کد خبر: ۱۶۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود؛

حمایت از تولید کشاورزی در قالب کشت قراردادی

حمایت از تولید کشاورزی فارس در قالب کشت قراردادی در دستورکار است و و افزون بر ۷۰هزار نفر از کشاورزان استان از این طرح بهره‌مند و میزان ۸۵۰هزار تُن محصول تولید می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در حال حاضر از ۱۷ میلیون هکتار زمین دیم قابل‌کشت در کشور تنها ۱۰ درصد آن کشت می‌شود.لذا تدابیر لازم برای اضافه‌شدن ظرفیتی بزرگ به تولیدات کشاورزی کشور در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس کشت قراردادی در اوایل دولت سیزدهم باهدف کمک به امنیت غذایی کشور مطرح شد.

وزارت جهاد کشاورزی طبق قراردادی که با ستاد اجرای فرمان امام (ره) منعقد کرده قرار است طی ۵ سال آینده ۵ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور با حمایت‌های این ستاد به کشت قراردادی تبدیل شود بسیاری از کارشناسان این طرح را ناجی بخش کشاورزی در راستای افزایش درآمد کشاورزان عنوان می‌کنند. قرار است در این زمین‌ها محصولات مقاوم و عمدتاً غلات و علوفه کشت شود که در بخش دوم کشور وابستگی زیادی به واردات دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که کشاورزان برای اجرای کشت قراردادی حمایت می‌شوند و دربسته سیاست‌های حمایتی امسال، مهم‌ترین حمایت وزارتخانه در زمینه توزیع کودهای فسفاته و پتاسه میان کشاورزان قراردادی و کسر وجه آن در زمان تحویل محصول است.

بدین ترتیب در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ یک برنامه جامع کشاورزی قراردادی تهیه و بر اساس آن گندم در سطح پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار، جو ۴۰۰ هزار هکتار و دانه‌های روغنی در سطح ۳۳۵ هزار هکتار هدف‌گذاری شد.

در استان فارس نیز ظرفیت تعاونی‌های بخش کشاورزی در حمایت از تولید و کشت قراردادی بسیج شده است.

سید کاظم موسوی مدیر سازمان تعاون روستایی فارس در این باره گفت: سیاست حمایت از تولید کشاورزی در قالب کشت قراردادی غلات (گندم، جو) و دانه‌های روغنی در دستور کار سازمان تعاون روستایی قرارگرفتن.

وی افزود: باتوجه‌به برنامه‌ریزی انجام شده در سال زراعی جاری مقدار ۲۴۵ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین زراعی، زیر کشت قراردادی گندم، جو و کلزا قرار خواهد گرفت.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس ادامه داد: در این طرح کودهای پایه از قبیل پتاسه، فسفات و بیمه محصولات به‌صورت اعتباری و مدت‌دار در اختیار کشاورزان قرار داده خواهد شد.

بهره‌مندشدن ۷۰ هزار کشاورز فارس از این طرح و تولید ۸۵۰ هزار تُن محصول

این در حالی است که سطح کشت قراردادی گندم آبی و دیم ۲۱۱ هزار هکتار، جو آبی و دیم ۳۱ هزار هکتار و کلزا سه هزار و ۶۰۰ هکتار توسط سازمان تعاون روستایی اجرا خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۷۰ هزار نفر از کشاورزان استان از این طرح بهره‌مند و میزان ۸۵۰ هزار تُن محصول تولید شود.

پیش‌بینی برای سال آینده

کشت قراردادی در سال زراعی آینده نیز با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام و نهادهای پشتیبان از جمله شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی، مجموعه اتاق اصناف ایران، بنیاد ملی گندم‌کاران و بانک کشاورزی به همراه مجریان غیردولتی اجرا می‌شود.

حمایت از تولید کشاورزی فارس در قالب کشت قراردادی؛ پیش‌بینی افزایش ۸۵۰ هزارتنی محصول 
در سال زراعی آینده حداقل سه میلیون هکتار کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی هدف‌گذاری شده که از این میزان ۵.۵ میلیون هکتار گندم، ۴۰۰ هزار هکتار جو و ۳۳۵ هزار هکتار دانه‌های روغنی پیش‌بینی شده است.

با اجرای کشاورزی قراردادی حدود پنج میلیون هکتار از زمین‌های دیم کشور که پیش‌ازاین استفاده نمی‌شد به زیر کشت خواهد رفت.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان