کد خبر: ۱۵۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
یادداشت؛

عید "فطر"؛عید امت اسلام،جلوه عشق خالق و مخلوق

عید فطر عید امت اسلام و عید رهایی مسلمان و مومنان و بندگان خدا از شرّ شیطان،عید بندگی و بازگشت به فطرت پاک انسانی است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،عید فطر یا عید روزه‌گشا که در زبان عرب عید الفطر گفته می‌شود در واقع جشنی مذهبی است که توسط مسلمانان در سراسر جهان تکریم شده و زمان آن روز پس از اتمام ماه مبارک رمضان و زمان رویت هلال ماه شوال است.

در عید فطر مسلمانان مجاز به روزه گرفتن نیستند و گاه چنین جشنی و چنین روزی(عید فطر)بر اساس کشور و منطقه و نوع مذهب متفاوت است،عید فطر را عید بازگشت انسان به فطرت پاک و خدایی خود دانسته اند و در کشورهای اسلامی، معمولاً با تعطیلات رسمی همراه است.

عید
برخی از آداب و اعمال عید فطر:

برپایی نماز جماعت عید فطر از جمله اعمال این روز است.تکبیر گفتن هم از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطراست،تکبیر در روز عید فطر برگرفته از آیه‌ای از قرآن و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه های نماز عید فطر،در خانه‌ها و کوچه و بازار و در مساجد و مصلی‌های جمعه خوانده می‌شود.

الله أکبر الله أکبر الله أکبر،لا إله إلا الله،الله أکبر الله أکبر، ولله الحمد،الله أکبر کبیراً،والحمد لله کثیراً،الله بزرگ‌تر است،الله بزرگ‌تر است، الله بزرگ‌تر است.خداوندی نیست مگر الله،الله بزرگ‌تر است.الله بزرگ‌تر است و ستایش همه از آن الله است.الله به راستی بزرگتر است و ستایش بسیار از آن الله است.
همچنین در متون اسلامی، توصیه شده‌ مسلمانان در روز عید فطر تن خود را در آب بشویند و غسل کنند. غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان،زنان و کودکان نیست.برخلاف غسل جمعه، غسل عید فطر میتواند قبل از اذان صبح انجام گیرد. علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک زدن نیز از سنت‌های روز عید فطر است.

اهمیت نماز عید فطر:

مهم‌ترین عمل در روز عید فطر، نماز عید فطر است.زمان برگزاری نماز بعد از طلوع آفتاب تا ظهر روز عید است.این نماز باید به جماعت خوانده شود و به عقیده شیعه در زمان غیبت،خواندنش مستحب است .کیفیت برگزاری نماز هم مانند نماز عید قربان به این صورت است که در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیرگفت و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود،بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.در رکعت دوم بعد از خواندن حمد و سوره چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.

لزوم پرداخت زکات فطره:

مومنان روزه دار بایدپیش از نماز عید، زکات فطره را جدا سازند.اگر دسترسى به مستحق دارند بپردازند و الاّ کنار بگذارند، براى هر نفر یک صاع(حدود سه کیلو) از گندم یا برنج و موادّ غذایى دیگر که در آن شهر غذاى غالب مردم محسوب میشود.زکات فطره واجب مؤکّد است و شرط قبولى روزه ماه رمضان است و خداوند نیز در قرآن آن را مقدّم بر نماز (عید) شمرده است و میفرماید: «(قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَکّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى); به یقین آنکس که زکات دهدویادپروردگارش راکند سپس نماز بخواند،رستگار است».

زکات فطره بر کسی که خودش نیازمند نباشد واجب است.سرپرست خانواده باید زکات خود وتمام کسانی که تحت تکفل او هستند را پرداخت نماید.پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است.در این روز اهمیت پیوند‌های اجتماعی بیش از پیش نمایان میشود و جامعه در جهت عاری شدن از فضای دو قطبی فقیر و غنی پیشروی میکند به گونه‌ای که اساس توزیع ثروت بر پایه عدل و انصاف خواهدبود پرداخت زکات فطره به نوعی توجه دین به پیوند عبادت با روابط اجتماعی را نشان می‌دهد.

عید
ارزش و اهمیت روز عید فطر:

 روز عید فطر روز بسیار مهمّى براى مسلمانان است زیرا پس از یک ماه روزه و تهجّد وعبادت براى گرفتن پاداش الهى آماده مى شوند لذا این روز از سویى سبب شادى و سرور است،چراکه هر مسلمانى از انجام وظیفه الهى خوشحال و مسرور است، ولى از سویى چون روز دریافت جوائز الهى است، انسان در حالت خوف و دلهره به سر مى‌برد از این که نمی‌داند اعمال یک ماهه او تا چه اندازه مورد قبول قرار گرفته است.

امام باقر علیه السلام از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل کرده که آن حضرت فرمود: هنگامى که روز اوّل شوّال فرا میرسد، منادى ندا می‌دهد:اى مؤمنان براى دریافت جوائز و پاداشهاى خودبشتابید! آنگاه امام باقر علیه السلام  فرمود:پاداشهای خداوند مانند جوایز پادشاهان نیست، یعنى جایزه او بسیار بزرگ ومعنوى و قبولى طاعات و رضوان الهى است. 

