کد خبر: ۱۰۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۶

طایفه گرایی ملاک اصلی برای انتخابات شورا!

شهرستان سپیدان یکی از نقاط استان فارس ویا حتی کشور است که همیشه انتخاب در آن رنگ وبویی خاص داشته است واز هر لحاظ چه حضور وچه نتیجه جالب بوده است .

به گزارش شیرازه، چند روز است که ثبت نام برای شورای اسلامی شهر روستا اغاز شده است و گمانه زنی ها وهمچنین محافلی برای تبلیغات اشخاص در شهر وروستا برپا شده است واز مراسمهای عروسی تا عزا ویا دید وبازدیدهای نوروز همه رنگ وبوی تبلیغات به خود گرفته است، اکثر ادرات ومراکز دولتی قبل از عید محل گپ وگفت هایی برای انتخاب صندلی شورا در شهر وروستا شده بود که این خودش هم جای نگرانی دارد وهم خوشحالی.

کمتر از یکی ودوماه دیگر کشور رسماً وارد فاز انتخابات خواهد شداز این رو طوایف و مختلف در شهرو روستاهای شهرستان سپیدان از هم اکنون استارت انتخابات را زده و نشست های تخصصی برای انتخاب کاندید مورد نظر برگزار می شود.

 شوراها بر اساس اصل یکصدم قانون اساسی با هدف تسریع در انجام برنامه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و از این قبیل از طریق مشارکت و همکاری مردم جهت اداره امور در نقاط مختلف شهر و روستا تشکیل گردید که با رای مستقیم مردم برای خدمت به مردم انتخاب می شوند.

شورای اسلامی شهر طبق قانون دو وظیفه اصلی در پارلمان شهری عهده دار می باشد که بررسی لوایح شهرداری و تصویب آنها و نظارت بر عملکرد شهرداری است که  به دلیل اهمیت نقش و مشارکت مردم در حل مسایل و مشکلات شهری و با توجه به آنکه یکی از علت های مهم شکست برنامه ها در مدیریت شهری عدم توجه به خواسته ها و تمایلات کسانی است که ما برای آن ها طرح و برنامه ریزی انجام می دهیم و شوراها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان دستگاه های اجرایی و انتقال دهنده نیازمندی های آنان به مسوولان است.

با توجه به توسعه شهرنشینی و رشد روز افزون جمعیت شهری، شهرها با مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روبرو هستند و برای اداره امور شهر نیاز به یک سیستم مدیریت یکپارچه شهری می باشد که بتوان با برنامه ریزی مدون و با همکاری تمامی نهادهای ذیربط در جهت رفع  نیازمندی های شهر گام برداشت، شوراهای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تصمیم گیرنده و نظارت کننده بر امور شهری می تواند تاثیرگذاری مثبتی در توسعه حقوق شهروندی داشته باشد.

در واقع هدف از تشکیل شوراهای اسلامی که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی بوده و اکنون شوراها به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در زمینه قانون گذاری و نظارتی در امور محلی نقش آفرینی می نماید.حال که کمتر از چندماهی مانده به ثبت نام شوراهای شهر و روستاها مانده است از هم اکنون شاهد فعالیت گسترده برخی از کاندیدای احتمالی در فضای های مجازی هستیم که از هم اکنون برنامه ها و طرح های خود را همراه با تصاویر انتخاباتی و تبلیغاتی خود در این شبکه های اجتماعی به مخاطبان القاء می کنند.

نکته جالب اینجا است که در این نشست ها توجه چندانی به رشته، تخصص، تعهد، میزان مسئولیت پذیری، توان اداره امورشهری، قدرت تصمیم گیری، میزان نبوغ سیاسی، قدرت و توان حضور در سطوح ملی و هزاران شاخصه و پرامتر اصلی را نادیده گرفته و فقط میزان حضور فرد در شورا را مبنای کار قرار می دهند که اشتباه و خطای راهبردی است که انتظار می رود این شهروندان باتوجه به ظرفیت ها و توانمندی افراد متخصص و متعهد در طایفه از این چهره ها استفاده شود تا علاوه بر میزان مقبولیت طایفه ای در بین سایر شهروندان نیز این مقبولیت رسوخ کرده و انتخابی شایسته برای توسعه شهری صورت گیرد، چرا که انتخابی می تواند مثمرثمر برای توسعه شهری باشد که برخاسته از توانمندی و متخصص بودن فرد باشد.

درشهر وروستای سپیدان از تخصص وتجربه حرفی به میان نمی آید فقط باید دید این فلان شخص از کدام قبیله ویا طایفه است یا از کدام محل است آنوقت شور واشتیاق برای رفتن به جلسات مذکور رنگ وبوی دیگری دارد . حال باید دید از این تعداد ثبت نامی چند نفر می توانند برای انتخابات تبلیغ کنند وهم وغم خود را برای روزهای مانده به انتخابات ورای جمع نمودن در میان سایر اقوام بکار ببندند.

منبع: مارگون

8/96

برچسب ها: سپیدان ، طایفه ، انتخابات
نظرات بینندگان