کد خبر: ۱۶۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
 رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس بیان کرد:

حکم فرمایی غرب بر فضای مجازی

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس گفت: بررسی شبکه‌های اجتماعی فعال در جهان این نکته را به ما یادآور می‌کند که یک حاکمیت غربی بر فضای مجازی حکم‌فرما شده به گونه‌ای که اجازه نمی‌دهند خارج از چارچوب آنان پلتفرمی قدرت بگیرد.

سید محسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: یکی از مفاهیم جنجال برانگیز در علوم سیاسی موضوع آزادی و تعریف و چارچوب آن بوده است، این مفهوم چنان در تاریخ سیاسی جهان تأثیر گذاشته است که سبب تسخیر بسیاری از کشورها و کشتار تعداد زیادی از انسان‌ها شده است.

وی ادامه داد: در این بین مفهوم آزادی بیان و اطلاعات نیز تبدیل به یک موضوع یکسویه و جانب‌دارانه برای عده‌ای از کشورها شده است تا با آن به جنگ رسانه با دیگر کشورها رفته و آنها را به این عنوان دیکتاتوری و سلب‌کننده آزادی مطرح کرده و هرگونه رفتار آنها برای حفظ موجود خود را به این بهانه تخطئه می‌کنند.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس خاطرنشان کرد: کافی است به وضعیت آنان در سالیان اخیر نگاهی بیندازیم تا مشخص شود که چطور با رویکردهای دوگانه با این موضوع روبرو شده و آنجایی که به منافع آنها ضربه می‌زند حاضر هستند همه شعارهای خود را زیر پا گذاشته و حتی سلب‌کننده آزادی بیان و اطلاعات باشند که دستگیری مالک تلگرام در فرانسه و محدودیت شدید تیک‌تاک مثال واضحی برای این موضوع است.

هاشمی با بیان اینکه امروزه یکی از منابع اصلی قدرت در جهان اطلاعات است، بیان کرد: کشورهای غربی از این ابزار برای افزایش اقتدار داخلی و بین‌المللی خویش نهایت بهره را می‌برند این بهره‌گیری از اطلاعات عمدتاً در فضای مجازی و از طرق مختلف آشکار و مخفی صورت می‌گیرد به گونه‌ای که یکی از منابع اصلی درآمد شبکه‌های اجتماعی فروش اطلاعات به دولت‌ها است.

وی تصریح کرد: باید دلیل اصلی فشار به بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و تحت تعقیب قرار دادن مدیران آنها را در این وادی تعریف نمود که اگر خواسته‌های کشورهای غربی در واگذاری اطلاعات کاربران تأمین نشود آنها به لیست سیاه وارد شده به عنوان عامل مخرب محسوب می‌شوند این جدای از شبکه‌هایی است که به صورت غیر رسمی عامل دولت‌های غربی بوده و در راستای کنترل بیشتر بر مردم جهان از آنها بهره می‌برند.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس بیان کرد: برخلاف همه ادعاهای آزادی بیان در غرب سیستم اطلاع‌رسانی و اطلاعات در این کشورها به شدت کنترل شده و آنها به صورت ساختاری اقدام به تنظیم گردش اطلاعات و مهندسی افکار عمومی از طریق پروتکل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌کنند.

هاشمی افزود: بدین معنا که به وسیله فیلترینگ هوشمند و اعمال قوانین سخت‌گیرانه چارچوب مشخصی را برای افکار عمومی معین نموده و اجازه نمی‌دهند خارج از آن مطلب و گفتاری در رسانه‌های عمومی منتشر شود از سوی دیگر با تسلط بر شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار جهان و تطمیع و تهدید آنان نظارت کاملی را بر گردش اطلاعات اعمال کرده و اجازه بهره‌برداری از رقبا و دشمنان خود نمی‌دهند.

وی در ادامه مطرح کرد: برای مثال کافی است به رویکرد رسانه‌ها در موضوع فلسطین و اسرائیل نگاه بیندازیم تا دقیقاً مشخص شود که چطور یک فیلترینگ هوشمند با قوانین سخت‌گیرانه جزایی اجازه بازگویی حقیقت پیرامون فلسطین را نداده و از اسرائیل به عنوان یک قربانی و مظلوم یاد می‌کند به گونه‌ای که هرگونه حرف مخالف آن را به اشکال مختلف سرکوب می‌دارد.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس خاطرنشان کرد: بررسی شبکه‌های اجتماعی فعال در جهان این نکته را به ما یادآور می‌کند که یک حاکمیت غربی بر فضای مجازی حکم‌فرما شده به گونه‌ای که به کشورها اجازه نمی‌دهند خارج از چارچوب آنان پلتفرمی قدرت گرفته و اقدام به جذب مخاطب کند.

هاشمی در ادامه مطرح کرد: در این بین اگر کشوری نیز چنین سودایی را در سر داشته باشد به مقابله با آن پرداخته شبکه‌های اجتماعی ملی آن را با عنوان‌های مختلفی مورد هجمه تبلیغاتی قرار می‌دهند و حتی اگر بتوانند؛ مانند موضوع تیک‌تاک دادگاهی به شکل کنگره برگزار کرده و در نقش یک قاضی برای دست‌اندرکاران و مدیران آن پلتفرم حکم صادر می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در موضوع دستگیری مدیر تلگرام این مطلب به شکل جدیدتری خود را نشان داد به گونه‌ای که حتی آنها تحمل یک نافرمانی ساده قانونی از سوی مدیران شبکه‌های اجتماعی را برنتابیده و به شدت با هرگونه نقض حاکمیت سایبری قابله می‌کنند حتی اگر برچسب دیکتاتوری را نصیب خود دارند.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: فضای مجازی ، غرب ، حاکمیت
نظرات بینندگان