جایگاه "فطر" در شعر و ادب پارسی:

عید فطر یکی ازمهم‌ترین اعیادو مناسبات دینی است که همواره در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از شاعران پارسی زبان بوده است و اشعار و ابیات زیادی در وصف آن سروده شده که هر کدام منظر و پنجره‌ای متفاوت است به این عید بزرگ و به جرات میتوان گفت که یکی از پرتکرارترین موضوعات شعر فارسی به شمار می آید.آشناترین بیتی که بر ذهن و زبان ما ایرانی‌ها درباره عید فطر نقش بسته است شعر معروف «عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت، صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت» است.

شاعرانی نظیرحافظ وسعدی شیرازی، مولوی،شمس تبریزی مسعود سعد سلمان،صائب تبریزی،رودکی بیدل دهلوی،اقبال لاهوری و سنایی غزنوی،ابن یمین، عطارنیشابوری،جامی،ناصر خسرو، شهریارتبریزی، ملک الشعرای بهار و...به این روز عظیم توجه داشته و اشعاری ناب در این خصوص سروده‌اند که ذکر همه اشعار در این مجال نمی‌گنجد.

چه مبارک عیدی است عید فطر و عید الضّحی

در روایت آمده است زمانی‌كه پیامبر اسلام (ص) از مكه به مدینه منوره هجرت نمود، مردم آن دیار در هر سال دو روز را جشن می‌گرفتند پیامبر اسلام از مردم مدینه در مورد این دو جشن پرسید كه چرا در این روزها عید می گیرند؟ در جواب گفتند ما قبل از مشرف شدن به اسلام این دو روز را روزهای جشن معین نموده بودیم كه در این دو روز به تفریح و خوشحالی میپرداختیم پیامبر اسلام فرمود: خداوند در مقابل این دو روز، دو روز دیگری را نسبت به همچو جشن ها فضیلت و برتری داده اندو برای مسلمانان مقرر نموده كه یك روز آن عید فطر و روز دیگر آن عید سعید اضحی است.

اما عید فطر، مسلمانان روزه دار كه ماه مبارك رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از كارهای مباح دیگر كه به نوعی مبطل ورزه به حساب می‌اید امتناع ورزیده اند،اینك پس از گذشت یك ماه روزه داری و عبادات خالصانه در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را ازخداوند می‌طلبند، اجر و پاداشی كه خود خداوند به آنان وعده داده است راجشن می‌گیرند.

سخن پایانی:

عید فطر عید امت اسلام و عید رهایی مسلمان و مومنان و بندگان خدا از شرّ شیطان،عید بندگی و بازگشت به فطرت پاک انسانی است.چنین عیدی برتر و بالاتر از همه اعیاد مسلمین است و خداوند پاداش بندگان مخلص و روزه دار خودرا که به دور از گناه و فساد و تباهی در زمین سر تعظیم و سجده به درگاه خداوندگار بزرگ فرود اورده اند،می‌دهد.

 در این روز مسلمین صدر اسلام بویژه شیعیان آل علی به تاسی از پبامبر و امامان ما علیهم السلام بهترین عطرها را بربدن زده و بهترین،نو ترین وتمیزترین لباس‌های خود را می‌پوشیدند و صله رحم رابه جای اورده با ایتام و نیازمندان رفت و امد کرده و به دیدار مشایخ و بزرگان قوم و طایفه می‌رفتند و خدا را بابت این عید و ماه رمضان شاکر و سپاسگزار بودند.

به شکرانه چنین روز فرخنده و مبارکی هدایا را به کوچک و بزرگ می‌دادند و صدقه‌ها می‌دادند،عود خوشبوی یمنی روشن کرده و زکات فطره و رد مظالم می‌دادند و ایاتی ازقران قرائت می‌کردند. 

در بعد از پیروزی اتقلاب اسلامی به میمنت اجرای احکام الهی و سنت حسنه رسول خدا(ص) و در عصر غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و در دوران زعامت مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) این سنت حسنه عید فطر و اعمال مرسوم ان در ایران،ام القرای جهان اسلام احیا گردیده و نماز و خطبه روز عید فطر به نماد وحدت امت اسلامی مبدل گشته است.

با تبریک عید پرفضیلت و باسعادت فطر بعموم مسلمین بویژه به امام حیّ و حاضر و نایب برحق او، خصوصا به ملت شریف ایران،امیدواریم خداوند صحت وسلامتی و اجر و ثواب مضاعف به مومنان روزه دار دهد و بخشش گناهان وعاقبت بخیری را در کارنامه زندگی دنیا و آخرت همه ما قراردهد.

نویسنده:سید محی الدین حسینی،فعال رسانه


انتهای پیام/224224

برچسب ها: عید فطر ، رمضان ، شیرازه
نظرات بینندگان