کد خبر: ۱۶۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس مستقل هواشناسی:

بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است

یک کارشناس مستقل هواشناسی با یادآوری اعلام هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی برای برخی مناطق کشور از مردم خواست هشدارها را جدی بگیرند و از اتراق در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، بررسی الگوهای هواشناسی از سوی کارشناسان از اردیبهشت‌ماه پربارش در سراسر کشور حکایت دارد. طبق پیش‌بینی کارشناسان، بارش‌های بهاری در اردیبهشت‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش همراه است. به این ترتیب و با تحقق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود سدهای کشور تا حد مطلوبی آبگیری شوند که در نتیجه، تابستان امسال، تنش آبی کمتری در انتظار شهرها خواهد بود.


علیرضا جاویدی از آغاز بارندگی‌های نسبتاً شدید در بیشتر مناطق کشور خبر داد و گفت: با توجه به ورود سامانه‌های بارشی به مناطق وسیعی از کشور، بیشتر مناطق ایران بارش‌های خوبی دشت می‌کنند.

کارشناس مستقل هواشناسی ضمن هشدار درباره احتمال وقوع سیلاب ناشی از بارش‌های نقطه‌ای و همرفتی از کشاورزان و باغداران خواست با توجه به فصل گل‌دهی محصولات باغی و با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های نقطه‌ای و رگباری و همچنین احتمال کاهش دما، تمهیدات لازم را برای مراقبت از محصولاتشان به کار بگیرند.

وی همچنین به عشایر توصیه کرد که برای مراقبت از خود و دام‌هایشان، این هفته کوچ خود را متوقف کرده و از توقف در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند.


علیرضا جاویدی اعلام کرد: وارد یک دوره بارشی شده‌ایم و انتظار داریم تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه آسمان بسیاری از مناطق کشور با بارش همراه شود. بر این اساس، بعید است نقطه‌ای از ایران باشد که در هفته آینده دست کم یک بار بارش دشت نکند. بارندگی‌های همرفتی و نقطه‌ای مخاطراتی هم به دنبال دارد و وزش باد شدید، سیلاب به صورت نقطه‌ای در برخی مناطق کشور دور از انتظار نیست.

بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است


باغداران و کشاورزان گوش به زنگ باشند
جاویدی این را هم گفت که کشاورزان و به ویژه باغداران باید در این روزها هشدارهای هواشناسی را دنبال کنند تا کاهش دمای هوا و بارش باران کمترین آسیب را به محصولاتشان وارد کند.


کارشناس مستقل هواشناسی، تمرکز بارش‌ها را در سرتاسر زاگرس، البرز و همین‌طور فلات مرکزی عنوان کرد و گفت: کرمان، شمال فارس، یزد، اصفهان، شمال تهران، شمال کشور مخصوصاً گلستان و خراسان شمالی مناطقی هستند که بارش‌های خوبی را در هفته جاری و هفته آینده دشت می‌کنند.

وی درباره احتمال آب‌گرفتگی معابر و وقوع سیلاب در این مناطق هم هشدار داد و در عین حال گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی مخصوصاً در بارش‌های بهاری از قطعیت برخوردار نیست؛ اما در مناطقی که بالاتر عنوان شد احتمال سیلاب وجود دارد.


احتمال سیلاب در این مناطق بیشتر است
جاویدی از ورود امواج بارشی در هفته آینده خبر داد و گفت: اواخر هفته آینده هم بارش داریم. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود موج سودانی وارد کشور شود و احتمالاً شهرهای کرمان، یزد، گرگان، آق‌قلا، رودبار جنوب و حتی رفسنجان شاهد بارش‌های نقطه‌ای باشند که در این شرایط احتمال سیلاب در این نواحی وجود دارد.


کارشناس هواشناسی کمترین بارندگی را دو تا پنج میلیمتر در جنوب خوزستان، نوار مرزی بوشهر و فارس و به طور کلی نوار مرزی جنوب کشور عنوان کرد و گفت: در این مناطق پیش‌بینی می‌شود میزان بارش‌ها در مقایسه با دیگر مناطق کشور کمتر باشد. ضمن اینکه حداکثر بارش در روزهای پیش رو تا ۸۰ میلیمتر در شهرهای ساری، گرگان، آق‌قلا، نکا و اشکنان استان فارس پیش‌بینی می‌شود. البته باید توجه داشت که پیش‌بینی بارش در فصل بهار می‌تواند متغیر باشد.


جاویدی به تحقق پیش‌بینی هواشناسی اشاره کرد و گفت: درصورتی‌که بارش‌ها محقق شود، انتظار می‌رود بیشتر سدهای کشور آبگیری شوند و در نتیجه، تابستان امسال تنش آبی کمتری در انتظار شهرها خواهد بود.

 

انتهای خبر/

 

 

 

منبع: همشهری

نظرات بینندگان