مولدسازی داراییهای راکد دولت به نفع مدرسههای نوساز فارس
مولدسازی داراییهای دولت در فارس این بار در قامت ابزاری اثربخش به کمک آماده تا پروژههای نیمهتمام آموزشوپرورش فارس سامان گیرد و مدرسههای نوساز و پویا برای بچههای فارس جای املاک راکد شده را بگیرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، مولدسازی داراییهای دولت هم بهعنوان مطالبه مقام معظم رهبری و در شورایعالی هماهنگی قوا به تصویب رسید و هم در بندهایی از لایحه برنامه هفتم پیشنهاد شد؛ هدف از مولدسازی این است که داراییهای وسیع دولتی که امروز راکد شده و کارایی لازم را ندارد در مسیری قرار گیرد که برای سرمایهگذاریها دولت در اجرای پروژهها به کار آید.
برخی تجربههای تلخ گذشته سبب شد تا در ابتدای اجراییشدن این مصوبه ارزشمند برخی نگرانیها و هشدارها در این زمینه مطرح شود، درحالیکه پایش داراییهای دولت و جلوگیری از غیرمولد شدن آنها در کشورهای پیشرفته دنیا نیز مرسوم است.
اما باگذشت بیش از یک سال و روند شفاف و روشن مولدسازی در دولت سیزدهم، کارآمدی آن را نشان داده و در بخشهای مختلف هدفمند و برنامهریزی شده و بهعنوان یکی از بهترین راهها برای تأمین مالی غیر تورمی در سرمایهگذاریهای عمرانی دولت دنبال میشود.
مولدسازی داراییهای راکد دولت به نفع مدرسههای نوساز فارس
بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به آموزشوپرورش اجازه داده شد تا بتواند با تبدیل به احسن کردن املاک و افزایش داراییهای خود، طرحهای نیمهتمام خیران را تکمیل کند؛ اما به گفته رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور این قانون به دلایلی چنانکه باید پیش نرفت و در نهایت در جلسه سران قوا مطرح شد تا سرانجامبخشی شود.
به گفته حمیدرضا خانمحمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برایناساس در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای همه دستگاهها در نظر گرفته شد تا از محل مولدسازی به بودجه دولتی کمک شود که آموزشوپرورش را نیز شامل میشد.
وی در مصاحبهای که دیماه جاری با یکی از خبرگزاریها داشته، قانونی که در جلسه سران قوا تصویب شد را برای وزارت آموزشوپرورش "فوقالعاده" توصیف کرد چرا که به اعتقاد او با مولدسازی این داراییها، همه عواید به این وزارت بازمیگردد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور البته این توضیح را هم داد که عواید حاصل از مولدسازی املاک تنها برای ساختوساز است و صرف مسائلی مانند حقوق یا پرداخت پاداش بازنشستهها نمیشود.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس نیز از دستگاهها و سازمانهای دولتی فارس از جمله آموزشوپرورش خواست تا طرح مولدسازی اموال مازاد را جدی بگیرند و نسبت به عملیاتیشدن آن اهتمام ویژه داشته باشند.
ایمانیه تأکید کرد دستگاهها باید کمک کنند تا با فروش یا تهاتر اموال مازاد زمینه برای تکمیل پروژهها و طرحهای نیمهتمام فراهم شود چرا که مولدسازی فرصت استثنایی نگاه کنند تا زمینه اجرای آن در کشور فراهم شود.
آنطور که مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس فارس گفت استاندار بهعنوان رئیس کارگروه مولدسازی حمایت همهجانبهای از مولدسازی داراییهای آموزشوپرورش داشته و به دنبال آن مدیرکل و رؤسای ادارات آموزشوپرورش نیز پیگیری و همکاری خوبی در این زمینه داشتهاند تا فارس نخستین استانی باشد که مولدسازی به نفع تکمیل مدرسههای در حال ساخت کلید بخورد.
تحقق مولدسازی داراییهای آموزشوپرورش در فارس
بر اساس آمار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس، این استان حدود ۶۰۰ پروژه نیمهتمام خبرساز و دولتی دارد که برای تکمیل نیازمند تزریق اعتبار هستند.
اکنون که فرصت مولدسازی داراییهای راکد شده دولت فراهم است، این ظرفیت فرصتی برای ساماندهی به این پروژهها و ارتقای سرانه فضای آموزشی فارس است؛ اقدامی که به گفته مسئولان نوسازی مدارس و آموزشوپرورش، پرقوت آغاز شده و فارس نخستین استانی بوده که مزایده و فروش داراییهای راکد را داشته و درآمد حاصل از آن نیز به استان رسیده است.
محمد خلیل خرد مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس به خبرنگار ایرنا گفت: در نخستین گام ۱۰ واحد در شهرستانهای ارسنجان و فیروزآباد، پس از شناسایی و دریافت مجوزهای لازم، از طریق مزایده به فروش رفت.
خرد افزود: با این حساب فارس نخستین استانی است که املاک غیرمولد دولتی آموزشوپرورش در آن به فروش رسیده است.
به گفته او حدود ۱۶۰ میلیارد ریال درآمد از این مرحله مولدسازی داراییهای آموزشوپرورش فارس حاصل شده که در اولویت نخست، این درآمد صرف تکمیل پروژههای نیمهتمام خیر ساز میشود و در اولویتهای بعدی برای پروژههای نیمهتمام دولتی و سپس اجرای مدرسههای جدید استفاده میشود.
به گفته خرد اعتبار حاصل مولدسازی این واحدها نیز به استان وارد شده تا برای تکمیل مدرسههای نیمهتمام به کار گرفته شود.
وی البته این نکته را نیز یادآور شد که درآمد حاصل از مولدسازی در همان نقطهای از استان که داراییها تبدیل وضعیت شده باشد هزینه میشود؛ بنابراین درآمد این مرحله تنها در فیروزآباد و ارسنجان صرف خواهد شد.
آنطور که مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس فارس گفت مرحله دوم و سوم مولدسازی داراییهای آموزشوپرورش فارس نیز در حال انجام است و ۹ فقره از ملکهای شناسایی شده برای تبدیل وضعیت و مولدسازی ارسال شده است.
خرد گفت: این املاک پس از دریافت مجوزهای لازم به مزایده گذاشته میشود.
به گفته مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس فارس اظهار کرد: این استان شمار قابلتوجهی پروژههای نیمهتمام دارد که باید سروسامان گیرد و مولدسازی کمک خوبی به آموزشوپرورش فارس است تا دانشآموزان فارس در مدارسی استاندارد، نوساز تحصیل کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان