کد خبر: ۱۶۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

جلسه علنی شورای اسلامی شیراز

جلسه علنی شورای اسلامی شیراز با حضور شهردار برگزار شد.دراین جلسه آقایان رضا محمدیان و محمدرضا هاجری نکاتی در نطق پیش از دستور ایراد کردند و هم چنین محمدحسن اسدی در خصوص دو سوال که رئیس شورا در جلسه قبل مطرح کرده بودند، به ایراد سخن پرداخت.  

به گزارش خبرنگاراجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، یکشنبه  یکصد و شصت و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شیرازبا حضور شهردار برگزار شد.

دراین جلسه آقایان رضا محمدیان و محمدرضا هاجری نکاتی در نطق پیش از دستور ایراد کردند و هم چنین محمدحسن اسدی در خصوص دو سوال که رئیس شورا در جلسه قبل مطرح کرده بودند، به ایراد سخن پرداخت.  

رضا محمدیان در نطق پیش از دستور خود، ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت، از اقدام دولت در ارسال کمک‌های انسان دوستانه به لبنان با سفر عباس عراقچی وزیر خارجه تشکرو قدردانی کرد.

۱۶۹ مین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز

 مجوز موقت تردد کامیون‌ها

عضو شورای شهر از مشکلات آزادراه شیراز-اصفهان در گویم گلایه و عنوان کرد: قانون، تردد هرگونه کامیون و کامیونت را در معابر شهری ممنوع کرده است، اما به هنگام افتتاح آزادراه و در راستای رفاه کامیون داران محترم، به استناد مصوبه شورای ترافیک استان فارس مورخ بیستم اردیبهشت ۱۴۰۳ و به درخواست پلیس راهور استان فارس با موافقت استاندار محترم به مدت دو ماه یعنی تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به صورت آزمایشی برای تردد کامیون در این محور شهری مجوز موقتی صادر گردید.

۷۵ روز از موعد مجوز گذشته

محمدیان افزود: مهلت این مجوز مدت بیش از هفتاد و پنج روز است که پایان یافته اما همچنان شاهد تردد سیل کامیون و کامیونت ها در این مسیر هستیم.

وی گفت: این مدت نیز نه تنها فاز نهایی آزادراه شیراز اصفهان تکمیل نگردیده بلکه پس از پایان مجوز موقت، تردد کامیون ها همچنان در این محور شهری تردد می‌کنند.

 عضو شورای شهر یادآور شد: از آن جا که شهر شیراز تنها کلان شهر سبز کشور محسوب می گردد و امسال نیز به عنوان پایتخت محیط زیست کشور معرفی گردید، تردد کامیون آن‌هم در محورهای مهم غرب شهر به افزایش آلودگی هوا در مسیر بادخیز شهری منجر گردیده و آلودگی ناشی از سوخت‌های خودروهای سنگین در محور غرب شیراز تهدید جدی برای سلامت شهروندان به شمار می‌رود.

رضا محمدیان اضافه کرد:  از سوی دیگر هم زمان با مهرماه فصل بازگشایی مدارس و تردد خودروهای سرویس‌های مدارس دانش‌آموزان ساکن غرب شیراز و شهرک‌های هم جوار همچون صدرا، گلستان، بهشتی، بزین، گویم، قلات، قصر قمشه و غیره این نگرانی را در شهروندان و مدیریت شهری ایجاد کرده که تردد کامیون در این محور منجر به بروز حوادث خطرناک و سوانح تلخ رانندگی می‌گردد.

محمدیان ذکر این نکته را ضروری دانست که محور غرب شیراز مسیر طبیعت گردی شهروندان شیرازی به ویژه در تعطیلات آخر هفته و ایام تعطیلات نیز محسوب می‌گردد که در آخر هفته‌ها ترافیک سنگینی را تجربه می‌کند.

هر ۲۴ ساعت تردد ۲ هزار کامیون

وی ادامه داد: تردد به طور متوسط دو هزار دستگاه کامیون و خودروی سنگین در هر بیست و چهار ساعت با حجم ترافیکی در انتهای هر هفته در این محور شکل می‌گیرد که ریسک خطر و بروز هر گونه حادثه رانندگی را به شدت افزایش می‌دهد.

درادامه علیرضا اسکندری هم در خصوص تردد هزار دستگاه کامیون در محله‌های گویم، دوکوهک و محور دکتر حسابی ابراز نگرانی کرد.

بی‌نظمی در صنعت گردشگری

رضا محمدیان در بخش دوم نطق خود از لغو شدن دو پرواز شیراز نجف ابراز نارضایتی کرد و آن را ناشی از بی‌تدبیری و بی‌توجهی دانست که به صنعت گردشگری ضربه وارد می‌کند.

