دکتر «جعفر قادری» در گفتگو با «شیرازه»
مصوبه الحاق فارس به خلیج فارس متوقف نشده/استان شدن منطقه اتهامی بیش نیست
اظهار نظر های بزرگان را نگاه کنید، چرا تایید و مصوبه شورای عالی امنیت ملی پشتوانه این موضوع است؟ چرا دولت برای سه بار این قضیه را تایید می کند؟ بنابراین تاکیدات نشان دهنده این است که این موضوع، بحثی منطقه ای نیست و در اتهاماتی که مطرح می کنند که بحث یک شهرستان هست یا آنجا می خواهد یک استان بشود، صحیح نیست.
دکتر «جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی «شیرازه» درباره آخرین وضعیت مصوبه الحاق فارس به خلیج فارس گفت: بر خلاف ادعای برخی، این مصوبه نه لغو شده و نه متوقف، تا آن جایی که من اطلاع دارم یک بار در دولت قبلی مصوب شده، یک بار هم در دولت فعلی و حتی بعد از اعتراضات برخی نمایندگان هرمزگان به این طرح، دوباره در دولت مطرح شده و باز هم دولت تایید کرده است.
وی افزود: مگر یک ارض 6 کیلومتری چه حقی را از استانی تضییع می کند؟ این در حالی است که قرار گرفتن استان فارس در کنار استان های ساحلی توانمندی های استان ها را افزایش می دهد. قرار گرفتن 18 نماینده در کنار نمایندگان این استان ها ظرفیت جذب منابع و امکانات به سمت جنوب را بیشتر می نماید.
ظرفیت های کشور متعلق به یک نقطه نیست
وی ادامه داد: در حقیقت این به عنوان یک مزیت مطرح است و پتانسیل ها و ظرفیت های کشور متعلق به یک نقطه نیست. اگر چنین باشد ما هم بگوییم کسی می خواهد از نفت و گاز ما استفاده کند، به استان فارس بیاید، چه ضرورتی دارد که اجازه بدهیم در استان های دیگر سرمایه گذاری کند، باید در استان فارس سرمایه گذاری کند.
قادری تصریح کرد: به نظر می رسد این استدلال ها بحث های احساساتی است. فضا نباید به سمت احساساتی شدن پیش برود. نمایندگان محترم استان هرمزگان که در سطح کشوری انسان های پذیرفته شده ای هستند، امام جمعه محترم بندرعباس، روحانیت محترم و افراد سیاسی و شاخص آن استان باید فضا را مدیریت نمایند.
هر جایی در کشور که لازم باشد تغییر و تحولات صورت می گیرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر چنین برخوردی های احساسی مبنا قرار گیرد باب تمام تقسیمات بسته می شود. در حالی که این گونه نیست و هر جایی در کشور که لازم باشد تغییر و تحولات صورت می گیرد. باید بتوانیم مرزهای استان ها را به درستی مدیریت کنیم و به سمت توسعه پیش رویم و فضا باید مبتنی بر منطق بنا نهاده شود.
قادری تاکید کرد: استدلال قوی در ورای این مساله وجود دارد. در حداقلی از شرایط می توانیم در آنجا منطقه ویژه تجاری صنعتی ایجاد کنیم، در حالی که این امکان برای استان هرمزگان وجود ندارد. چرا که این استان دارای دو منطقه ویژه اقتصادیست و نمی توانند برای منطقه سوم مجوز اخذ کنند.
وی افزود: همچنین می توانیم بندر صادرات و واردات در آن منطقه داشته باشیم و می توانیم در حقیقت توان و ظرفیت تجاری به این منطقه ببخشیم و استان فارس که در حال حاضر به لحاظ تجاری ضعیف است با باز شدن این مسیر ظرفیت ها و توانمندی های تجاری استان فارس افزایش می یابد.
حرف کارشناسی بزنید!
