کد خبر: ۱۰۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
پاکبانانی که پاکیزگی را هدیه می‌دهند؛

نارنجی پوشان تلاشگر؛ خادمان بی ادعای شهر ما

بی‌شک شغل پاکبانی یکی از مهم‌ترین شغل‌های جامعه ماست، که اگر نباشه آلودگی تمام شهر را فرا می‌گیرد.

به گزارش  شیرازه یکی از موضوع‌های انشاء دوران مدرسه ما این بود؛ دوست دارید در آینده چه کاره شوید؟ بیشتر بچه‌ها بعد از فکر کردن به این موضوع می‌خواستند دکتر، مهندس و یا معلم بشوند.

همیشه فکر می‌کردیم خدمت به جامعه یعنی معلم ، دکتر یا مهندس بودن هست و هیچ وقت به این فکر نبودیم که اگر همه ما این شغل ها را انتخاب کنیم، روزگارمان بدون کارگر، بنا، نجار، مکانیک و پاکبان چگونه خواهد گذشت.

چنان در این افکار و کارهای روزمره غرق شدیم که ندیدیم کسانی در کنار ما هستند که نه دکتر، نه مهندس و نه معلم هستند، اما در لباس ساده‌ کارگری صادقانه‌ترین خدمت‌ها را نثار جامعه می‌کنند.

بی‌شک شغل پاکبانی یکی از مهم‌ترین شغل‌های جامعه ماست، که اگر نباشه آلودگی تمام شهر را فرا می‌گیرد، تصیم گرفتیم که یک شب با این تلاشگران عرصه پاکیزگی شهر، همراه شده و احوال آنها را از نزدیک جویا بشیم.

شیفت شب پاکبانان از ساعت یازده آغاز می شود و تا شش صبح ادامه دارد و بعد از صحبت های سرکارگر به نقاط مختلف شهر تقسیم می شوند.

پاکبانان خادمان واقعی، صمیمی و بی‌ادعای جامعه ما هستند که با‌‌ دستان ترک خورده و پینه بسته ،کوچه و محله‌ ما را غرق پاکی می کنند و در این سردی هوا دلشان گرم خدمت به مردم هست.

نصیری یکی از شهروندان می گوید: من هر شب شاهد کار کردن این نیروهای زحمتکش شهرداری هستم و انصافا باید دست آنها را بوسید، آنها گمنام در حال تمیزی شهر هستند.

وی ادامه داد: من مغازه دار هستم و تا آخر شب در مغازه هستم، در این شب های سرد در مغازه ام کنار بخاری نشسته ام اما همچنان سردم هست و انصافا پاکبانان عزیز در این هوای سرد کار بزرگی می کنند.

جعفری یکی دیگر از شهروندان می گوید:  ما می توانیم با آشغال نریختن در خیابان ها کمکی کوچک به این قشر زحمتکش کنیم.

بیشتر این تلاش ها برای داشتن شهری پاکیزه، زمانی اتفاق می افتد که ماها با آرامش در منزل خود مشغول استراحتیم و این پاکبانان زحمت کش و کم توقع بدون آنکه تلاش آنان در شب دیده بشه برای خدمت به شهر و شهروندان تلاش می کنند.

یکی از  پاکبانان می گوید: ما از مردم توقعی نداریم، فقط از آنها می خواهیم که زباله در خیابان نریزند و زباله های خود را به موقع در جلو حیاط خود بگذارند.

پاکبان دیگری می گوید: من سیزده ساله که سابقه کار در خدمات شهری شهرداری را دارم و از کارم راضی هستم هر چند کار بسیار سختی هست اما خدمت به این مردم سختی کار را برای من لذت بخش می کند.

 پاکبانان با کمترین توقع زندگی می کنند و به گفته خودشان همین که تنشان سالم هست و می‌توانند لقمه‌ای نان حلال برای خانوادهشان تهیه کنند، راضی هستند، اما امیدواریم که مسولان هم به فکر پرداخت به موقع حقوق آنها باشند، امیدواریم.....



منبع: طنین پاسارگاد

نظرات بینندگان