مطالبات فرهنگی محمدرضا هاجری

محمد رضا هاجری رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر در نطق پیش از دستور چندین درخواست خود را مطرح کرد.

رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر از بسیج رسانه سپاه فجر و خبرنگاران آزاده شیراز درخواست کرد کمپین ضد خبرنگارکُشی را کلید بزنند تا یاد و نام خبرنگاران شهید را به گوش جهانیان برسانند.

۱۶۹ مین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز

محمدرضا هاجری از معاون خدمات شهری و نیروهای ستاد بحران و آتش‌نشانی خواست تا تمام مدارس و مراکز آموزشی از لحاظ ایمنی بررسی و در خصوص ایمن سازی مراکز ناایمن درجهت صیانت سلامت محصلین اقدام کنند.

در ادامه هاجری وجود سه و نیم میلیون سگ ولگرد در کشور را فاجعه زیست محیطی دانست که خطرات بی‌شماری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: حفظ سلامت مردم برای مدیریت شهری اصل و محور است و از طرح عقیم سازی سازمان دامپزشکی حمایت نموده و لازم دانست از تردد و حیوان گردی در بوستان‌ها و فضاهای عمومی جلوگیری بعمل آید.

شهرداری گزارش مکتوب بدهد

در این جلسه، علیرضا اسکندری درخواست کرد شهرداری گزارش مکتوب و مستند در خصوص سرمایه گذاری سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان که هنوز منعقد نشده است، ارائه کند.

بازار هنر سنگ‌سیاه

اسکندری همچنین از شهرداری، پیگیری بهره‌برداری از پروژه بازار هنر محله سنگ‌سیاه و اعلام تاریخ راه اندازی آن را خواستار شد.

۱۶۹ مین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز

بالاخره مدیران دوتابعیتی داریم یا نه؟!

در جلسه علنی شورای شهر، غلامحسن اسکندری اعتراض خود را در خصوص اعلام مدیران دو تابعیتی از سوی یکی از ارگان‌ها اعلام کرد که بعد از گذشت چهارماه هنوز پاسخی دریافت نشده است و آن را حق شهردار و مردم دانست تا در این خصوص مطلع باشند. وی دراین خصوص پاسخ سریع‌تر ارگان مربوطه را خواستارشد.

در ادامه جلسه، شهردار شیراز محمدحسن اسدی در پاسخ به دو سوال مردم که رئیس شورای شهر مطرح کرد پاسخ داد.

 

محمدحسن اسدی در خصوص این سوال که شهرداری شیراز کار می‌کند اما شهرداری را بدهکار می‌کند اینگونه از اقدامات شهرداری بیان کرد:

عقد قرارداد مثلث گردشگری

در هفته گذشته شهرداران محترم اصفهان و یزد به شیراز تشریف آوردند و بعد از یکی دو سال انتظار توانستیم به عنوان طلایه داران گردشگری مثلث گردشگری را به تفاهم و به امضا برسیم.

کسب مقام برتر جشنواره شهید رجایی

اسدی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ شهرداری شیراز در جشنواره شهید رجایی کسب مقام برتر را در استان به دست آورد که از خانواده سیزده هزار نفری شهرداری که واقعا تلاش کردند تشکر می‌کنم.

وی همچنین از مجموعه استانداری و سازمان برنامه و بودجه  که در یک ارزیابی منصفانه، شهرداری شیراز را به عنوان دستگاه برتر انتخاب کردند، قدردانی کرد.

یادواره شهدای شهرداری

 شهردار شیراز از اعضای  شورا و اصحاب رسانه جهت شرکت و حضور در برنامه یادواره شهدای شهرداری که پنجشنبه نوزدهم مهرماه برگزار می‌شود دعوت به عمل آورد.

محمدحسن اسدی همچنین از افتتاح تعدادی از پروژه های شهرداری در کنار مراسم یادواره شهدای شهرداری خبر داد.

گلایه شهردار

۱۶۹ مین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز

محمدحسن اسدی از اعتراض به کارهای عمرانی شهرداری گلایه و بیان کرد: متاسفانه موقعی که در شهر کار عمرانی می‌خواهد انجام بشود، یک عده بی‌مسئولیت، یک عده‌ای که زمانی که خودشان بودند ترک فعل داشتند و هیچ کاری نکردند امروز می‌گویند چرا تونل ملل میخواهی اجرا کنی؟

بیشتر بخوانید

ساخت تونل ملل آری یا خیر

اسدی ادامه داد: می‌گویند چرا مترو و تونل از جلو حافظیه میخواهد رد بشود؟ مگر این تونل و مترو از کل خیابان زند رد نشده است؟! مگر از کنار ارگ کریم‌خان رد نشده است؟ مگر از کن بازار وکیل رد نشده است؟مگر همه‌اش تاریخی و میراثی نبوده است؟!