این نماینده مجلس بیان داشت: این که می گویند ما مگر جلو فارسی ها را گرفتیم بیایند سرمایه گذاری کنند، حرف کارشناسی نیست. چه دلیلی دارد که ما تسهیلات استانی که سهمیه بندی می شود و اعتبارات عمرانی استان و دیگر منابع را ببریم در استان دیگری که نه عوارض و نه مالیات بر ارزش افزوده و نه اشتغال و درآمد آن به استان ما نمی رسد هزینه نماییم. اگر این استدلال درست بود، چرا اشتغال در بعضی از مناطق را به صورت منطقه ای تعریف کرده اند؟
عقل سلیمی نمی پذیرد که در استان هرمزگان سرمایه گذاری کنیم
وی افزود: بعضی نقاط وجود دارند که اشتغال آن با وجود فاصله 400 کیلومتری در یک استان بومی آن حساب می شود و اما یک نقطه با فاصله 25 کیلومتر در استانی دیگر بومی آن استان محاسبه نمی شود. پس اگر می گویند که اشتغال استانی نیست، چرا چنین چیزی وجود دارد؟ چرا دولت محترم چنین مصوبه ای را تصویب کرده است؟ به همین دلیل موارد تناقض وجود دارد و ما باید حرفی بزنیم که ما به ازاء نداشته باشد، اما هنگامی که ما به ازاء دارد، نمی توان پذیرفت که باید در استانی دیگر سرمایه گذاری کنیم. کدام عقل سلیمی می پذیرد که آب و گاز را به فاصله 30-40-100 کیلومتر منتقل نماییم اما تولیدات آن را مجدد بر گردانیم! بدیهی است که هزینه ها بسیار افزایش می یابد و منطقی نیست و نمی توانیم در دنیا رقابت کنیم.
قادری خاطرنشان کرد: توصیه مقام معظم رهبری است که باید به خوبی از ظرفیت دریا استفاده کنیم. باید این امکان برای استان هایی که توان استفاده از ظرفیت دریاها را دارند فراهم بشود. اگر در جریان تحریم ها از ظرفیت دریاها استفاده کرده بودیم، خیلی راحت می توانستیم مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم. دریاها نقطه ورود ما به دنیا و بازارهای بین المللی هستند. بنابراین ما باید تلاش کنیم و بستر را محیا کنیم که هر استانی که توانمندی دارد، توانمندی ها و ظرفیت های خود را به کنار دریا منتقل نماید.
تعصبات استانی را کنار بگذاریم
وی تاکید کرد: اگر تعصبات استانی را کنار بگذاریم و در برخی استان هایی که دارای سواحل طولانی و بعضا متروکه هستند، ظرفیت سایر استان ها را فعال کنیم، می توانیم کمک بزرگی به توسعه کشور کنیم.
بحث استان شدن اتهامی بیش نیست
اگر فارس به خلیج فارس وصل شود برای کمک به شرق هرمزگان است. چنانچه این منطقه توسعه پیدا کند به صورت شعاعی توسعه پیدا می کند، توان استان هرمزگان هر چه بهتر معطوف به جاها و ظرفیت های خالی استان خواهد شد. این بحث منطقی است و دارای استدلال است و منطقه ای نیست. اظهار نظرهای بزرگان را نگاه کنید، چرا تایید و مصوبه شورای عالی امنیت ملی پشتوانه این موضوع است؟ چرا دولت برای سه بار این قضیه را تایید می کند؟ بنابراین این تاکیدات نشان دهنده این است که این موضوع، بحثی منطقه ای نیست و در قالب اتهاماتی که مطرح می کنند که بحث یک شهرستان هست یا آنجا می خواهد یک استان بشود، صحیح نیست.
وی ادامه داد: با جمعیت 1000 نفری نمی توان استان شد؛ کل جمعیت آن منطقه اکنون 100 یا 200 هزار نفر است و برای تاسیس یک استان به جمعیت 1 میلیون نفری نیاز است. بعضی ها این مباحث انحرافی را مطرح می کنند که اصل قضیه را منتفی نمایند. به همین دلیل رسانه ها و مطبوعات باید کمک کنند که این مسئله به خوبی به انجام برسد.
دکتر قادری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «شیرازه» مبنی بر این که استاندار جدید فارس چگونه می تواند یک فضای تعاملی را در استان ایجاد کند، گفت: امیدواریم وی بتواند هم از ظرفیت معنوی و هم جایگاهی که آیت الله ایمانی در استان فارس دارند و همین طور توان و ظرفیتی که نمایندگان فارس دارند به خوبی استفاده نمایند.
