کد خبر: ۱۶۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
تولیت حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع):

صداقت از صفات بارز شهید جمهور بود

تولیت حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) گفت: تقوا، صداقت، خستگی‌ناپذیری و خدمت به خلق خدا، ساده زیستی، دوری از حاشیه‌ها و استکبارستیزی از صفات بارز رئیس جمهور شهید بود.

به  گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، مراسم سومین روز شهادت جانگداز رئیس جمهور فقید، خادم الرضا (ع)، حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان معزز‌ایشان، با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاه‌چراغ علیه السلام، در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد.


در این مراسم، تولیت حرم مطهر، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین کلانتری، ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه، گفت: با شهادت جمعی از مردان خدا؛ آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور شهید،خادم‌الرضا (ع) و خادم ملت؛ و جمعی از همراهان فرهیخته و برگزیده امت اسلام، داغ سنگینی بر دلت این امت نشست. به پیشگاه حضرت بقیةالله الأعظم، امام عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، مقام معظم رهبری، سکان‌دار کشتی ولایت در عصر حاضر، و نیز به پیشگاه امت اسلام و مردم بزرگ ایران و جمع حاضر، تسلیت عرض می‌نمایم. از خداوند متعال می‌خواهیم که این مصیبت بزرگ را بر دل‌های ما هموار گرداند و پاداش این مصیبت را نصیب مؤمنین و کشور اسلامی بگرداند.


وی اظهار کرد: «یَومٌ عَلی آلِ الرسولِ عَظیمٌ»؛ گفته شده است زمانی که شیخ مفید از دنیا رفت، این عبارت از ساحت مقدس امام‌عصر (عج) صادر شده است. این درد آن قدر بزرگ است که بر خاندان پیامبر (ص) نیز بزرگ است. شهادت جمع مردان خدا، جمله امام‌عصر (عج) را در ذهن انسان تداعی می‌کند. عظمت این مصیبت به چه دلیل است؟ روزانه افراد مختلفی از دنیا رفته یا به شهادت می‌رسند، چرا این مصیبت بزرگ است؟ زیرا در این حادثه غم‌بار، انسان‌هایی را از دست دادیم که در عصر خود، الگو و نمونه بوده‌اند. مؤمنان نمونه بودند. پیدا کردن این نمونه‌ها کار ساده‌ای نیست. هرکس در درجه‌ای از‌ایمان قرار دارد، اما انسانی که بتواند به جایگاهی برسد که الگو و نمونه شود، همان چیزی است که قرآن، هم در مورد حضرت ابراهیم (ع)، و هم در مورد نبی مکرم اسلام (ص) فرموده است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی با بیان اینکه اولین ویژگی که زیربنای همه ویژگی‌های شهید آیت‌الله رئیسی است، تقواست، گفت: تقوا، ویژگی اتصال مستمر انسان، به خداوند بزرگ است. یعنی انسانی که در او، ریا، عُجب، کِبر، تکبر و غرور دیده نمی‌شود. این‌ها مسئله کوچکی نیست و درجه بالایی از‌ایمان است.


وی گفت: انسانی که آن‌قدر در مراحل بندگی خداوند رشد کرده است، که جایگاه و پُست و مقام نمی‌تواند تغییری در او ایجاد کند. یاد خدا اجازه نمی‌دهد که انسان، خود و یا پست و مقام و این دنیا را ببیند. کسانی‌که آیت‌الله رئیسی را دیده‌اند، متوجه شده‌اند که رفتار‌ایشان در۲۰ سال گذشته تاکنون که در بالاترین مقام اجرایی کشور اسلامی ایران قرار داشت، تفاوتی نمی‌کرد. این ویژگی بارزی بود. ‌ایشان اهل تکبر، ریا و دورویی نبود. جای تعجب بود که چگونه پُست و مقام نتوانسته است در این انسان بزرگ، هیچ تغییری ایجاد کند. رقبا در مناظره‌های انتخاباتی، هجمه‌های سنگینی به‌ایشان وارد کردند، اما‌ایشان در پاسخ فقط فرمودند، «اتَّقُوا اللَّهَ»، «از خدا بترسید».


کلانتری ادامه داد: بسیاری از مخاطبان در مقابل رسانه، از این همه اهانت و تهمت، عصبانی و برافروخته می‌شدند، اما‌ ایشان در کمال آرامش برخورد می‌کرد و با تذکر قرآنی «اتَّقُوا اللَّهَ» پاسخ می‌داد. اگر تقوا باشد، اثری از تهمت، غرور، تکبر، مقام‌پرستی و دنیا پرستی نیست. تقوای الهی یعنی انسان، در هر لحظه از زندگی خود، خدا را حاضر و ناظر بر خود بداند.


وی دومین صفت بارز شهید آیت‌الله رئیسی را صداقت‌ ایشان دانست و گفت: ویژگی دوم‌ ایشان، که برآمده از همان ویژگی اول است، صداقت و صادق‌الوعد بودن است. نام دولت خود را صادق‌الوعد گذاشتند. صادق بودن با مردم، انقلاب، و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، و با رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود را شرعاً سرباز رهبر میدانست، از خصوصیات‌ایشان بود. این‌ها مصادیق صادق‌الوعد بودن است.

وی، به تشرف رئیس جمهور فقید، در ۲۲ مهر ۱۴۰۰ به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام، اشاره کرد و گفت: در اولین سفر استانی به شیراز، بر اساس خواست‌ ایشان، در حرم اسکان داشتند، شهید عزیز، به غذایی که برای‌ ایشان تدارک دیده شده بود اعتراض کردند که «چرا دو رقم غذا آماده شده؟ بایستی یک رقم غذا باشد. » مسئولی که در چنین جایگاهی، هزاران مسئله بزرگ و مشغولیت‌های مختلف، تمام ذهن او را اشغال کرده است، ممکن است چنین مسئله‌ای را فراموش کند، اما انسان صادق آن را فراموش نمی‌کند.


کلانتری با بیان اینکه خستگی‌ناپذیری و خدمت به خلق خدا، که از عبادات بزرگ است، دیگر ویژگی شهید جمهور بود، گفت: روایتی در منابع شیعه و سنی نقل شده است که، روزی حضرت موسی (ع) از خداوند سؤال کرد، «لَو کُنتَ عَبداً ما تَصنَعُ لِرَبّک»، خدیا اگر تو هم مثل ما بنده بودی، برای خدای خودت چه می‌کردی؟ در این سؤال، حضرت موسی (ع) می‌خواست اولویت اول خدا را به‌عنوان بنده بداند و دنبال رهنمود است. پاسخی که دریافت کرد چنین بود: «لو کُنتُ عبداً لَخَدِمتُ العِبادَ»، اگر من بنده بودم، قطعاً به بندگان خدا خدمت می‌کردم. این روایت بیانگر عظمت خدمت به خلق خدا است.

این مقام مسئول گفت: بنده‌اى به سبب برداشتن شاخه خارى از سر راه مسلمانان به بهشت رفت اگر کسی کمر همت ببندد و به یک امت نود میلیونی خدمت کند، چه می‌شود؟ اگر کسی کمر همت ببندد و نه تنها دل امت نود میلیونی را شاد کند، بلکه با تلاش‌های خود، دل امت اسلام را شاد کند، عمل او دارای چه عظمتی است؟ شهید آیت‌الله رئیسی می‌فرمود: «من خادم الرضا (ع) هستم. »‌ایشان، این جمله را حتی پس از ریاست جمهوری بیان می‌کرد. او به خدمت در جوار اهل‌بیت (ع) افتخار می‌کرد.



کلانتری تصریح کرد: اگر آن ویژگی‌ها را با این ویژگی دشمن‌ستیزی و استکبارستیزی کنار هم قرار دهیم مصداق آیه شریه ۲۹ سوره مبارکه فتح است؛ ما خلاف این مورد را نیز مشاهده کردیم که فردی در پست‌های بالای حکومتی، هنگام صحبت با مردم، به تخریب و توهین و فحاشی می‌پردازد و هنگام مواجهه با دشمنان، لبخند می‌زند. این، بر خلاف دستورات قرآن و باب میل حاکمان فاسد عمل کردن است. اما آیت الله رئیسی، مطابق دستور قرآن «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» عمل می‌کند.


وی گفت: در مدت زمان شهادت تا قبل از تدفین‌ایشان، بیش از ۱۰۰هیأت دولتی و دستگاه‌های بین‌المللی برای ادای احترام و عرض تسلیت به ایران آمدند. برخی از این رؤسای جمهور که به ایران آمدند، پس از پیروزی انقلاب سابقه نداشته است که به ایران آمده باشند. مردان خدا، این‌گونه دل‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند. این همان وعده الهی است که در خصوص شهید آیت‌الله رئیسی صدق کرد. 


انتهای خبر/

برچسب ها: شیراز ، تولیت ، فارس
نظرات بینندگان