دسترسی داشتن به تاکسی هوایی رویا به نظر می رسید اما امروز رسیدن به مقصد با تاکسی هوایی تجربهای جدید در صنعت هوانوردی ایران است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هواپیما از جمله وسیله نقلیه جذابی بوده که کاربردهای مختلفی در دنیا دارد. تاکسی هوایی یک نام جدید برای برای هواپیماهای دربستی است که در مسیرهای مختلف پروازی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه میشود. انواع هواپیماها شامل باربری، بدون سرنشین، مسافربری، جنگی و تاکسی هوایی است.
هواپیماهای کوچک همیشه مورد استفاده بوده زیرا در دنیا کاربرد هواپیماهای کوچک ۱۶ برابر بیشتر از هواپیماهای بزرگ است.ایران از جمله کشورهایی است که به گفته مسئولان توانایی ظرفیت ساخت و استفاده از این هواپیماها را دارد.
همچنین ایران جزو پنجاه کشور اول استفاده کننده از هواپیمای کوچک در دنیا است که در ردیف کشورهای عربستان و ترکیه قرار دارد. این هواپیماهای کوچک کاربردهای زیادی از جمله حمل بار، جابه جایی مسافر، پست هوایی، آتش نشانی و آمبولانس را دارند که باید زمینهای فراهم شود تا مسیر برای توسعه هواپیماهای کوچک ایجاد و موجب رونق فرودگاهها به ویژه فرودگاههای کوچک شود.
به طور کلی فعالیت این هواپیماها یکی از مهمترین ارکان پایداری هوانوردی در کشور هستند که باید به آن پرداخته شود. اشتغالزایی، تاثیر گذاری در صنایع مختلف، حفظ جان افراد در تصادفات جادهای و صادرات محصولات کشاورزی از جمله فعالیتهایی است که همگی در نهایت سرعت و مدت زمان کوتاه انجام میشود.
استان فارس در قسمت جنوب غربی کشور به دلیل وسعت و پهناوری، دارای فرودگاههای مختلف از جمله فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین المللی لامرد، لارستان، جهرم، داراب، زرقان و فسا است.
محمد شفیع خانی کارشناس صنعت هوانوردی گفت: بخشی از هوانوردی عمومی با هواپیماهایی با وزنی کمتر از ۹ تن و مسافر محدود تاکسی هوایی نام میگیرند.
وی بیان کرد: در خطوط هوایی برنامه، زمان سفر از قبل معین شده که چه زمانی از چه مبدا به چه مقصدی پرواز انجام شود و مسافر باید طبق این برنامه خودش را وفق دهد، اما در تاکسی هوایی برنامه ریزی، زمان بندی، مبدا و مقصد در اختیار مسافر بوده و در واقع خطوط هوایی و مسافر تابع هواپیما، اما در تاکسی هوایی هواپیما تابع مسافر است.
شفیع خانی، رونق گرفتن تاکسی هوایی را مهم دانست و ادامه داد: این هواپیماهای کوچک بیش از ۴۰ سال به دلیل منع قوانین و مقررات از طرف سازمان هواپیمایی کشوری و شورای امنیت کشور، تعداد کم هواپیماها و تحریم اجازه فعالیت نداشتند، اما در حال حاضر توانسته ایم با اخذ مجوزها و راه اندازی هواپیماهای کوچک به این صنعت رونق دهیم.
کارشناس صنعت هوانوردی یکی از مشکلات استفاده از خطوط هوایی را تلف شدن زمان برشمرد و افزود: به عنوان مثال وقتی هواپیمایی میخواهد از یک شهرستان کوچک به یک شهر بزرگ سفر کند زمان بیشتری برای چک بار، مسافر و پر شدن صندلیها تلف میشود، اما در تاکسی هوایی در صورتی که مسافر عجله داشته باشد این زمان به حداقل رسیده و میتواند کل هواپیمای ۶ نفره را دربست و پرواز کند.
وی اضافه کرد: وقتی هواپیما کوچک باشد به جای تلف کردن یک پرواز با زمان زیاد میتوان چندین پرواز به همان مقصد را انجام داد.
شفیعی مهم بودن زمان بندی و به حداقل رساندن نرخ پروازی را یکی از اهداف را ه اندازی تاکسی هوایی دانست و اظهار کرد: حمل بار، غذا، مهمانداری، حمل پله، خلبان و کمک خلبان، دستگاه روشن کننده موتور و سیستم تهویه مطبوع در صورتی که تمامی عوارض در تاکسی هوایی با ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش باشد موجب به حداقل رسیدن هزینه پرواز میشود.
وی گفت: به جای اینکه یک خط هوایی در هفته یک پرواز با ۴۰ مسافر از شیراز به مشهد داشته باشد با تاکسی هوایی میتوان ۷ پرواز در هفت روز هفته داشت که این امر میتواند شبکه مویرگی را رونق داد.
هواپیماهای کوچک همیشه مورد استفاده بوده زیرا در دنیا کاربرد هواپیماهای کوچک ۱۶ برابر بیشتر از هواپیماهای بزرگ است.ایران از جمله کشورهایی است که به گفته مسئولان توانایی ظرفیت ساخت و استفاده از این هواپیماها را دارد.
همچنین ایران جزو پنجاه کشور اول استفاده کننده از هواپیمای کوچک در دنیا است که در ردیف کشورهای عربستان و ترکیه قرار دارد. این هواپیماهای کوچک کاربردهای زیادی از جمله حمل بار، جابه جایی مسافر، پست هوایی، آتش نشانی و آمبولانس را دارند که باید زمینهای فراهم شود تا مسیر برای توسعه هواپیماهای کوچک ایجاد و موجب رونق فرودگاهها به ویژه فرودگاههای کوچک شود.
به طور کلی فعالیت این هواپیماها یکی از مهمترین ارکان پایداری هوانوردی در کشور هستند که باید به آن پرداخته شود. اشتغالزایی، تاثیر گذاری در صنایع مختلف، حفظ جان افراد در تصادفات جادهای و صادرات محصولات کشاورزی از جمله فعالیتهایی است که همگی در نهایت سرعت و مدت زمان کوتاه انجام میشود.
استان فارس در قسمت جنوب غربی کشور به دلیل وسعت و پهناوری، دارای فرودگاههای مختلف از جمله فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین المللی لامرد، لارستان، جهرم، داراب، زرقان و فسا است.
محمد شفیع خانی کارشناس صنعت هوانوردی گفت: بخشی از هوانوردی عمومی با هواپیماهایی با وزنی کمتر از ۹ تن و مسافر محدود تاکسی هوایی نام میگیرند.
وی بیان کرد: در خطوط هوایی برنامه، زمان سفر از قبل معین شده که چه زمانی از چه مبدا به چه مقصدی پرواز انجام شود و مسافر باید طبق این برنامه خودش را وفق دهد، اما در تاکسی هوایی برنامه ریزی، زمان بندی، مبدا و مقصد در اختیار مسافر بوده و در واقع خطوط هوایی و مسافر تابع هواپیما، اما در تاکسی هوایی هواپیما تابع مسافر است.
شفیع خانی، رونق گرفتن تاکسی هوایی را مهم دانست و ادامه داد: این هواپیماهای کوچک بیش از ۴۰ سال به دلیل منع قوانین و مقررات از طرف سازمان هواپیمایی کشوری و شورای امنیت کشور، تعداد کم هواپیماها و تحریم اجازه فعالیت نداشتند، اما در حال حاضر توانسته ایم با اخذ مجوزها و راه اندازی هواپیماهای کوچک به این صنعت رونق دهیم.
کارشناس صنعت هوانوردی یکی از مشکلات استفاده از خطوط هوایی را تلف شدن زمان برشمرد و افزود: به عنوان مثال وقتی هواپیمایی میخواهد از یک شهرستان کوچک به یک شهر بزرگ سفر کند زمان بیشتری برای چک بار، مسافر و پر شدن صندلیها تلف میشود، اما در تاکسی هوایی در صورتی که مسافر عجله داشته باشد این زمان به حداقل رسیده و میتواند کل هواپیمای ۶ نفره را دربست و پرواز کند.
وی اضافه کرد: وقتی هواپیما کوچک باشد به جای تلف کردن یک پرواز با زمان زیاد میتوان چندین پرواز به همان مقصد را انجام داد.
شفیعی مهم بودن زمان بندی و به حداقل رساندن نرخ پروازی را یکی از اهداف را ه اندازی تاکسی هوایی دانست و اظهار کرد: حمل بار، غذا، مهمانداری، حمل پله، خلبان و کمک خلبان، دستگاه روشن کننده موتور و سیستم تهویه مطبوع در صورتی که تمامی عوارض در تاکسی هوایی با ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش باشد موجب به حداقل رسیدن هزینه پرواز میشود.
وی گفت: به جای اینکه یک خط هوایی در هفته یک پرواز با ۴۰ مسافر از شیراز به مشهد داشته باشد با تاکسی هوایی میتوان ۷ پرواز در هفت روز هفته داشت که این امر میتواند شبکه مویرگی را رونق داد.
افزایش امنیت در نهایت سرعت با پرواز تاکسی هوایی
سید اسحاق موسوی مدیر عامل شرکت فرودگاه زرقان نیز با تاکید بر اینکه پرواز تاکسی هوایی مانند خطوط هوایی از جمله چک کردن بار و مسافر برای وارد شدن به هواپیما است، بیان کرد: اوایل آبان ماه پارسال فرودگاه بین المللی لامرد پیش قدم شد تا برای اولین بار تاکسی هوایی را با خرید و استقرار یک شرکت خصوصی راه اندازی کند.
وی راه اندازی تاکسی هوایی را باعث اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: با رونق گرفتن تاکسی هوایی کسانی که هواپیمای خصوصی دارند و یا کسانی که توان مالی دارند میتوانند هواپیما را خریداری و پس از گذراندن آموزشهای لازم وارد خط هوانوردی عمومی شوند.
موسوی ادامه داد: باید توجه داشت که برای خرید و راه اندازی این نوع هواپیماها هیچ گونه تحریمی وجود ندارد و به راحتی میتوان با خرید هواپیما تاکسی هوایی را وارد خط هوایی کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه زرقان افزود: برخلاف خطوط هوایی که باید با برنامه ریزی قبلی باشد تاکسی هوایی زودتر آماده پرواز شود.
وی اضافه کرد: برای پروازهای کوتاه از هواپیماهای ملخی و پروازهای دورتر به دلیل افزایش ارتفاع از هواپیماهای جت استفاده می شود.
موسوی اظهار کرد: تا به حال بیش از ۳۰۰ نفر در این فرودگاه آموزش دیده اند و با اخذ مدرک خلبانی در ایرلاینهای مختلف مشغول به کار شده اند.
وی گفت: در حال حاضر تاکسی هوایی دونفره است که در آیندهای نه چندان دور به ۱۹ نفر هم افزایش مییابد و در حال حاضر گردشگر میتواند با هواپیما از آثار تاریخی مثل تخت جمشید دیدن کند و همین امر میتواند در جذب گردشگر و صنعت گردشگری موثر باشد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه زرقان بیان کرد: در دهههای اخیر توجهی به صنعت هوانوردی عمومی نشده و این صنعت با خسارتهای زیادی روبرو شده است که خدمات هوایی محدودی در حوزه هواپیماهای کوچک ارائه شد.
موسوی ادامه داد: در حال حاضر از ظرفیت فرودگاههای کشور به صورت صحیح استفاده نمیشود و تنها راه توسعه صنعت حمل و نقل هوایی گسترش و تقویت هوانوردی عمومی است که به همین منظور شهرستان لامرد پیش قدم شده تا بقیه فرودگاهها نیز آغازگر این حرکت باشند.
جتهای تجاری، تاکسی هوایی، هواپیماهای شخصی، پروازهای کوتاه آموزشی، آمبولانس هوایی همگی میتوانند در ظرفیت خالی فرودگاههای کشور نقش به سزایی داشته باشند که با اهمیت دادن به این صنعت میتوان سهم بزرگی در اشتغالزایی برای جوانان داشته باشیم.
تمامی فرودگاههای کشور از شهرستانهای کوچک مثل زرقان و لامرد گرفته تا مراکز استانها همگی باید زمینه ای را فراهم کنند تا بتوان از ظرفیت فرودگاهها استفاده و هوانوردی عمومی را گسترش داد و شبکه مویرگی را در سطح فرودگاههای کشور ایجاد کرد.
با راه اندازی تاکسی هوایی یکی از اهداف اصلی در سند چشم انداز هوا و فضای کشور محقق میشود و زمینه برای ساخت هواپیمای کوچک فراهم و خدمات گسترده هواپیماها موجب رونق صنعت هوایی میشود.
انتهای پیام/ع/ر
سید اسحاق موسوی مدیر عامل شرکت فرودگاه زرقان نیز با تاکید بر اینکه پرواز تاکسی هوایی مانند خطوط هوایی از جمله چک کردن بار و مسافر برای وارد شدن به هواپیما است، بیان کرد: اوایل آبان ماه پارسال فرودگاه بین المللی لامرد پیش قدم شد تا برای اولین بار تاکسی هوایی را با خرید و استقرار یک شرکت خصوصی راه اندازی کند.
وی راه اندازی تاکسی هوایی را باعث اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: با رونق گرفتن تاکسی هوایی کسانی که هواپیمای خصوصی دارند و یا کسانی که توان مالی دارند میتوانند هواپیما را خریداری و پس از گذراندن آموزشهای لازم وارد خط هوانوردی عمومی شوند.
موسوی ادامه داد: باید توجه داشت که برای خرید و راه اندازی این نوع هواپیماها هیچ گونه تحریمی وجود ندارد و به راحتی میتوان با خرید هواپیما تاکسی هوایی را وارد خط هوایی کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه زرقان افزود: برخلاف خطوط هوایی که باید با برنامه ریزی قبلی باشد تاکسی هوایی زودتر آماده پرواز شود.
وی اضافه کرد: برای پروازهای کوتاه از هواپیماهای ملخی و پروازهای دورتر به دلیل افزایش ارتفاع از هواپیماهای جت استفاده می شود.
موسوی اظهار کرد: تا به حال بیش از ۳۰۰ نفر در این فرودگاه آموزش دیده اند و با اخذ مدرک خلبانی در ایرلاینهای مختلف مشغول به کار شده اند.
وی گفت: در حال حاضر تاکسی هوایی دونفره است که در آیندهای نه چندان دور به ۱۹ نفر هم افزایش مییابد و در حال حاضر گردشگر میتواند با هواپیما از آثار تاریخی مثل تخت جمشید دیدن کند و همین امر میتواند در جذب گردشگر و صنعت گردشگری موثر باشد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه زرقان بیان کرد: در دهههای اخیر توجهی به صنعت هوانوردی عمومی نشده و این صنعت با خسارتهای زیادی روبرو شده است که خدمات هوایی محدودی در حوزه هواپیماهای کوچک ارائه شد.
موسوی ادامه داد: در حال حاضر از ظرفیت فرودگاههای کشور به صورت صحیح استفاده نمیشود و تنها راه توسعه صنعت حمل و نقل هوایی گسترش و تقویت هوانوردی عمومی است که به همین منظور شهرستان لامرد پیش قدم شده تا بقیه فرودگاهها نیز آغازگر این حرکت باشند.
جتهای تجاری، تاکسی هوایی، هواپیماهای شخصی، پروازهای کوتاه آموزشی، آمبولانس هوایی همگی میتوانند در ظرفیت خالی فرودگاههای کشور نقش به سزایی داشته باشند که با اهمیت دادن به این صنعت میتوان سهم بزرگی در اشتغالزایی برای جوانان داشته باشیم.
تمامی فرودگاههای کشور از شهرستانهای کوچک مثل زرقان و لامرد گرفته تا مراکز استانها همگی باید زمینه ای را فراهم کنند تا بتوان از ظرفیت فرودگاهها استفاده و هوانوردی عمومی را گسترش داد و شبکه مویرگی را در سطح فرودگاههای کشور ایجاد کرد.
با راه اندازی تاکسی هوایی یکی از اهداف اصلی در سند چشم انداز هوا و فضای کشور محقق میشود و زمینه برای ساخت هواپیمای کوچک فراهم و خدمات گسترده هواپیماها موجب رونق صنعت هوایی میشود.
انتهای پیام/ع/ر
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان