ارتقاء سنجشهای علمی کشورهای عضو در همکاریهای بینالمللی مهمترین هدف ISC است
در اولین نشست سالیانه و مجازی اعضای کمیته اجرایی ISC تاکید شد که همکاریهای بینالمللی مهمترین هدف در ارتقاء سنجشهای علمی کشورهای عضو پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اولین نشست سالیانه و مجازی اعضای کمیته اجرایی ISC از کشورهای نیجریه، مالزی، ترکیه، پاکستان، قطر و عمان به نمایندگی از مناطق مختلف شامل آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانی، خاورمیانه و شبه قاره هند در محل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با حضور دکتر محمدجواد دهقانی ریاست موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری برگزار شد.
هدف از این نشست، بررسی راههای ممکن برای گسترش استفاده از خدمات ISC در میان کشورهای عضو و همچنین تمدید نامههای انتصاب اعضای EC بود که این موارد مورد بحث قرار گرفت.
بر این اساس امید میرفت تا در سال ۲۰۲۱، اعضای هیئت رئیسه ISC و اعضای کمیته اجرایی بتوانند برای دستیابی به هدف اصلی ISC، یعنی ارتقای وضعیت علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در مقیاس ملی، منطقهای و جهانی، با همکاری بیشتری فعالیت کنند تا بتوان اهداف آینده این پایگاه در ابعاد ملی و بینالمللی را ارتقاء بخشید.
دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری در ابتدای این جلسه ضمن معرفی اهداف برگزاری این جلسه، در خصوص انتظارات ISC از اعضای کمیته اجرایی نکاتی را بیان کرد و نسبت به ارتقاء جایگاه کنونی کشورهای اسلامی در میان کشورهای جهان و در مورد میزان رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشورهای عضو OIC صحبتهایی را مطرح کرد.
محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، مشاور ریاست و رئیس اداره همکاریهای علمی بینالمللی موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری با معرفی خدمات این موسسه، آماری از میزان شرکت نشریات و دانشگاههای کشورهای متبوع اعضای کمیته اجرایی ISC ارائه کرد.
وی گفت: یکی از خدمات بهروز این موسسه در جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافتههای جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخدهی از ابتدای بروز بیماری بوده که به این منظور سامانه نماگر کووید ۱۹ را راهاندازی کرده است.
اطلاعات این پایگاه که شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همهگیری بیماری کووید-۱۹ است، با جستجو در آن به تازهترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمانشدگان و همچنین نسبتهای ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی- مکانی دسترسی خواهید داشت.
آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid۱۹ بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام https://www.isc.ac در دسترس است.
وی در ادامه ضمن معرفی محصولات جدید ISC به سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) اشاره کرد و گفت: شناسه دیجیتال اشیاء یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی است که همانند اثر انگشت برای آن است. کد بینالمللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایاننامه، آثار هنری، نرم افزار و ... تعلق میگیرد. این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیاء عمل میکند. با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net، به شی یک لینک اختصاص داده میشود و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکانپذیر میشود.
در ادامه تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه گفت: در طول دوره کرونا بسیاری از چیزها تغییر کرده است. آموزش به صورت علمی بسیار سطح بالاتری پیدا کرده است و ISC در این میان توانسته است شاخصهای علمی خود را ارتقاء بخشد.
وی ادامه داد: اول از همه باید به کمک ISC در پیشرفت علم در میان کشورهای عضو اشاره کنم. این موسسه توانسته است اطلاعات مناسبی را در خصوص نشریات، دانشمندان و دانشگاههای کشورهای عضو در اختیار قرار دهد که امیدوارم اطلاعات در خصوص نشریات کشور ترکیه افزایش پیدا کند.
در ادامه، اسما اسماعیل، رئیس آکادمی علوم مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی و رتبه بندی عملکرد علمی دانشگاهها و دانشمندان، در خصوص سیستم پیادهسازی شده توسط کشور مالزی با عنوان "برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به دانش" گفت: جهان با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است. با ظهور صنایع جدید و کووید-۱۹، جهان با چالشهای ناشناخته دیگری روبرو خواهد شد و برای همین هم همه ما برای حفظ ارتباط باید به تغییر روی بیاوریم. برای اینکه بتوانیم انعطاف پذیر و مرتبط بمانیم باید به پیش رویم، باید شرایط را درک کنیم تا بتوانیم نقش خود را در آن درک کنیم.
وی ، درباره این برنامه گفت: برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به این معنی است که دادهها میتوانند بسته به نوع آنها، به اشتراک گذاشته شده و در دسترس همه قرار بگیرند و تحت شرایط خاصی استفاده شوند.
دکتر سلیمان باباتونده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات کمیسیون دانشگاههای ملی نیجریه، ضمن اعلام این مطلب که آموزش عالی کشور نیجریه متاسفانه همچنان تحت تاثیر پاندمی کووید-۱۹ است، این جلسه را کمکی بزرگ برای نشریات و دانشگاههای کشور نیجریه دانست.
سپس دکتر اظهر علیشاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان ضمن بیان تاثیر ISC بر نشریات دانشگاههای کشور پاکستان، خواستار نقش بیشتر ISC در نحوه ارتقاء دانشگاهها و نشریات پاکستان شد.
در پایان این نشست، نتایج گرفته شده از آن مورد بررسی قرار گرفت که از میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. کارگاههایی با حضور مشترک نظامهای آموزش عالی سایر کشورهای کشور عضو برگزار شود.
۲. بر روی بحث کیفیسازی نشریات ISC برنامهریزیهای جدیدی صورت گیرد.
۳. تمدید عضویت اعضای کمیته اجرایی ISC انجام پذیرد.
۴. در بحث رتبهبندی دانشگاههای کشورهای عضو ISC، تلاش در جهت بینالمللیسازی آنها صورت پذیرد.
انتهای پیام/ع/ر
بر این اساس امید میرفت تا در سال ۲۰۲۱، اعضای هیئت رئیسه ISC و اعضای کمیته اجرایی بتوانند برای دستیابی به هدف اصلی ISC، یعنی ارتقای وضعیت علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در مقیاس ملی، منطقهای و جهانی، با همکاری بیشتری فعالیت کنند تا بتوان اهداف آینده این پایگاه در ابعاد ملی و بینالمللی را ارتقاء بخشید.
دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری در ابتدای این جلسه ضمن معرفی اهداف برگزاری این جلسه، در خصوص انتظارات ISC از اعضای کمیته اجرایی نکاتی را بیان کرد و نسبت به ارتقاء جایگاه کنونی کشورهای اسلامی در میان کشورهای جهان و در مورد میزان رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشورهای عضو OIC صحبتهایی را مطرح کرد.
محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، مشاور ریاست و رئیس اداره همکاریهای علمی بینالمللی موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری با معرفی خدمات این موسسه، آماری از میزان شرکت نشریات و دانشگاههای کشورهای متبوع اعضای کمیته اجرایی ISC ارائه کرد.
وی گفت: یکی از خدمات بهروز این موسسه در جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافتههای جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخدهی از ابتدای بروز بیماری بوده که به این منظور سامانه نماگر کووید ۱۹ را راهاندازی کرده است.
اطلاعات این پایگاه که شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همهگیری بیماری کووید-۱۹ است، با جستجو در آن به تازهترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمانشدگان و همچنین نسبتهای ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی- مکانی دسترسی خواهید داشت.
آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid۱۹ بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام https://www.isc.ac در دسترس است.
وی در ادامه ضمن معرفی محصولات جدید ISC به سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) اشاره کرد و گفت: شناسه دیجیتال اشیاء یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی است که همانند اثر انگشت برای آن است. کد بینالمللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایاننامه، آثار هنری، نرم افزار و ... تعلق میگیرد. این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیاء عمل میکند. با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net، به شی یک لینک اختصاص داده میشود و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکانپذیر میشود.
در ادامه تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه گفت: در طول دوره کرونا بسیاری از چیزها تغییر کرده است. آموزش به صورت علمی بسیار سطح بالاتری پیدا کرده است و ISC در این میان توانسته است شاخصهای علمی خود را ارتقاء بخشد.
وی ادامه داد: اول از همه باید به کمک ISC در پیشرفت علم در میان کشورهای عضو اشاره کنم. این موسسه توانسته است اطلاعات مناسبی را در خصوص نشریات، دانشمندان و دانشگاههای کشورهای عضو در اختیار قرار دهد که امیدوارم اطلاعات در خصوص نشریات کشور ترکیه افزایش پیدا کند.
در ادامه، اسما اسماعیل، رئیس آکادمی علوم مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی و رتبه بندی عملکرد علمی دانشگاهها و دانشمندان، در خصوص سیستم پیادهسازی شده توسط کشور مالزی با عنوان "برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به دانش" گفت: جهان با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است. با ظهور صنایع جدید و کووید-۱۹، جهان با چالشهای ناشناخته دیگری روبرو خواهد شد و برای همین هم همه ما برای حفظ ارتباط باید به تغییر روی بیاوریم. برای اینکه بتوانیم انعطاف پذیر و مرتبط بمانیم باید به پیش رویم، باید شرایط را درک کنیم تا بتوانیم نقش خود را در آن درک کنیم.
وی ، درباره این برنامه گفت: برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به این معنی است که دادهها میتوانند بسته به نوع آنها، به اشتراک گذاشته شده و در دسترس همه قرار بگیرند و تحت شرایط خاصی استفاده شوند.
دکتر سلیمان باباتونده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات کمیسیون دانشگاههای ملی نیجریه، ضمن اعلام این مطلب که آموزش عالی کشور نیجریه متاسفانه همچنان تحت تاثیر پاندمی کووید-۱۹ است، این جلسه را کمکی بزرگ برای نشریات و دانشگاههای کشور نیجریه دانست.
سپس دکتر اظهر علیشاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان ضمن بیان تاثیر ISC بر نشریات دانشگاههای کشور پاکستان، خواستار نقش بیشتر ISC در نحوه ارتقاء دانشگاهها و نشریات پاکستان شد.
در پایان این نشست، نتایج گرفته شده از آن مورد بررسی قرار گرفت که از میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. کارگاههایی با حضور مشترک نظامهای آموزش عالی سایر کشورهای کشور عضو برگزار شود.
۲. بر روی بحث کیفیسازی نشریات ISC برنامهریزیهای جدیدی صورت گیرد.
۳. تمدید عضویت اعضای کمیته اجرایی ISC انجام پذیرد.
۴. در بحث رتبهبندی دانشگاههای کشورهای عضو ISC، تلاش در جهت بینالمللیسازی آنها صورت پذیرد.
انتهای پیام/ع/ر
نظرات بینندگان