گره کور ترافیک شیراز؛
طرح جامع، تبلیغات یا نسخه نجات
طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز بعد از قریب به ۱۰ سال فراز و فرود بالاخره به سرانجام رسید و این سوال مطرح است که آیا میتواند نسخهای برای نجات شهروندان از ترافیک باشد یا در سطح تبلیغات به فراموشی سپرده خواهد شد؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، معضل ترافیک شیراز این روزها به حدی سنگین شده که بسیاری از شهروندان، کارشناسان و مسئولان امر آن را مهمترین دغدغه ساکنان این کلانشهر میدانند و خواستار اتخاذ تصمیمات تخصصی برای رفع آن هستند.
بسیاری از خیابانها، معابر و ورودی و خروجیهای شیراز توان تردد خودروهایی که اغلب نیز تک سرنشین است را ندارد.
شوکی که بازگشایی مدارس به شیراز زد
بازگشایی مدارس در مهرماه سال گذشته پس از حدود سه سال تعطیلی و تدریس مجازی در پی همه گیری کرونا شهروندان شیرازی و حتی مسئولان شهری را شوکه کرد،وضعیتی که تا پایان سال تحصیلی گذشته که چند روزی هم بیشتر از آن نمیگذرد تداوم داشت و عملا فکری برای حل آن نشد.
گره کور ترافیک شیراز؛ طرح جامع، تبلیغات یا نسخه نجات
معضلی که از نخستین روز هفته همزمان با شروع کار ادارات از حوالی ساعت پنج و نیم صبح در شیراز آغاز میشود و سر و کلهاش در طول روز در اغلب خیابانهای شاین کلانشهر هویدا است و همین روند تا شبها نیز ادامه دارد و در روزهای هفته تکرار میشود.
این سریال کلافه کننده و تلخ در تعطیلات آخر هفته به خروجیهای شیراز منتقل و آنجا جولان میدهد و ساعات پایانی روزهای جمعه نیز سهم ورودیهای این کلانشهر است.
بدنامی ترافیک از دوش مدارس برداشته شد
با اجرای طرح اختلاف در ساعت بازگشایی مدارس و ادارات در سال تحصیلی گذشته در شیراز این نکته ثابت شد که ترافیک حاصل از آغاز و پایان ساعت کار ادارات بیش از ترافیک بازگشایی و خاتمه ساعت کار مدارس و حتی بازار است، زیرا اغلب دانش آموزان با سرویس به مدرسه میروند و بطور مشترک بین چهار تا ۳۰ نفر از یک سرویس استفاده می کنند اما کارمندان اغلب ادارات در شیراز با خودرو شخصی تک سرنشین به محل کار میروند.
کارمندان تک سرنشین،ایاب و ذهاب فراموش شده
براساس بررسیهای میدانی خبرنگار ایرنا از روند فعالیت اغلب ادارات دولتی و دستگاههای اجرایی در شیراز، کارمندان به رغم وجود قوانینی برای تخصیص سرویس ایاب و ذهاب در کلانشهرها از این خدمات بیبهرهاند و عملا بسیاری از ارگانها از اجرای آن سرباز زدهاند و با پرداخت سهمی اندک از هزینه ایاب و ذهاب از زیربار آن شانه خالی کردهاند.
گره کور ترافیک شیراز؛ طرح جامع، تبلیغات یا نسخه نجات
مشکل ترافیک خیابانها، ورودی و خروجیهای شیراز تا حدی بالا گرفته که صدای برخی مسئولان هم درآمده است و آنها نیز از این وضعیت شاکی و گلایهمندند و خواستار مدیریت ترافیک شیراز هستند.
شهر مدیر ندارد !
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس یکی از این مسئولان گلایهمند از وجود ترافیک کلافه کننده در شیراز است که روز گذشته در دیدار با همیاران ترافیک شیراز این گلایه اش را بروز داد و با بیان اینکه ترافیک سنگین این کلانشهر در سال تحصیلی گذشته چنان بود که به نظر میرسید شهر یا مدیر ندارد یا جای مدیران با کفایت در این شهر خالی است، گفت: مدیران متولی از هم اکنون برای پیشگیری از ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس در سال تحصیلی پیش رو چارهاندیشی کنند.
علی فاتحی بر اهمیت موضوع ترافیک و تاثیر آن بر جسم و روان مردم تاکید کرد و افزود: موضوع ترافیک شهری مقولهای بسیار حائز اهمیت است که تاثیر مستقیمی بر جسم و روان مردم میگذارد تا آنجا که میتواند به عنوان یک مسئله امنیتی نیز لحاظ شود.
ترافیک روان؛ نماد امنیت روانی
فاتحی ادامه داد: یکی از مولفههای امنیت روانی جامعه، روان بودن حمل و نقل ترافیک به خصوص در سطح شهر و کلان شهرهایی همچون شیراز است.
وی به ترافیک سنگین شهری در سال تحصیلی گذشته در برخی از خیابانهای شیراز اشاره کرد و یادآور شد: مدیریت شهری و استانی نتوانسته بودند قبل از شروع سال تحصیلی گذشته برای ایاب و ذهاب دانشآموزان برنامهریزی مناسبی انجام دهند و این موضوع ترافیکهای سنگینی ایجاد کرد و موجب شد تا بسیاری از شهروندان ساعتها در ترافیک بمانند.
وی ابراز امیدواری کرد که مدیران متولی هم اکنون برای پیشگیری از ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس در سال تحصیلی پیش رو تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
داستان یک طرح از شروع در ۹۳ تا تصویب در قرن جدید
داستان طرح مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز از حوالی سال ۱۳۹۳ با انعقاد قراردادی با دانشگاه شیراز آغاز شد و در پی این قرارداد کارگروهی تاسیس و کار را استارت زد،تهیه این طرح اما در ادامه با فراز و فرودهایی همراه شد و در ادامه راه کار تهیه طرح جامع به دانشگاه های دیگر واگذار شد تا بالاخره طی روزهای اخیر و آخرین روزهای بهار امسال معاون شهردار شیراز خبر از تصویب آن در یکصد و هشتاد و هفتمین نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور داد.
به گفته وی این مطالعات به عنوان نقشه راه سیاستگذاریهای حملونقل و ترافیک این کلانشهر، تا افق ۱۴۰۹ تدوین و مرحله نهایی را سپری کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قرارداد طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز در سال ۹۳ با دانشگاه شیراز منعقد شد و سال ۹۴ آماربرداری اولیه انجام اما این مطالعات تا سال ۱۴۰۰ موفق به تاییدیههای نهایی از وزارت کشور نشد و به همین دلیل قرارداد متوقف و برای تکمیل مطالعات این طرح در ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰ با مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه علم و صنعت قرارداد دیگری منعقد شد.
هادی شهدوست شیرازی افزود: با برگزاری ۷۸ جلسه کارشناسی طی یک سال بالاخره این مطالعات به سرانجام رسید و در ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ بعد از اخذ تائیدهای لازم از کمیتههای فنی شهری و استانی بالاخره این طرح جامع در دبیرخانه شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کلانشهرهای وزارت کشور مصوب و نهایی شد.
وی ادامه داد: این طرح مطالعاتی شامل شش سرفصل مختلف ازجمله حمل و نقل غیر موتوری، حمل و نقل همگانی یکپارچه، شبکه های معابر، پارکینگ، پایانه های برون شهری، مدیریت تقاضای سفر است و راهکارهای رفع مشکلات این حوزه نیز در طرح مطرح شده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: پیشنهادات لازم در این طرح داده شده که در افق ۱۴۰۹ که مهلت آخر اجرای این طرح مطالعاتی است باید اجرایی شده باشد.
وی با بیان اینکه برنامه های اجرایی کوتاه مدت تا افق ۱۴۰۴ و بلند مدت تا سال ۱۴۰۹ در طرح مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز به تفصیل مشخص و باید طی این مدت در شهر پیاده سازی شود تا شهروندان اثرات مثبت آن را به وضوح مشاهده کنند.
