کد خبر: ۱۶۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
یادداشت؛

سهم نهاد‌ها و سازمان‌ها در موضوع عفاف و حجاب به چه میزان است

حسین احمدی فعال رسانه در یادداشتی نوشت: در مصوبه فرهنگ عفاف و حجاب، وظایف و مسئولیت نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف در حوزه ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تعیین و ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، همانگونه که می‌دانیم موضوع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه یک موضوع چند وجهی است که رسیدن به اهداف آن، نیازمند همکاری و تعامل سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف و مرتبط با این موضوع است.

در این راستا سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی دخیل هستند که وظایف آن‌ها به صورت موردی مشخص و به آن‌ها ابلاغ شده است که در ادامه وظایف و مسئولیت‌های وزارت امور خارجه در این راستا را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در سیاست‌ها و راهکار‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه برای وزارت امور خارجه وظایفی به شرح زیر تعیین و ابلاغ شده است:

نظارت بر ارتباطات و عملکرد سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی و خارجی از نظر ترویج فرهنگ و پوشش نامناسب و رفتار‌های غیر اخلاقی در جامعه.

معرفی خانواده‌ها و دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور در راستای تلاش برای گسترش و اعتلای فرهنگ اسلامی و ملی و اعطای جوایز به آنان.

تکریم و تشویق بانوان و خانواده‌های محجبه که با حفظ شئونات اسلامی به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور مراجعه می‌کنند.

نظارت بر پوشش و حجاب می‌همانان و گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند.

نظارت و کنترل ویژه بر جشن‌ها و می‌همانی‌های سفارتخانه‌ها و وابستگان خارجی و ایرانی که در آن شرکت می‌کنند.

همکاری جدی با مجموعه انتظامی کشور در جهت شناسایی و برخورد با ایرانیان متخلفی که با فعالیت‌های ضد اخلاقی خود در خارج از کشور حیثیت ملی و مذهبی کشور را مخدوش می‌کنند.

توجیه مناسب متقاضیان روادید توریستی برای رعایت حجاب و شئونات اسلامی توسط گردشگران خارجی در ایران.

پیگیری حقوقی برای جلوگیری از فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که در فضای ایران فعالیت می‌کنند.

دقت در گزینش نیرو‌های متعهد به عنوان سفیر و کارکنان سفارتخانه‌های ایران و نظارت مستمر بر نحوه پوشش خانواده‌های آنان.

تذکر لازم به وابستگان سفارتخانه‌های دیگر کشور‌ها جهت رعایت مقررات عفاف و حجاب اسلامی در ایران.

همانگونه که می‌بینیم، برای وزارت امور خارجه در این راستا ۱۰ مورد وظیفه و مسئولیت تعیین و ابلاغ شده است.

در این راستا وظایف و مسئولیت‌های سایر سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر نیز مشخص و ابلاغ شده است و باید همه با عمل به وظایف و مسئولیت‌های خود در این خصوص اقدام کنند.

واضح و مبرهن است که اگر همه نهاد‌ها و سازمان‌های متولی به وظایف و مسئولیت‌های خود در راستای ترویج گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه عمل کرده بودند، امروز متأسفانه شاهد بروز برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب نبودیم و کار به اینجا کشیده نمی‌شد.

بدون شک با تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط در حوزه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و مهمتر از آن عمل به وظایف و مسئولیت‌های ابلاغی، شاهد بسط، ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه خواهیم بود

انتهای خبر/224224

 

 

برچسب ها: یادداشت ، حجاب ، عفاف
نظرات بینندگان