کد خبر: ۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۲
سانسور به سبک رسانه‌‌های مدعی حرفه‌ای بودن؛

وقتی اهميت خبری «جشنواره عمار» كمتر از دعوای چند بازيگر است!

نكته‌ي مهمي كه در اين بين بسيار مهم و قابل بحث است واكنشي‌ست كه رسانه‌هاي مختلف به برگزاري اين جشنواره نشان داده‌اند.
چهارمين جشنواره مردمي فيلم عمار با كيفيتي بالاتر از سه دوره‌ي گذشته و با تعدادي آثار درخشان كه نشانه‌هاي مهمي از تثبيت نسل جديد فيلمسازان انقلاب را مي‌توان در آن‌ها رديابي كرد برگزار شد و ابتداي هفته به كار خود پايان داد.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، بحث در مورد آثار برگزيده‌ي اين جشنواره مفصل است و در روزهاي آينده به آن‌ها خواهيم پرداخت اما نكته‌ي مهمي كه در اين بين بسيار مهم و قابل بحث است واكنشي‌ست كه رسانه‌هاي مختلف به برگزاري اين جشنواره نشان داده‌اند.

نكته‌ي مهم اينجاست كه جشنواره عمار به سبب حجم گسترده‌ي آثار دريافتي و گستره‌ي وسيع اكران‌هايش و همچنين اينكه نماينده‌ي اصلي سينماي انقلاب در بين جشنواره‌ها و محافل فرهنگي و هنري‌ست، حالا تبديل به يكي از مهم‌ترين جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري ايران شده است و طبعا حداقل از منظر اصول حرفه‌اي كار خبري، واكنش به يكي از مهم‌ترين اتفاقات هنري ايران يكي از بديهي‌ترين اتفاقات ممكن.
 
 
حالا با اين اوصاف عدم انتشار هرگونه خبر و گزارش از اين جشنواره در برخي رسانه‌ها مانند خبرگزاري ايسنا و خبرآنلاين و سايت‌هايي مانند فردا و الف مي‌تواند جالب باشد و حاوي نكاتي مهم. 
 
نكته‌ي اساسي ماجرا هم آنجاست كه چهارمين دوره جشنواره عمار با بيشترين واكنش از سوي چهره‌هاي مهم سياسي و فرهنگي كشور هم مواجه شده است و نفس حضور گسترده‌ي افراد مطرح سياسي و فرهنگي در اين جشنواره و همچنين طيف گسترده داوران آن كه هركدام از چهره‌هاي شناخته شده‌ي فضاي فرهنگي و رسانه‌اي كشور هستند، يك اتفاق مهم خبري‌ست و واكنش به آن يك امر بديهي در حوزه‌ي ژورناليسم.
 
آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان، محمدحسين صفارهرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن مومني رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، حسام‌الدين اشنا مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور، حسن رحيم‌پور ازغدي، حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مهدي كوچك‌زاده و حميد رسايي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، محمد حمزه‌زاده معاون هنري حوزه هنري و مدير عامل انتشارات سوره‌مهر، حجت‌اله ايوبي رئيس سازمان سينمايي، حبيب ايل‌بيگي رئيس انجمن سينماي جوان، محمد احساني معاون اثار سازمان سينمايي، عليرضا رضاداد مشاور سازمان سينمايي و دبير جشنواره فجر، محمدحسین رجبی دوانی، محمدرضا عباسيان و محمد خزائي دبيران سابق جشنواره فجر و..... از چهره‌هايي‌اند كه در جشنواره حضور داشته‌اند و برخي از آنها به سخنراني نيز پرداخته‌اند.
 
به اين‌ها اضافه كنيد چهره‌هايي مانند نادر طالب‌زاده، دكتر حسن عباسي، دكتر مجيد شاه‌حسيني، دكتر وحيد يامين‌پور، احمد نجفي، ابولقاسم طالبي، ناصر هاشم‌زاده، جهانگير الماسي، محمد حسين نيرومند، صادق كرميار، آرش دريابندري، عادل پيغامي، مسعود شجاعي طباطبائي، ابراهيم فياض، عليرضا قزوه، گلعلي بابايي، علي‌محمد مودب، محمدرضا زائري، فواد ايزدي، سعيد زيباكلام، مازيار بيژني، محسن پرويز، شهاب اسفندياري و محمدتقي فهيم را كه داوري جشنواره چهارم را برعهده داشتند.
 
همه‌ي اين‌ها نشان مي‌دهد كه حتي فارغ از بحث‌هاي محتوايي و اهميت عمار در ميان فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي، اين جشنواره از منظر ارزش‌هاي خبري نيز يكي از مهم‌ترين اتفاقات فرهنگي طول سال است و از اين منظر عدم انجام كوچكترين واكنش نسبت به برگزاري آن در برخي رسانه‌ها عجيب است و قابل تامل. اينكه برخي رسانه‌ها حتي حاضر نشدند كوچكترين خبري از آغاز و پايان عمار نيز روي خروجي خود قرار دهند.
 
همچنين به همه‌ي اين موارد اضافه كنيد ديدار مقام معظم رهبري با برگزيدگان و برگزاركنندگان جشنواره عمار را در اسفندماه سال گذشته كه اهميت و جايگاه جشنواره عمار را در بين چندين جشنواره و اتفاق فرهنگي و هنري سال به خوبي نشان داد و نشانه‌ي بزرگي بود براي افراد و رسانه‌هاي منتسب به جبهه انقلاب و مدعي اصولگرايي براي حمايت از جشنواره عمار.
 
با همه‌ي اين اوصاف جشنواره چهارم عمار با وسعتي بسيار گسترده‌تر در اكران‌هاي مردمي و همچنين استقبال چشمگيرتر مردم و مسئولان و چهره‌هاي فرهنگي و سياسي برگزار شد، اما سوال اساسي باقي‌مانده بايكوت مطلق جشنواره چهارم توسط برخي رسانه‌هاي خاص و همچنين سكوت مطلق برخي رسانه‌هاي مدعي اصولگرايي در طول برگزاري دوره‌ي اخير جشنواره عمار و روزهاي پيش و پس از آن است.  سوالي كه پاسخ به آن پاسخ به خيلي از مشكلات مديريت فرهنگي كشور نيز هست.
نظرات بینندگان