سهم شخصیها در شیراز ۵۲ درصد/کاهش یک درصدی ترافیک با اجرای کامل طرح
شه دوست در ادامه اظهار کرد: در طرح مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز اعلام شده که در سال ۱۴۰۱ و وضع موجود، سهم خودروهای شخصی در حمل و نقل شهری شیراز ۵۲ درصد است و اگر راهکارهای مشخص شده در این طرح مطالعاتی در افق های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۹ اجرایی شود این عدد به ۵۱ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و عملا وضعیت ترافیکی شیراز یک درصد بهبود خواهد یافت.
اگر طرح اجرا نشود؟
او تاکید کرد: اما اگر راهکارهای مشخص شده در طرح مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز عملیاتی نشود سهم خودروها در حمل و نقل شهری شیراز در سال ۱۴۰۹ به ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و عملا شهر به پارکینگ های بزرگی تبدیل خواهد شد که عملا خودروها توان تردد چندانی در شهر نخواهند داشت و حمل و نقل شهری پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه عنوان کرد: در طول روند تهیه طرح مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز دستگاههایی ازجمله راه و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری،پلیس راهور مشارکت فعال داشتند و اما در اجرای این طرح جامع نیز همکاری دستگاه های خدمات رسان ،پلیس راهور و ... ضروری است تا زیرساختهای حمل و نقلی ایجاد شود و درصدی که به حمل و نقل شهری قرار است افزوده شود به حمل و نقل همگانی بپیوندد تا این طرح تاثیرات مثبت در افق پیش بینی شده را داشته باشد.
طرح جامع گرهگشاست یا خیر؟
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در پاسخ به این سوال که آیا طرح مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز که اخیرا در یکصد و هشتاد و هفتمین نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوبه و نهایی شده است می تواند گره گشای معضل کلافه کننده ترافیک شیراز باشد یا خیر؟ گفت: طرح جامع حمل و نقل طرحی است که باید اجرایی شود تا نتایج آن مشخص شود و هر طرحی تا در بایگانی و پوشه قرار دارد بیفایده است و باید بصورت میدانی با تایید و همکاری همه ارگان های متولی اجرایی شود.
گره کور ترافیک شیراز؛ طرح جامع، تبلیغات یا نسخه نجات
عضو شورای شهر شیراز
محمد تقی تذروی افزود: مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز در شورای ترافیک کشور تایید شده و همه ارگان های موظف به رعایت و اجرای آن هستند.
گرهگشایی طرح جامع، کامل نه اما تا حدودی
وی با بیان اینکه این طرح با رعایت همه مسائل حمل و نقل و ترافیک شهری مصوب شده است،اظهار کرد: در طرح مطالعات شهری ترافیک مواردی ازجمله محلهای تمرکز جمعیت شهری، وضعیت ترافیک روز و شب مناطق مختلف، محل تاسیس ایستگاهها و پایانههای حمل و نقل مسافر، اولویتهای ایجاد خطوط بی آر تی، مدل توسعه مترو و ... مشخص شده است و این طرح اگر اجرا شود، نه تمام مشکلات ترافیکی این کلانشهر اما بخشی از دغدغههای ترافیکی شیراز رفع خواهد شد.
فرهنگ ترافیک، نیازمند توجه
عضو شورای شهر شیراز در ادامه بر لزوم ارتقای فرهنگ شهروندی و ترافیکی تاکید کرد و گفت: بخشی از توان و بودجه شهری باید برای توسعه فرهنگ شهروندی و ترافیکی هزینه شود، در بسیاری موارد در شیراز شاهد هستیم که یک فروشگاه آش فروشی یا وانت بارفروشی، سوپرمارکت،بیرون بر و ... موجب ترافیک شدید در یک خیابان شده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح جامع حمل و نقل می توان مقابل صدور مجوزهای بیقاعده و غیراصولی را گرفت و این انتظار وجود دارد که این طرح درست اجرایی شود.
وی با بیان اینکه استارت تدوین طرح جامع مطالعات ترافیکی شیراز در شورای پنجم شهر شیراز زده شده است،افزود: تهیه این طرح در دورههای مختلف به دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه شیراز و ... سپرده و در نهایت اخیرا مصوب شده است و اگر همه دستگاههای متولی این مصوبه را فصل الخطاب حوزه ترافیکی شیراز بدانند کمک زیادی در آینده به ساماندهی ترافیک شیراز کمک خواهد کرد.
