کد خبر: ۱۶۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا: 

پزشک باید مرهم درد بیمارش باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: آرزو می‌کنم در کشورمان به جای اینکه پزشک صرف تربیت کنیم، حکیم و طبیب تربیت کنیم، یک پزشک که مرهم درد بیمارانش باشد.

مهدی رضائیان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ضمن تبریک روز پزشک و بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا، بیان کرد: بسیار جای خوشبختی دارد و این آرزو را کنم که ما یک روزی علاوه بر پزشک، پزشکانی تربیت کنیم که هم پزشک باشند و هم حکیم باشند، چرا که معنی لغوی هر کدام متفاوت است و شاید خیلی از افراد از ابن‌سینا به عنوان یک حکیم یاد کنند و نه فقط یک طبیب حاذق، یعنی کسی که به درجه‌ای از علوم مختلف رسیده که مسلماً طبابت، مسئله پزشکی و بیماری‌ها یک جزئی از آن است.

 وی افزود: در ادامه باید گفت که یک سری مراتب اخلاقی به آن اضافه می‌شود که آرزو می‌کنم در کشورمان به جای اینکه پزشک صرف تربیت کنیم، حکیم و طبیب تربیت کنیم، یک پزشک که مرهم درد بیمارانش باشد.
 پزشک باید مرهم درد بیمارش باشد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا یادآور شد: حدود ۲۰ سال است که فارغ‌التحصیل شده و در خیلی از مناطق محروم نیز خدمت کرده‌ام، مناطقی مانند رباط‌کریم تهران، بوئین‌زهرا و مناطق محروم فارس، اطراف و خود شهرستان مرودشت و هم اکنون که در فسا مشغول به کار هستم.

رضائیان با اشاره به سابقه ۲۰ساله خود در این حوزه، خاطرنشان کرد: اکثر افراد با یک امید و آرزوهای بالابلندی وارد رشته پزشکی می‌شوند و تقصیری نیز ندارند؛ مانند سایر رشته‌های که در صدر قرار دارد و هر خانواده‌ای آرزو دارد فرزندش جهت موفقیت به مدارج عالی علمی پیدا کند.

وی افزود: فردی که به این رشته ورود می‌کند، حداقل ۱۱ سال از وقت خود را صرف تحصیل کند تا دوره عمومی خود را به اتمام برساند و در ادامه اگر بخواهد دوره‌های تخصصی را بگذراند نیز باید ۴ سال وقت بگذارد و دوره فوق‌تخصص و یا فلوشیپ نیز یک و نیم سال به طول می‌انجامد که به طور میانگین باید ۱۴ سال تحصیلات عالیه را بگذراند.
 
این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه هر دانشجوی پزشکی در سنی فارغ‌التحصیل می‌شود که اگر تمامی موارد پشت سر هم طی کند ۳۴ یا ۳۵ساله می‌شود، بیان کرد: این فرد تازه می‌خواهد یک زندگی شروع کند، تازه می‌خواهد یک زندگی را بسازد و با مشکلی مواجه می‌شود که شاید خیلی از موارد آن تخصصی که رفته و گرفته است و زحمتی که در این رشته کشیده است، کفاف خرج روزانه‌اش را نیز به نسبت دیگر شغل‌ها ندهد.

رضائیان ادامه داد: این فرد در این موقعیت اولین سرخوردگی‌اش پیش می‌آید؛ یعنی با خروج نخبه‌ای مواجه می‌شویم که زحمت و تلاش خود را کرده و خانواده‌اش نیز تمام هم و غمش را گذاشته و امکانات مالی صرف آن شده و مهم‌تر عمر و جوانی خود را گذاشته و می‌بیند که استفاده از این علم در این سن کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد.

پزشک باید مرهم درد بیمارش باشد

پرستار و پزشک و کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی نیز نباید دغدغه معیشت داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: درست است که ضمن فرمایشات رهبر معظم انقلاب هیچ بیماری نباید جز غم درمان بیماری‌اش غم دیگری داشته باشد، اما بنا به تجربه و موقعیت شغلی که بنده در این سال‌ها داشته‌ام، پرستار و پزشک و کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی نیز نباید دغدغه معیشت داشته باشند تا بتوانند خدمات شایسته و بایسته‌ای ارائه دهند، در این صورت است که بیمار هم می‌تواند جز غم درمان، غم دیگری نداشته باشد.
 
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: متأسفانه با این شرایطی که در طی این سال‌ها در این پیچ و خم و گرفتاری‌های اقتصادی گم شده و مقدار زیادی نیز با توجه به شرایط موجود اقتصادی کشور به حق است، اما تا زمانی که فشار تنها بر روی مراکز دولتی و بیمه‌ها باشد و توقع باشد که این مراکز جور این بخش از درمان را به دوش بکشند، مسلماً به بیراهه می‌رود و تا زمانی که تعرفه درمان واقعی نشود این شرایط گریبان‌گیر مردم و کادر درمان خواهد بود که متأسفانه از پرستار گرفته تا پزشک و... زمانی که می‌بیند نمی‌تواند معیشت زندگی خود را تأمین کند قطعاً در اولین قدم مهاجرت را انتخاب می‌کند.

رضائیان افزود: مسلماً با این ظرفیتی که داریم کشور ما نباید به دلیل مسائل اقتصادی تأمین‌کننده نیروهای متخصص ارزان‌قیمت برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس باشیم، اگر قرار باشد نخبه‌ای در این کشور بماند و خدمت کند، باید برای آن هزینه شود.

وی افزود: این مسئله تا زمانی که تعرفه‌های درمان واقعی نشود، حل نخواهد شد و حل این نیز لازمه این است که قانون‌گذاران و متولیان اقتصادی با تصحیح تعرفه درمان به معیشت کادر درمان کمک کنند و کشورمان محل نخبه‌پروری برای ارائه خدمت به کشورهای دیگر نباشد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا در پایان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم که از این بحران فرار نخبگان نجات پیدا کنیم، بیان کرد: برای حل این موضوع که بتوانیم کنترل کنیم یک مسئله بسیار مهم توجه به اصل معیشت است که ما معیشت پزشکان خود را مدنظر داشته باشیم و این به دست نمی‌آید مگر اینکه تعرفه خدمات را به یک تعرفه منطقی تغییر دهیم.
 
انتهای خبر/224224

برچسب ها: روز پزشک ، ابن سینا ، طبیب
نظرات بینندگان