بین موفقیت نمایندگان و استاندار ارتباط مستقیمی وجود دارد
وی افزود: قطعا هر کسی که می خواهد مدیریت کلان استان را عهده دار باشد و از توانمندی ها و ظرفیت های مجموعه های ائمه جمعه، نماینده ولی فقیه، روحانیت استان و یا نمایندگان نخواهد استفاده کند، نمی تواند موفق باشد.
وی ادامه داد: موفقیت استاندار موفقیت نمایندگان است و موفقیت نمایندگان موفقیت استاندار. مردم آنها را با هم ارزیابی می نمایند. اگر در دوره نمایندگی من برای استاندار آقای احمدی موفقیت حاصل نشود، مشکلات این امر هم به من و هم به استاندار بر می گردد و موفقیت هم به همین صورت. ما همه بر یک کشتی سوار هستیم و ان شاء الله فضا به سمت و سوی اعتدال، کار و تلاش پیش رود.
کارها به دست نیروهای تندرو و افراطی بیفتد کار مشکل می شود
قادری در پاسخ به این که بعضی گروه های سیاسی به شدت به دنبال مصادره ایشان هستند، به نظر شما مصادره نمانیده ارشد دولت اعتدال در فارس در شرایط فعلی به سود استان است؟ اظهار داشت: مهم این است که خود فرد چگونه بتواند مجموعه و در حقیقت نیروهای پیرامون و همکار خود انتخاب نماید. چنانچه درست انتخاب نماید و گرفتار افراط و تفریط نشود و مشی اعتدال و همراهی و استفاده از ظرفیت های همه نیروها را در پیش گیرد، قطعا موفقیت حاصل می شود و می تواند اقبال عمومی را به همراه داشته باشد. ولی اگر کارها به دست نیروهای تندرو و افراطی و یا افرادی که به صورت تفریطی عمل می کنند بیفتد، جمع و جور کردن مسائل کار بسیار مشکلی خواهد بود.
این نماینده مجلس افزود: از افرادی که باتجربه اند و در دوره های گذشته در فارس حضور داشته و وضعیت استان را می شناسند، انتظار می رود که مشی اعتدال و تعامل داشته باشند و امیدواریم که فضا، فضای کار و تلاش و سازندگی باشد.
وی افزود: مگر یک ارض 6 کیلومتری چه حقی را از استانی تضییع می کند؟ این در حالی است که قرار گرفتن استان فارس در کنار استان های ساحلی توانمندی های استان ها را افزایش می دهد. قرار گرفتن 18 نماینده در کنار نمایندگان این استان ها ظرفیت جذب منابع و امکانات به سمت جنوب را بیشتر می نماید.
ظرفیت های کشور متعلق به یک نقطه نیست
وی ادامه داد: در حقیقت این به عنوان یک مزیت مطرح است و پتانسیل ها و ظرفیت های کشور متعلق به یک نقطه نیست. اگر چنین باشد ما هم بگوییم کسی می خواهد از نفت و گاز ما استفاده کند، به استان فارس بیاید، چه ضرورتی دارد که اجازه بدهیم در استان های دیگر سرمایه گذاری کند، باید در استان فارس سرمایه گذاری کند.
قادری تصریح کرد: به نظر می رسد این استدلال ها بحث های احساساتی است. فضا نباید به سمت احساساتی شدن پیش برود. نمایندگان محترم استان هرمزگان که در سطح کشوری انسان های پذیرفته شده ای هستند، امام جمعه محترم بندرعباس، روحانیت محترم و افراد سیاسی و شاخص آن استان باید فضا را مدیریت نمایند.
هر جایی در کشور که لازم باشد تغییر و تحولات صورت می گیرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر چنین برخوردی های احساسی مبنا قرار گیرد باب تمام تقسیمات بسته می شود. در حالی که این گونه نیست و هر جایی در کشور که لازم باشد تغییر و تحولات صورت می گیرد. باید بتوانیم مرزهای استان ها را به درستی مدیریت کنیم و به سمت توسعه پیش رویم و فضا باید مبتنی بر منطق بنا نهاده شود.
قادری تاکید کرد: استدلال قوی در ورای این مساله وجود دارد. در حداقلی از شرایط می توانیم در آنجا منطقه ویژه تجاری صنعتی ایجاد کنیم، در حالی که این امکان برای استان هرمزگان وجود ندارد. چرا که این استان دارای دو منطقه ویژه اقتصادیست و نمی توانند برای منطقه سوم مجوز اخذ کنند.
وی افزود: همچنین می توانیم بندر صادرات و واردات در آن منطقه داشته باشیم و می توانیم در حقیقت توان و ظرفیت تجاری به این منطقه ببخشیم و استان فارس که در حال حاضر به لحاظ تجاری ضعیف است با باز شدن این مسیر ظرفیت ها و توانمندی های تجاری استان فارس افزایش می یابد.
حرف کارشناسی بزنید!
این نماینده مجلس بیان داشت: این که می گویند ما مگر جلو فارسی ها را گرفتیم بیایند سرمایه گذاری کنند، حرف کارشناسی نیست. چه دلیلی دارد که ما تسهیلات استانی که سهمیه بندی می شود و اعتبارات عمرانی استان و دیگر منابع را ببریم در استان دیگری که نه عوارض و نه مالیات بر ارزش افزوده و نه اشتغال و درآمد آن به استان ما نمی رسد هزینه نماییم. اگر این استدلال درست بود، چرا اشتغال در بعضی از مناطق را به صورت منطقه ای تعریف کرده اند؟
عقل سلیمی نمی پذیرد که در استان هرمزگان سرمایه گذاری کنیم
وی افزود: بعضی نقاط وجود دارند که اشتغال آن با وجود فاصله 400 کیلومتری در یک استان بومی آن حساب می شود و اما یک نقطه با فاصله 25 کیلومتر در استانی دیگر بومی آن استان محاسبه نمی شود. پس اگر می گویند که اشتغال استانی نیست، چرا چنین چیزی وجود دارد؟ چرا دولت محترم چنین مصوبه ای را تصویب کرده است؟ به همین دلیل موارد تناقض وجود دارد و ما باید حرفی بزنیم که ما به ازاء نداشته باشد، اما هنگامی که ما به ازاء دارد، نمی توان پذیرفت که باید در استانی دیگر سرمایه گذاری کنیم. کدام عقل سلیمی می پذیرد که آب و گاز را به فاصله 30-40-100 کیلومتر منتقل نماییم اما تولیدات آن را مجدد بر گردانیم! بدیهی است که هزینه ها بسیار افزایش می یابد و منطقی نیست و نمی توانیم در دنیا رقابت کنیم.
قادری خاطرنشان کرد: توصیه مقام معظم رهبری است که باید به خوبی از ظرفیت دریا استفاده کنیم. باید این امکان برای استان هایی که توان استفاده از ظرفیت دریاها را دارند فراهم بشود. اگر در جریان تحریم ها از ظرفیت دریاها استفاده کرده بودیم، خیلی راحت می توانستیم مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم. دریاها نقطه ورود ما به دنیا و بازارهای بین المللی هستند. بنابراین ما باید تلاش کنیم و بستر را محیا کنیم که هر استانی که توانمندی دارد، توانمندی ها و ظرفیت های خود را به کنار دریا منتقل نماید.
تعصبات استانی را کنار بگذاریم
وی تاکید کرد: اگر تعصبات استانی را کنار بگذاریم و در برخی استان هایی که دارای سواحل طولانی و بعضا متروکه هستند، ظرفیت سایر استان ها را فعال کنیم، می توانیم کمک بزرگی به توسعه کشور کنیم.
بحث استان شدن اتهامی بیش نیست
اگر فارس به خلیج فارس وصل شود برای کمک به شرق هرمزگان است. چنانچه این منطقه توسعه پیدا کند به صورت شعاعی توسعه پیدا می کند، توان استان هرمزگان هر چه بهتر معطوف به جاها و ظرفیت های خالی استان خواهد شد. این بحث منطقی است و دارای استدلال است و منطقه ای نیست. اظهار نظرهای بزرگان را نگاه کنید، چرا تایید و مصوبه شورای عالی امنیت ملی پشتوانه این موضوع است؟ چرا دولت برای سه بار این قضیه را تایید می کند؟ بنابراین این تاکیدات نشان دهنده این است که این موضوع، بحثی منطقه ای نیست و در قالب اتهاماتی که مطرح می کنند که بحث یک شهرستان هست یا آنجا می خواهد یک استان بشود، صحیح نیست.
وی ادامه داد: با جمعیت 1000 نفری نمی توان استان شد؛ کل جمعیت آن منطقه اکنون 100 یا 200 هزار نفر است و برای تاسیس یک استان به جمعیت 1 میلیون نفری نیاز است. بعضی ها این مباحث انحرافی را مطرح می کنند که اصل قضیه را منتفی نمایند. به همین دلیل رسانه ها و مطبوعات باید کمک کنند که این مسئله به خوبی به انجام برسد.
دکتر قادری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «شیرازه» مبنی بر این که استاندار جدید فارس چگونه می تواند یک فضای تعاملی را در استان ایجاد کند، گفت: امیدواریم وی بتواند هم از ظرفیت معنوی و هم جایگاهی که آیت الله ایمانی در استان فارس دارند و همین طور توان و ظرفیتی که نمایندگان فارس دارند به خوبی استفاده نمایند.
بین موفقیت نمایندگان و استاندار ارتباط مستقیمی وجود دارد
وی افزود: قطعا هر کسی که می خواهد مدیریت کلان استان را عهده دار باشد و از توانمندی ها و ظرفیت های مجموعه های ائمه جمعه، نماینده ولی فقیه، روحانیت استان و یا نمایندگان نخواهد استفاده کند، نمی تواند موفق باشد.
وی ادامه داد: موفقیت استاندار موفقیت نمایندگان است و موفقیت نمایندگان موفقیت استاندار. مردم آنها را با هم ارزیابی می نمایند. اگر در دوره نمایندگی من برای استاندار آقای احمدی موفقیت حاصل نشود، مشکلات این امر هم به من و هم به استاندار بر می گردد و موفقیت هم به همین صورت. ما همه بر یک کشتی سوار هستیم و ان شاء الله فضا به سمت و سوی اعتدال، کار و تلاش پیش رود.
کارها به دست نیروهای تندرو و افراطی بیفتد کار مشکل می شود
قادری در پاسخ به این که بعضی گروه های سیاسی به شدت به دنبال مصادره ایشان هستند، به نظر شما مصادره نمانیده ارشد دولت اعتدال در فارس در شرایط فعلی به سود استان است؟ اظهار داشت: مهم این است که خود فرد چگونه بتواند مجموعه و در حقیقت نیروهای پیرامون و همکار خود انتخاب نماید. چنانچه درست انتخاب نماید و گرفتار افراط و تفریط نشود و مشی اعتدال و همراهی و استفاده از ظرفیت های همه نیروها را در پیش گیرد، قطعا موفقیت حاصل می شود و می تواند اقبال عمومی را به همراه داشته باشد. ولی اگر کارها به دست نیروهای تندرو و افراطی و یا افرادی که به صورت تفریطی عمل می کنند بیفتد، جمع و جور کردن مسائل کار بسیار مشکلی خواهد بود.
این نماینده مجلس افزود: از افرادی که باتجربه اند و در دوره های گذشته در فارس حضور داشته و وضعیت استان را می شناسند، انتظار می رود که مشی اعتدال و تعامل داشته باشند و امیدواریم که فضا، فضای کار و تلاش و سازندگی باشد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اصلا اگر مطالبه عمومی بود و به نفع همه مناطق فارس بود چرا فقط این آقا و همشهریش موسی موسوی پیگیر این قضیه هستن ؟ چرا نماینده های دیگه یا سکوت کردن یا مخالفت ؟! خب حتما اونا هم استدلال هایی دارن . متأسفانه شیرازه هم که به دست گروهی خاص افتاده طبق معمول قضیه را یکجانبه نگاه میکنه ...
هیچ کدوم از نمایندگان استان فارس با این طرح موافقت نکرده و برخی نیز با اینکه مخالف اند سکوت کرده اند...
۱- دسترسی به آبهای آزاد بین المللی و حمل و نقل ارزان دریائی روزبروز براهمیت دریاها می افزاید.
۲- استفاده از ذخائر غذائی و معدنی دریاها بعد دیگری از اهمیت دریاها است.
۳- محدودیت دسترسی به آب، نیاز به شیرین کردن آب دریاها را بوجود آورده است.
۴- استان فارس تا سال ۱۳۴۲ یک استان ساحلی بوده و از طریق بخش گاوبندی (شهرستان پارسیان فعلی) به خلیج فارس اتصال داشته است.
۵- استانهای ساحلی کشور، از جمله هرمزگان دارای عمق کافی سرزمینی نیستند، بدین لحاظ از ساحل خود بخوبی استفاده نمیکنند.
۶- با جدائی فارس از خلیج فارس، نام این خلیج، به یک اسم فاقد وجه تسمیه تبدیل شده است.
۷- تامین امنیت در بخشی از ساحل جنوبی کشور، حد فاصل بوشهر تا بندرعباس کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
۸- بخشی از ساحل در جنوب فارس مورد استفاده اقتصادی قرار نمی گیرد.
۹- در استان فارس در مکانیابی واحدهای تولیدی آب بر(با مصرف بالای آب) دقت کافی نشده است.
۱۰- با تسریع در خصوصی سازی و کاهش تصدی دولت، توزیع فرصتهای شغلی به سمت استانی شدن پیش می رود.
۱۱- با تشدید در رقابت های صنعتی، نقش هزینه های حمل و نقل در رقابتی تر شدن صنایع پررنگ تر می شود.
۱۲- جهت گیری توسعه صنعتی آینده کشور، به سمت توسعه صنایع وابسته به مواد اولیه و بازار مصرف خارجی است.
۱۳- حمل و نقل دریایی ارزان ترین شیوه حمل و نقل است.
۱۴- استان فارس با گذشت زمان جایگاه خود را در بین استانهای جنوبی از دست داده است.
۱۵- کریدورهای مهم حمل و نقل کشور(بندرعباس و ماهشهر به داخل کشور) جنوبی – شمالی است تا شرقی – غربی
۱۶- از جنوب به شمال فارس و در ادامه تا شمال کشور، استعداد ایجاد یک کریدور هوایی و زمینی جاده ای و ریلی وجود دارد.
ايشون قبلا گفتند:
با تسریع در خصوصی سازی و کاهش تصدی دولت، توزیع فرصتهای شغلی به سمت استانی شدن پیش می رود.
الان مي گويند:
"چه دلیلی دارد که ما تسهیلات استانی که سهمیه بندی می شود و اعتبارات عمرانی استان و دیگر منابع را ببریم در استان دیگری که نه عوارض و نه مالیات بر ارزش افزوده و نه اشتغال و درآمد آن به استان ما نمی رسد هزینه نماییم. "
امیدواریم سایر نمایندگان به دید ملی به این طرح نگاه کنن
قوانین مدیریت بر مناطق حفاظت شده رو خوندید؟
میدونید اون منطقه جز بخش حفاظت شده نایبند هست؟
میدونید اون منطقه آخرین بخش پارس جنوبی هست و طرح منطقه انرژی بر پارس در اونجا تصویب شده؟
به نظر شما این کار محروم کردن مردمان زحمتکش این منطقه از حق مسلم خودشون نیست؟
فارس که خیلی بزرگه چرا خودش به 2 شاید هم 3 استان تجزیه نمیشه؟
حرف کارشناسی؟؟؟؟
جالبه والو
هزینه حمل و نقل حالا از فارس به بندر پایین می یاد راه دسترسی به بندر کوتاه تر می شه
خوب چرا قانون رو عوض نمیکنن؟؟
بهتر از اینه که مرزبندی های استانی رو عوض کنن
خوب چرا قانون رو عوض نمیکنن؟؟
بهتر از اینه که مرزبندی های استانی رو عوض کنن
بدینوسیله به اطلاع میرساند استانهایی که تمایل به دستیابی به ساحلهای هرمزگان را دارند هر چه سریعتر نسبت به معرفی فردی از ان استان به عنوان استاندار هرمزگان اقدام نمایند در ضمن استان فارس به دلیل گرفتن سهم خود در دولت قبلی از شرکت در این مرحله خودداری نماید