تذروی با تاکید مجددا بر اینکه اجرای این طرح نه بصورت کامل بلکه بخشی از مشکلات ترافیکی را حل خواهد کرد،گفت: بخش دیگر رفع مشکلات ترافیکی شیراز به ارتقای فرهنگ شهروندی و گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی مربوط است.
تلفیق و جداسازی کمیسیونها برای بهبود وضعیت ترافیک کلانشهر
وی در ادامه عنوان کرد: طی سال گذشته کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک با یکدیگر ادغام شد و تلاش داریم مجدد در سال سوم فعالیت شورای ششم شهر شیراز کمیسیون حمل و نقل ترافیک از کمیسیون عمران جدا و تفکیک تا این حوزه تخصصیتر دنبال شود.
تذروی در ادامه بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید و اظهار کرد: در حال حاضر ۹ هزار تاکسی فعال و حدود ۸۰۰ اتوبوس درون شهری فعال در شیراز وجود دارد.
وی در ادامه با درخواست از شهروندان در جدی گرفتن فرهنگ ترافیک گفت: شهروندان باید از ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد در سطح شهر بهره ببرند.
فرید الدین پیرویان استاد حمل و نقل و ترافیک بخش مهندسی عمران دانشگاه شیراز نیز معتقد است که تجربه و دانش نشان داده که زیربنای یک الگوی حمل و نقل سالم و موفق را باید ناوگان عمومی و پوسته ظاهری آن را حمل و نقل فعال مانند دوچرخه سواری و پیاده روی تشکیل دهد و از خودرو شخصی نیز تنها در مواقع ضروری استفاده شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل در بسیاری از نقاط کشور ما بیمار است و نیاز به ریاضت کشیدن و سختی هایی دارد،گفت: متاسفانه در حال حاضر اغلب محل های پارک حاشیههای خیابان در طول روز توسط کسبه و بازاریان اشغال شده بگونه ای که این قشر در اوایل صبح خودروهای خود را در این محل ها پارک و تا آخر شب که در محل کسب و کار خود هستند نیز این جای پارک ها را اشغال می کنند در صورتی که این روش صحیح نیست و کسی که صبح به محل کسب خود می آید و شب به منزل می رود نباید با خودرو شخصی تردد کند بلکه باید از حمل و نقل عمومی و یا سالم مانند دوچرخه استفاده کند.
پیرویان ادامه داد: استفاده خودرو شخصی تنها در موارد ضروری و یا برای افرادی نظیر سالمندان و معلولین که توانایی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند توصیه میشود و برای استفاده این گروه نیز باید پارکینگ غیر حاشیهای تعریف شود.
حذف جای پارک
استاد بخش حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان پارکینگهای حاشیه خیابان حذف شده چون با برداشتن این محلها مسیرهای دوچرخه سواری می توان ایجاد کرد و همچنین یک لاین خیابان برای تردد خودروها نیز باز خواهد شد و در پی آن ترافیک نیز روانتر می شود.
پیرویان با تاکید بر اینکه هر مجتمع تجاری باید موظف شود که برای مشتریان خود پارکینگ تهیه کند، اظهار کرد: اگر این کار امکان پذیر نیست، شهرداری باید با تشویق سرمایه گذار در محلهای مورد نیاز پارکینگ طبقاتی احداث کند.
وی اضافه کرد: در ساخت پارکینگ نیز این نکته ضروری باید مورد توجه قرار گیرد که فاصله پارکینگ تا محل خرید باید بیشتر از فاصله ایستگاه اتوبوس و مترو تا مرکز خرید باشد که مردم به استفاده از ناوگان عمومی برای تردد در سطح شهر تشویق شوند.
پیرویان افزود: گسترش پیاده روی و فرهنگ دوچرخه سواری باعث رونق گرفتن اقتصاد منطقه نیز خواهد شد و در پی این مساله کسب و کار کسبه محلی نیز رونق خواهد گرفت.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان