اعلام آمادگی برای ایدهپردازی و تولید محتوا در عرصه فضای مجازی
۲۱ مرکز دانشگاهی، کانونهای تفکر و تشکلهای علمی و صنعتی کشور با صدور نامهای خطاب به رهبر معظم انقلاب درخصوص تشکیل شورای عالی فضای مجازی آمادگی خود برای ورود به عرصههای مختلف گفتمانسازی، جریانسازی، مطالبه از مسئولین، ایدهپردازی و تولید فکر و محتوا در این حوزه را اعلام کردند.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی
باعرض سلام و ادب
حکم تاسیس شورای عالی فضای مجازی، که از سوی حضرتعالی صادر گردید، نشان دیگری از نقش بیبدیل مقام ولایت و رهبری، در هدایت حکیمانه امور کلان کشور بود. همچنین این حکم تاریخساز، عمق توجه و مطالبات جنابعالی در حوزه فضای مجازی را بر همگان آشکار نمود.
با اجرایی شدن این حکم، تحولات چشمگیری در عرصه فضای مجازی کشور رخ داده و اقشار گوناگون مردم، شاهد جهش در دریافت خدمات گسترده و مفید فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی خواهند گردید. همچنین تفاوت سطح و اختیارات این شورا نسبت به شوراهای قبلی، توام با دستور به ایجاد مرکزی ملی ذیل این شورا، موجب خواهد شد تا تعدد متولیان و ناهماهنگی و سرگردانی مجریان، جای خود را به همکاری و همراستایی اقدامات در جهت بهرهگیری حداکثری از فرصتها بدهد.
مراکز دانشگاهی، کانونهای تفکر و تشکلها و موسسات علمی و صنعتی امضاکننده این نامه، ضمن شکرگزاری این رویداد مبارک و انگیزهبخش، در راستای حمایت از فرامین حکیمانه معظمله اعلام میدارند:
1- سرعت تغییرات و تنوع خدمات در حوزه فضای مجازی در دنیا، به حدی رسیده است که دیگر بدون تسلط بر "دانش و فناوری"، نه تنها قادر به نوآوری و پیشآهنگی در این عرصه نخواهیم بود، بلکه حتی در مقام بهرهبرداری و استفاده از خدمات فضای مجازی نیز دچار موانع و وابستگیها خواهیم شد. لذا مجهز شدن به "دانش و فناوری" در این عرصه، بهویژه برای کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که مشیی مستقل و تمدنساز دارد، تنها یک انتخاب یا اولویت نیست، بلکه یک "ضرورت" است.
2- "استفاده حداکثری از ظرفیتهای متخصصان و شرکتهای داخلی" و "پرهیز از خرید بیرویه خارجی"، که بارها مورد تاکید حضرتعالی قرار گرفته است، نهتنها فرصت بزرگی برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی ایجاد میکند، بلکه خطر وابستگی و تاثیرات فرهنگ غربی را نیز کاهش میدهد؛ این در حالی است که برخی مدیران دستگاهها، مسئولیت "ساخت داخل سامانههای سختافزاری و نرمافزاری" را از خود سلب نموده و صرفاً خود را مسئول "اپراتوری و ارائه خدمات" ولو برمبنای سامانههای خریداری شده از خارج میدانند.
3- همانطور که در حکم حضرتعالی بر "هدفمند" شدن سرمایهگذاریها در کنار "وسیع" بودن آن، تاکید شده است، از مدیران محترم انتظار میرود سرمایهگذاری در ایجاد سازوکارها و زیرساختهای نرمافزاری مورد نیاز در حوزه فضای مجازی را بر سرمایهگذاریهای سختافزاری و کمبهره ارجح بدانند.
4- یکی از ویژگیهای مهم نسلهای نوین فناوریهای اطلاعاتی و فضای مجازی، "تعاملی" بودن آن است که ارجح دانستن "سازوکارهای هدایت تقاضا و جلب مشارکت مخاطبین" را بر "تولید و انتقال یکسویه محتوا" میطلبد.
5- اختیارات درنظرگرفتهشده برای "مرکز ملی فضای مجازی"، بهخصوص نقش تصمیمگیری آن، نشانگر اهمیت و حساسیت ویژه آن است. در این راستا از اعضای محترم شورا انتظار میرود ضمن تشکیل سریع و مستمر جلسات و تسریع در ایجاد این مرکز، در فرایند انتخاب مدیران این مرکز و همچنین در تنظیم روابط آن با سایر دستگاههای کشور و تقسیم کار بین دستگاهها، دقت لازم را به عمل آورند.
در پایان فرزندان شما، سرشار از امید و باور به توان نیروهای داخلی، آمادگی خود را برای ورود به عرصههای مختلف گفتمانسازی، جریانسازی، مطالبه از مسئولین، ایدهپردازی و تولید فکر و محتوا در حوزه فضای مجازی اعلام داشته و توانایی عبور از سازوکارها و روندهای حاکم بر فضای مجازی جهان و معرفی الگوهای نوین و اسلامی در این عرصه به جهانیان را در خود میبینیم.
به گزارش فارس، این نامه توسط تشکلهای علمی و مراکز و مؤسسات دانشگاهی زیر به امضا رسیده است.
مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف
قرار گاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج دانشجویی
گروه علمی تحلیلی طیف
مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشگاه صنعتی شریف
خانه بازیهای رایانهای ایران
پژوهندگان سپهر اندیشه
موسسه نشر اندیشه کاظمیون
مرکز مطالعات علم و توسعه دانشگاه علم و صنعت
موسسه داراییهای فکری و فناوری مدرس
پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف
مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران
مرکز پژوهشهای صنعت الکترونیک کشور
موسسه طرحینه وب ایرانیان
موسسه آماج
انجمن بازیسازان ایران
مکتب بشیر
اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ
شورای عالی بازیسازی سازمان بسیج
حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی پیشوا
آژانس عکس خبری ایران
انجمن بازیسازان مسلمان
انتهای پیام/