جلو کار را می‌گیرند

شهردار شیراز بیان کرد: این چه وضعی است در این شهر که یک کاری می‌خواهی بکنی همه می‌آیند جلو کار را می‌گیرند. می‌گویند چرا تله‌کابین میخواهی اجرا کنی؟ محیط زیست و منابع طبیعی را تخریب می‌کنی؟

 محمدحسن اسدی گفت: در خیلی از شهرهای کشور ایران و در دنیا، حتی در مکان‌های جنگلی و کوهستانی مانند کوههای آلپ، در جاهای مختلف ترکیه و ژاپن تله‌کابین هست.

وی در ادامه از رئیس و اعضای شورای شهر تقاضای پشتیبانی و حمایت کرد.

کارهای عمرانی شهرداری را بدهکار کرده یا نه؟!

شهردار شیراز در ادامه عرایض خود فعالیت‌های شهرداری را بر اساس ردیف های بودجه دانست و بیان کرد: همه کارهای شهرداری بر اساس آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداری هست. پیشنهاد بودجه متمم بودجه اصلاح بودجه توسط شهرداری است و بحث، بررسی و تصویب و ابلاغ توسط شورا هست.

هیچ گونه انحراف منفی صورت نگرفته است

محمدحسن اسدی یادآور شد: هرگونه تسهیلات، وام و هر اقدامی که شهرداری می‌کند بر اساس ردیف بودجه هست و هیچ گونه انحراف منفی نداشتیم. انحراف ما مثبت بوده است به این نحو که ما در سال هایی سهم ردیف وام و تسهیلات در بودجه بیست و یک درصد، شانزده درصد، چهارده درصد، دوازده درصد و یازده درصد بوده است.

اسدی ادامه داد: در شورای ششم سهم وام شش یا هفت درصد شده است و جهت استحضارتان، سال گذشته که سهم وام شش درصد بوده است، ما بیشتر از دو درصد استفاده نکردیم.

 وی افزود: من این اطمینان را به تمام کسانی که دغدغه مند هستند بدهم که ما هیچ گونه انحراف منفی نداشتیم و حتی از پل ردیف وام و تسهیلات بانکی‌مان هم استفاده نکردیم.

همه کارهای شهرداری عمرانی است

محمدحسن اسدی در خصوص سوال دوم ریاست شورای شهرکه عمدتا اقدامات شهرداری اقدامات عمرانی هست این‌چنین پاسخ داد: عزیزان، من به عنوان یک کارشناس به عنوان کسی که سی و سه سال کار اجرایی کرده‌ام می گویم که ما اگر هر کاری در این شهر بکنیم، اگر این شهر را پر از رویداد و مناسبت کنیم اما اگر ما کار عمرانی در شهر نکنیم یعنی هیچ کار نکردیم.

اسدی بیان کرد: اگر ما امروز کار عمرانی نکرده بودیم بایستی پاسخگوی زمین و زمان باشیم. امروز چون که با حمایت و درخواست شورا و اهتمام شهرداری، شب و روز نیروهای شهرداری کار می‌کنند بعضی‌ها باز می‌گویند که کار غیر عمرانی نمی‌کنید و همه کارتان فقط عمرانی هست.

فعالیت‌های غیرعمرانی شهرداری

در ادامه شهردار شیراز کارهای غیر عمرانی شهرداری که بخشی از آن شامل کارهای عمرانی نیز می‎‌شود بازگو کرد.

محمدحسن اسدی از ساخت فرهنگسرای معلولین که در جنوب کشور بی‌نظیر است نام برد.

هم سالن تنیس بعثت، پردیس سینمایی امین تارخ، مرکز آموزش شهروند فاز یک و دو، سالن همایش‌های شهرداری، پارک آبی بزرگ شیراز، آکواریوم بزرگ شیراز و تله کابین.

اسدی از شروع و بستن قرارداد همه این پروژه‌ها خبر داد و ادامه داد: مجموعه اقامتی گردشگری کوهستان شیراز در دراک که سی و دو واحد اقامتی، آمفی تئاتر روباز، بازسازی موزه بلدیه، پیاده راه دسترسی به بام سبز، مسیر بیست و پنج کیلومتری دوچرخه، احیا مجموعه ورزشی و استخر مرحوم زهتاب، آسفالت مدارس و کارهایی که در اربعین در مرز شلمچه در بدرقه و استقبال از زوار انجام دادیم.

وی در پایان عرایض خود به رویدادهایی مانند برنامه شب‌های پرستاره، موکب بزرگ سفینه نجات و مساعدتی که به هیئت های مختلف ورزشی انجام می‌شود سخن به میان آورد.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان