کد خبر: ۱۰۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

جیبتان را در فضای مجازی نزنند

با توسعه ارائه و دریافت خدمات بانکی از طریق سامانه های بانکداری الکترونیک نیاز می باشد که دانش نحوه بهره برداری از این سامانه های به همراه رعایت نکات ایمنی آن مد نظر قرار گیرد.

به گزارش شیرازه  سید سجاد ساجدی دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نی ریز در خصوص رعایت حریم خصوصی نکاتی را که نیاز است در فضای مجازی مراقب باشیم را بیان کرد.

وی معتقد است : براساس آمار موجود بیش از 70 درصد از جرائم رخ داده در فضای مجازی به خاطرعدم رعایت نکات ایمنی توسط خود قربانی صورت می‌گیرد.

ساجدی افزود: در پی استقبال کم نظیر عموم مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی  و ابزارهای نوین ارتباطی  و با هدف تضمین امنیت کامل در استفاده از این قابلیت ها  ضرورت رعایت برخی نکات ایمنی که به شرح زیر میباشد را می بایست در زمینه نحوه استفاده از وسایل ارتباطی و درگاه های پرداخت مورد توجه قرار داد.

- هنگام استفاده از فضاهای مجازی (تلفن همراه و اینترنت) و انجام عملیات بانکی، نکات زیر را به خاطر سپرده و به کار برید.


- در هر سایت و وبلاگ، اطلاعات کاربری و ایمیل خود را وارد نکنید.


-برای رایانه، تبلت و تلفن همراه خود رمز یا پسورد قرار دهید؛ همچنین نرم‌افزارهای امنیتی ضد سرقت را روی آنها نصب کنید تا در صورت مفقودی یا سرقت، قابل ردیابی و شناسایی باشد.


-اطلاعات کاربری خود را در هیچ سایتی ذخیره نکنید و از هر رایانه‌ای برای خرید اینترنتی استفاده نکنید.


- از رایانه‌های داخل کافی‌نت‌ها برای خرید اینترنتی استفاده نکنید، زیرا ممکن است برنامه‌های جاسوسی توسط سارقان روی آن رایانه‌ها نصب شده باشد و اطلاعات حساب شما را سرقت کرده و حساب شما را خالی کنند.


- به هر ایمیلی که اطلاعات شخصی زندگی شما را می‌خواهد اعتماد نکنید.


- به فروشگاه‌های اینترنتی که کالاهای غیرمجاز عرضه می‌نمایند، اعتماد و از آنها خرید نکنید. عرضه کالای غیرمجاز احتمال کلاهبرداری را افزایش می‌دهد.


- در هنگام خرید آنلاین و زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی راهنمایی می‌شوید، دقت کنید که حتماً آدرس صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.


- دقت کنید که در نوار آدرس، کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک، نماد یک قفل با عبارت https:// درج شده باشد، در غیر این صورت قطعاً صفحه جعلی است.


- در هنگام فروش تلفن همراه خود، حافظه جانبی را از گوشی خارج کنید و با استفاده از گزینه «master reset» کلیه اطلاعات موجود در حافظه داخلی گوشی را پاک کنید تا کلیه تنظیمات به حالت اولیه کارخانه‌ای باز گردد. گزینه فوق در گوشی‌های مختلف متفاوت است.


- از یادداشت رمز کارت بانکی خود بر روی آن خودداری کنید و یک عدد چهار رقمی (غیر از رمز اصلی) در دو طرف کارت برای به اشتباه انداختن سارق درج کنید.


- سعی کنید عملیات بانکی را توسط دستگاه خودپرداز، شخصاً انجام دهید و به دیگران اعتماد نکنید.


- اگر روزی خودپردازی که به آن رجوع کرده‌اید کارت شما را پس نداد (بدون دلیل و نه بعد از وارد کردن کد اشتباه) در محل باقی مانده و در عین حال بلافاصله با شماره تلفنی که روی خودپرداز بانک درج شده، تماس بگیرید.


- به منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد کلاهبردار، به محض اتمام موجودی کارت هدیه، آن را نابود کنید (شکستن، خدشه‌دار نمودن نوار مغناطیسی و... ) .


- به محض اطلاع از مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت بانکی خود، با مراجعه به بانک مربوطه حسابتان را مسدود کنید.


- برای انتقال وجه با خودپرداز نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست. منوی انگلیسی برای استفاده‌ی مسافران خارجی ایجاد شده است.


- هنگامی که شخص دیگری قصد انتقال پول به کارت شما را دارد، شما فقط کافی است شماره ١٦ رقمی کارت خود را به آن فرد ارائه نمایید و به سایر اطلاعات کارت و یا مراجعه به دستگاه خودپرداز نیازی نیست.


این هشدارها توسط ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان نی‌ریز و باهمکاری پلیس فتای شهرستان نی‌ریز تهیه و به شهروندان تقدیم گردید. باشد تا شهروندان با به کار بردن این نکات، ایمنی خود را افزایش داده و به آسانی طعمه کلاهبردان و شیادان نشوند.

منبع: نبض نی ریز

نظرات بینندگان