نقدی بر واردات بنزین:
وعده فراموش شده وزیر نفت
با وجود اینکه ساخت بزرگترین پالایشگاه فرآوردههای نفتی کشور در برنامههای کوتاهمدت وزیرنفت قرار داشت، اما انگار با اصرار غیرمنطقی برخی مدیران بر واردات بنزین باید دوباره کشور را در بند این سوخت استراتژیک دید.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، در زمان معرفی وزرای دولت یازدهم، بیژن نامدار زنگنه در
هنگام معرفی خود به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان، تلاش برای
تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در برنامههای کوتاهمدت خود
قرار داد و تأکید کرد با راهاندازی این واحد پالایشی علاوه بر تأمین نیاز
داخل به فرآوردههای نفتی بهویژه بنزین، ایران به صادر کننده عمده این
محصولات در منطقه تبدیل میشود.
اکنون که تنها چند ماه از برنامه کاری اعلام شده وزیر نفت به مجلس میگذرد، افزایش تولید بنزین داخلی از طریق توسعه و ساخت طرحهای پالایشگاهی کشور به فراموشی سپرده شده است و دوباره بحث واردات بنزین بهبهانه آلاینده بودن بنزین تولید پتروشیمیها در دولت بالا گرفته است؛ بهطوری که معاون وزیر نفت در امور پالایشی هم اعلام کرده است که روزانه ١٠ میلیون لیتر بنزین با موافقت قطعی دولت به کشور وارد میشود تا اینگونه تولید بنزین پتروشیمیها متوقف شود.
نکته مهم در این زمینه این است که در حالی هزینه سالانه واردات این حجم بنزین معادل 2.5 میلیارد دلار میشود که برای تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف تولید 12 میلیون لیتر در روز دو میلیارد دلار سرمایه ارزی نیاز است.
اگرچه بهدلیل مشکل در تأمین منابع مالی، توسعه این پالایشگاه با کندی روبهرو شده است اما بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت نفت اجازه یافته از صندوق توسعه ملی حدود 2.5 میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بخش خصوصی تسهیلات دهد اما تاکنون این مبلغ اختصاص نیافته است.
همچنین با وجود اهمیت این طرح وزیر نفت اعلام کرده است که سال گذشته از 700 میلیون دلاری که قرار بود به بزرگترین پالایشگاه در حال ساخت کشور اختصاص یابد تنها 200 میلیون دلار اختصاص یافت.
خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس 360هزار بشکه میعانات گازی است که در صورت تکمیل آن روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، دو میلیون لیتر گاز مایع، 13 میلیون لیتر نفتگاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد. این پالایشگاه با هدف تولید 55 میلیون لیتر فرآورده نفتی در سه فاز تعریف شده است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، شستا (شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی)، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت پتروفیلد مالزی سهامداران این طرح هستند.
اکنون که تنها چند ماه از برنامه کاری اعلام شده وزیر نفت به مجلس میگذرد، افزایش تولید بنزین داخلی از طریق توسعه و ساخت طرحهای پالایشگاهی کشور به فراموشی سپرده شده است و دوباره بحث واردات بنزین بهبهانه آلاینده بودن بنزین تولید پتروشیمیها در دولت بالا گرفته است؛ بهطوری که معاون وزیر نفت در امور پالایشی هم اعلام کرده است که روزانه ١٠ میلیون لیتر بنزین با موافقت قطعی دولت به کشور وارد میشود تا اینگونه تولید بنزین پتروشیمیها متوقف شود.
نکته مهم در این زمینه این است که در حالی هزینه سالانه واردات این حجم بنزین معادل 2.5 میلیارد دلار میشود که برای تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف تولید 12 میلیون لیتر در روز دو میلیارد دلار سرمایه ارزی نیاز است.
اگرچه بهدلیل مشکل در تأمین منابع مالی، توسعه این پالایشگاه با کندی روبهرو شده است اما بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت نفت اجازه یافته از صندوق توسعه ملی حدود 2.5 میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بخش خصوصی تسهیلات دهد اما تاکنون این مبلغ اختصاص نیافته است.
همچنین با وجود اهمیت این طرح وزیر نفت اعلام کرده است که سال گذشته از 700 میلیون دلاری که قرار بود به بزرگترین پالایشگاه در حال ساخت کشور اختصاص یابد تنها 200 میلیون دلار اختصاص یافت.
خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس 360هزار بشکه میعانات گازی است که در صورت تکمیل آن روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، دو میلیون لیتر گاز مایع، 13 میلیون لیتر نفتگاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد. این پالایشگاه با هدف تولید 55 میلیون لیتر فرآورده نفتی در سه فاز تعریف شده است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، شستا (شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی)، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت پتروفیلد مالزی سهامداران این طرح هستند.
نظرات بینندگان