کد خبر: ۱۵۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰
فعال حوزه زن و خانواده در گفتگو با شیرازه:

لزوم حمایت مسئولین از اشتغال های بومی و خانگی در استان فارس

افشین پور در خصوص احیا و توسعه مشاغل خانگی در استان فارس عنوان کرد: علیرغم اینکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان فارس در بین سایر استان ها رتبه اول را دارد اما در جهت کاهش مشکلات این بخش وهدفمندکردن نوع مشارکت اقتصادی، نیازمند اقدامات قابل توجهی هستیم.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در حال حاضر با جامعه ای روبرو هستیم که به دلایل اجتماعی، تغییر ساختار فرهنگی و مشکلات اقتصادی زمینه اشتغال و شرایط کار برای زنان نسبت به سابق فراهم تر شده و در کنار آن نیز مشکلات اقتصادی بیش از پیش زنان خانواده را مجبور به اشتغال در بازار کار می‌کند.

همانطور که در گزارش قبلی شیرازه مبنی بر (اهمیت  جایگاه زنان در اقتصاد خانواده ها) مطرح شد، مشاغل بانوان باید به گونه ای تعریف شوند که به هیچ عنوان به نقش مادری آنها صدمه نزند و اگر چنین تغییراتی در زمینه مشاغل انجام شود، چه بسا باعث ترویج فرهنگ فرزند آوری و برخی اتفاقات مثبت دیگر در خانواده ها شود.

یکی از راهکارهایی که می‌توان علاوه بر فعالیت اقتصادی، حضور بانوان را در خانه محیا کند، توسعه اشتغال خانگی متناسب با مهارت های بانوان است.

منیره افشین پور، فعال حوزه زن و خانواده در گفتگو با خبرنگار شیرازه از ظرفیت های چشمگیر توسعه مشاغل خانگی و تاثیر آن در اقتصاد خانواده سخن گفت و با اشاره به ظرفیت های ویژه استان فارس در زمینه توسعه اشتغال خانگی بیان کرد: متاسفانه ظرفیت اشتغال خانگی در کشور ما و استان فارس مغفول مانده چرا که درصد کمی از زنان ساکن در شهرها و روستا های این استان در حوزه مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند.

افشین پور با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی ویژگی های مثبت زیادی در جهت کمک و احیا اقتصاد خانواده وجود دارد افزود: در مشاغل خانگی زنان و بانوان اجبار به ترک منزل نداشته و اغلب این مشاغل به صورت زود بازده و تا حدودی با درآمد تضمینی هستند.

این فعال حوزه زنان و خانواده در ادامه تصریح کرد: باتوجه به عدم نیاز به تخصص و پیچیدگی در این مشاغل باید گفت که در اکثر مشاغل خانگی نیاز به آموزش های طولانی مدت نبوده و با چند جلسه آموزش کوتاه مدت پاسخگوی نیاز آن ها خواهد بود

وی از حمایت مشاغل خانگی از تحکیم خانواده ها سخن گفت و اضافه کرد: این مشاغل اکثرا با همکاری اعضای خانواده صورت می‌گیرد و ضمن اینکه بالا بردن تعامل بین اعضای خانواده و حفظ استقلال بانوان که به عنوان پایگاه عزتمندی نیز خانده میشود، باعث ایجاد روحیه شور و نشاط در خانواده نیز می‌گردد.

افشین پور همچنین شبکه سازی و بازاریابی در مشاغل خانگی را مورد توجه قرار داد و گفت: این مسئله به اندازه تولید در مشاغل خانگی حائز اهمیت می‌باشد و ایجاد شبکه فروش تولیدات می‌تواند از طریق همه اعضا خانواده صورت پذیرد.

این فعال اجتماعی در ادامه عنوان کرد: در اعتقاد اسلامی ما یک بانوی تراز فردیست که بتواند در مدیریت بین نقش های خانواده، مادری، همسری یا دختری تعادل را برقرار کند و توانایی مدیرت نقش ها را هم در درون خانواده و هم در بیرون از خانواده را دارا باشد.

وی با بیان اینکه بانوان باید از حداقل امکانات حداکثر استفاده را داشته باشند گفت: نگاه اسلام به جوامع نیز تولید حداکثری و مصرف حداقلی است و با توجه به نقش زنان در امور مالی و درونی خانواده ها می‌توانند در تحقق این امر نقش به سزایی را ایفا کنند.

اشتغال خانگی در استان فارس مغفول باقی مانده است/ لزوم حمایت مسولین از اشتغال های بومی و خانگی

لزوم حمایت مسولین از اشتغال های بومی و خانگی

وی در خصوص احیا و توسعه این مشاغل در استان فارس عنوان کرد: علیرغم اینکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان فارس در بین سایر استان ها رتبه اول را دارد اما در جهت کاهش مشکلات این بخش و هدفمندکردن نوع مشارکت اقتصادی، نیازمند اقدامات قابل توجهی هستیم.

بنابه گفته افشین پور، تلاش در جهت مهارت افزایی و رشد مشاغل خانگی،نقش شایانی را در حل مشکلات زنان به ویژه سرپرستان خانوار ایفا می‌کند چرا که مشاغل خانگی و صنایع دستی به گونه ای طراحی می شوند که با حداقل سرمایه و از طریق کار در منزل قابل اجرا هستند.

این فعال حوزه زن و خانواده ضمن برشماری فرصت های اشتغال خانگی اضافه کرد: این مشاغل به زنان و دختران این فرصت را می دهد تا ضمن حفظ کانون خانواده، به کسب و کار مناسب هم بپردازند و توسعه و ارتقا صنایع دستی و بومی، گامی مهم در راستای احقاق جهش تولید خواهد بود.

افشین پور اضافه کرد: نمایندگان استان فارس باید با تلاش در جهت تسهیل موارد قانونی و رایزنی با مسئولان این حوزه، موانع ایجاد شده را در اسرع وقت مرتفع کنند.

وی در خصوص کم کاری و احمال کاری نهاد ها و دستگاه های متولی این بخش ادامه داد: آنچه که از ظاهر امر بر می آید، بسیاری از مباحث مطرح شده شاهد کم کاری دستگاه های متولی در امر در استان فارس هستیم و انتظار می‌رود تا با تلاش مجدانه نمایندگان این دوره وبا نگاهی به دور از هرگونه نگاه سیاسی، رصد مستمر و نظارت دقیق بر عملکرد سازمان ها نهادها و متولیان امر مرتبط با حوزه زن و خانواده، گامی بلند در تحول و تحرک این سازمان‌ها در برداشته شود تا شاهد حل معضلات و حضور اثربخش هدفمند زنان در عرصه های مختلف باشیم.

**در روز های آتی نیز، مطالبه گری در زمینه اشتغال بانوان و مشاغل خانگی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان