جلسات شورای رقابت در پیچ و خم انتخاب مدیر
با اتمام دوره فعالیت ۶ساله اعضای شورای رقابت باید وزارت صمت، وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد نسبت به معرفی اعضای پیشنهادی اقدام کنند تا رئیس جدید شورای رقابت انتخاب شود، اما متأسفانه بیش از یک ماه از بلاتکلیفی این مسئله میگذرد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، بر اساس ماده 54 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مرکز ملی رقابت در قالب مؤسسهای دولتی مستقل زیر نظر رئیس جمهور در سال 1389 تأسیس شد. این شورا در جهت انجام وظایف قانونی خود در زمینه مبارزه علمی، ریشهای و همهجانبه با انحصار و اعمال ناسالم و تبعیضآمیز یا مخل رقابت، از طریق سازوکارهای قانونی و بعضاً پیشگیرانه فعالیت خود را آغاز و تاکنون 479 جلسه خود را برگزار کرده است.
ترکیب این شورا متشکل از دو نفر از قضات دیوانعالی کشور بهانتخاب و حکم رئیس قوه قضائیه، دو صاحبنظر اقتصادی بهپیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و حکم رئیس جمهور، یک حقوقدان بهپیشنهاد وزیر دادگستری و حکم رئیس جمهور، دو صاحبنظر در تجارت بهپیشنهاد وزیر صنعت و حکم رئیس جمهور، یک صاحبنظر در صنعت بهپیشنهاد وزیر صنعت و حکم رئیس جمهور، یک صاحبنظر در خدمات زیربنایی بهپیشنهاد رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی و حکم رئیس جمهور، یک متخصص امور مالی بهپیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و حکم رئیس جمهور، یک نفر بهانتخاب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، یک نفر بهانتخاب اتاق تعاون، سه نماینده مجلس شورای اسلامی از بین اعضای کمیسیونهای اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن از هر کمیسیون یک نفر بهانتخاب مجلس بهعنوان ناظر است. البته رئیس این شورا نیز از بین صاحبنظران اقتصادی عضو شورا بهپیشنهاد اعضا و با حکم رئیس جمهور انتخاب میشود.
در زمان حاضر با اتمام دوره فعالیت 6ساله اعضا باید وزارت صنعت، وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد نسبت به معرفی اعضای پیشنهادی اقدام کنند و در نهایت رئیس جدید شورای رقابت انتخاب شود اما متأسفانه بیش از یک ماه از بلاتکلیفی انتخاب اعضای جدید میگذرد و هنوز خبری از معرفی آنها و انتخاب رئیس جدید شورای رقابت نیست.
فعالیتها و وظایف اصلی شورای رقابت از منظر توسعه رقابت در کارگروههای متعددی از جمله کارگروه خودرو، مخابرات و برق انجام میشود که از میان این کارگروهها بحث قیمت خودرو، جزئیات جلسات شورای رقابت را مورد توجه بیشتر مردم قرار داده است.
تعطیلی جلسات شورای رقابت در حالی صورت گرفته است که باید این بخش نسبت به تغییرات قیمتی خودروهای پرتیراژ تصمیمات لازم را اعمال کند اما متأسفانه خبری از قیمتهای جدید نیست و از طرفی هم خودروسازان مدام بر زیانده بودن تولید صحبت کرده و تاحدودی عرضه محصولات را به بازار کاهش دادهاند.
انتهای پیام
نظرات بینندگان