کد خبر: ۱۶۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

اولین بوت‌کمپ سیاستی جنوب کشور برگزار شد

 اتاق فکر امور فناوری و دانش‌بنیان استانداری فارس با همکاری اندیشکدهٔ سیاست‌گذاری فارس اولین دورهٔ مهارت‌افزایی سیاست‌پژوهی را با نام «بوت‌کمپ سیاستی فارسمانو» برای پژوهشگران این مراکز برای ترویج دانش سیاست‌گذاری و حکمرانی را در این استان برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» سجاد تقوایی با اشاره به فعالیت بوت کمپ سیاستی گفت: در یک دههٔ گذشته  پس از بروز مشکلات و مسائل عمیق کشور در حیطهٔ سیاست‌گذاری و حکمرانی، ایران شاهد تشکیل و رشد هسته‌های سیاست‌پژوهی و تحقیقات کلان مدیریت امور عمومی کشور بود؛ امر مهمی که هر چند دیر اما با انگیزه و دغدغهٔ فراوان رخ نمود و توانست در مراکز حاکمیتی مختلف در پایتخت، اثرگذاری و ظرفیت خود را به مجموعه‌های مختلف نشان دهد.

وی افزود: غالب این مجموعه‌ها در پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شد و مشابه ساختار بسیار متمرکز دولت در ایران، به امور ستادی و کلان معطوف شدند که در این میان به ظرفیت‌ها و اقتضائات خاص مناطق مختلف بی‌توجهی شد که اثر خود را در برخی شکست‌های اجرایی و سیاستی بعدی نشان داد؛ امری که اهمیت تفکر و پژوهش در توسعه و پیشرفت منطقه‌ای را بیش از پیش نمایان ساخت و نشان داد که با یک نسخهٔ واحد از پایتخت، نمی‌توان مناطق مختلف با شرایط گوناگون مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... را به خوبی مدیریت کرد و از آنها انتظار خروجی مطلوب داشت.


مدیر اتاق فکر امور فناوری و دانش‌بنیان استانداری فارس در ادامه افزود: در یک دههٔ گذشته مسائل منطقه‌ای سیاستی در کشور، یکی از موارد مغفول در پژوهش‌های حوزهٔ سیاست‌گذاری و حکمرانی بود؛ به طوری که چندان به آن پرداخته نشده و یا در حد کلیات باقی مانده بود؛ از همین رو امروزه ضرورت تشکیل اندیشکده‌ها و اتاق فکرهای پیشرفت و توسعهٔ منطقه‌ای در استان‌ها و مناطق مختلف کشور به خوبی احساس می‌شود تا بتوانند مسائل کلان در هر منطقه را مورد واکاوی قرار داده و برای آنها راهکارهای متناسب و دقیق‌تری ارائه کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: این مجموعه‌ها می‌توانند با ظرفیت دانشی هر منطقه به ارائهٔ راهکارهای اثربخش‌تر به مرکز و دادن بازخوردهای دقیق به سیاست‌گذاران متمرکز در تهران، راه تدوین و اجرای سیاست‌ها و قوانین مترقی در کشور را هموار کنند؛ به‌ گونه‌ای که مسائل بیشتری از کشور با دقت بالاتری حل شوند.


وی افزود: اتاق فکر امور فناوری و دانش‌بنیان استانداری فارس در سال ۱۴۰۱ تأسیس شد تا با به‌ کارگیری «مدل اختصاصی حل مسئلهٔ خود» با ایجاد فضایی برای مشارکت پژوهشگران، مدیران اجرایی و دولتی، نخبگان عرصهٔ علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت و بخش خصوصی و فعالان اجتماعی، با ارائهٔ راهکارهای سیاستی و عملیاتی و نهایتاً ارزیابی اجرای آنها به پیشبرد حل مسائل فراگیر استان فارس کمک کند.

 

تقوایی گفت: این فرایند می‌تواند در ادامه به پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان استان و کشور منجر شود، بر اساس این مدل این اندیشکده به دنبال آن است تا از یک‌ سو به شناختی عمیق و نظام‌مند از مشکلات پیچیدهٔ سیاستی استان و کشور دست یابد و از سوی دیگر عزم نخبگان و مسئولان استان را در جهت حل آنها جهت‌ دهی و هدایت کند.


مدیر اتاق فکر امور فناوری و دانش‌بنیان استانداری فارس تصریح کرد: در این مسیر و برای ترویج دانش سیاست‌گذاری و حکمرانی در استان فارس و همچنین آموزش به پژوهشگران سابق و جدید این مجموعه اتاق فکر با همراهی و همکاری اندیشکدهٔ سیاست‌گذاری فارس بوت‌کمپ سیاستی «فارسمانو» را طراحی و برگزار کرد تا بیش از قبل با مبانی سیاست‌گذاری عمومی، روش‌های تحلیل موجود در این علم و ویژگی‌های خاص این حوزه نسبت به دیگر حوزه‌های تحلیلی و فنی آشنایی حاصل شود.

به گزارش شیرازه گفتنی است در این دورهٔ فشرده، پژوهشگران این مراکز میزبان کیومرث اشتریان، عضو هیأت علمی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بودند و پس از یادگیری سرفصل‌های مد نظر به نقد و بررسی برخی از طرح‌ها و پژوهش‌های گذشتهٔ خود با وی پرداختند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان