کد خبر: ۱۱۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶

خیرین آب‌رسان؛ مرهمی برای تسکین درد بی‌آبی در روستاها

در روزگاری که مشکل آب به دغدغه اصلی جامعه تبدیل شده، ایده تشکیل انجمن خیرین آب‌رسان در استان فارس توانسته تا حدودی مرهمی به این زخم باشد.
به گزارش شیرازه، تداوم مشکلات ناشی از خشکسالی که چند سالی می‌شود در استان فارس شدت گرفته، تبعاتی را در جامعه به‌ویژه برای ساکنان روستاها که بیشتر آنها به شغل کشاورزی مشغول هستند به‌وجود آورده که بی‌تفاوت بودن نسبت به آن دامنه این مشکلات را وسیع‌تر و جامعه را به‌سمت معضلاتی همچون مهاجرت‌ها، حاشیه‌نشینی و بروز آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهد.

با وجود تلاش‌های بسیار دولتمردان برای رهایی جامعه از معضلات ناشی از خشکسالی که اکنون نیز به یک بحران تبدیل شده، اما آنچه در نتیجه‌بخش بودن این مسئله ضرورت دارد، لزوم عزم همگانی و بسیج سایر افراد جامعه در ترویج فرهنگ مصرف و رعایت الگوی کشت است.

در این راستا، مجمع خیرین آب‌رسان از یک سال پیش با هدف کمک به تأمین آب شرب مناطق روستایی کار خود را آغاز کرده و در همین مدت اندک توانسته منشأ خدمات بی‌شمار برای روستائیان استان فارس باشد.

«ترغیب ساکنان روستاها برای ماندگاری در این مناطق و ترویج فرهنگ بهینه از منابع آب، از اهداف تشکیل انجمن خیرین آب‌رسان در استان فارس است». این جمله را مدیر عامل این مجمع می‌گوید و عنوان می‌کند: «خشکسالی‌های تمادی در استان که از یک دهه پیش آغاز شده، کاهش کیفیت و کمیت آب را در برداشته که حاصل آن، افزایش هزینه‌ها به‌سبب تهیه آب از فاصله دورتر و عمق بیشتر بوده است».

با وجود تلاش دولت برای پایداری جریان آب در روستاها اما با افزایش هزینه‌ها مشکلاتی ایجاد شده که در سال 94 ایده مجمع خیرین آب‌رسان مطرح می‌شود.

محمدمحسن مصلح به نحوه شکل‌گیری این مجمع اشاره می‌کند که با توجه به وجود خیرانی در روستاها، مجوز مجمع خیرین آب‌رسان استان فارس به‌منظور کمک به مشارکت مردمی در تامین هزینه‌های آب شرب روستاها در مردادماه 95 بعد از طی مراحل قانونی اخذ می‌شود.

مدیر عامل مجمع خیرین آب‌رسان استان فارس که معتقد است آب در هر مکان جزو مسائل اولیه زیست محیطی برای تأمین نیازها و حیات انسان است، عمده فعالیت‌های این انجمن را آبرسانی به مناطق روستاهایی می‌داند که از اهداف آن برآورده کردن نیازهای مردم و ترغیب به ماندن در روستاها است.

وی راه‌اندازی این مجمع را به پیشنهاد آبفا روستایی به‌سبب برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی و مشکلات پیش‌آمده برای مردم عنوان می‌کند که از اهداف دیگر آن اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت موجود آب‌های زیرزمینی، صرفه‌جویی در منابع آب، مشارکت و نظارت بر نحوه اجرای کار توسط اهالی روستا است.

مصلح با یادآوری اینکه در اجرای فعالیت‌های مجمع خیرین آب‌رسان، مردم، دست‌اندرکار کارهای عمرانی روستا شده و بر آن نظارت دارند، ادامه می‌دهد: معتقدیم اهالی روستاها برای رفع مسائل و مشکلات خود نباید منتظر دولت بمانند و با توجه به اینکه در این مجمع حل مشکلات یک نیاز ضروری است مردم خود پای کار می‌آیند.

وی به نحوه همکاری مردم با مجمع خیرین آب‌رسان استان اشاره می‌کند که‌ در همین مدت اندک از تشکیل آن مورد استقبال قرار گرفته است.

از ویژگی‌های این ایده جالب در استان فارس، فراگیر شدن آن در کشور است؛ به‌نحوی که نتایج مطلوب این مجمع در مدت یک سال از سپری شدن عمرش، سبب شده تا مدلی برای سایر استان‌های کشور باشد.

مصلح می‌افزاید: این مجمع زمینه‌ساز الگوگیری در چند استان دیگر شده به‌گونه‌ای که با پیشگام بودن استان فارس در راه‌اندازی مجمع خیرین آب‌رسان و نتایج مطلوب آن، سایر استان‌ها نیز به تشکیل آن ترغیب شدند.

منبع: فارس

به گفته مدیر عامل مجمع خیرین آب‌رسان استان فارس، سال 94 و پیش از تشکیل مجمع، کمک‌های مردمی برای تامین آب شرب روستاها 4 میلیارد تومان بود که در نخستین سال تشکیل مجمع بودجه‌ای معادل 10 میلیارد تومان در هیأت مدیره مصوب شد که 93.7 درصد آن یعنی 9 میلیارد و 370 میلیون تومان محقق شد.

وی ادامه می‌دهد: در سال 96 بودجه مجمع 15 میلیارد تومان مصوب شد که در 6 ماهه نخست امسال حدود 8 میلیارد تومان آن محقق شده است.

مصلح اضافه می‌کند: در سال 95 تعداد 144 روستا از خدمات مشارکت‌های مردمی مجمع استفاده کرده و در سال جاری نیز 277 روستا در توافق‌های اولیه قرار دارند که امیدواریم تا پایان سال اعتبار در نظر گرفته شده برای تأمین آب این تعداد روستا، محقق شود.

به اعتقاد مدیر عامل انجمن آب‌رسانان استان فارس علاوه بر تأمین هزینه‌های مالی در این مجمع، گوشزد کردن مسائل مورد نیاز، اطلاع‌رسانی به مردم در مورد مشکلات آب شرب، فرهنگ‌سازی و ترویج مدیریت مصرف در روستاها در برنامه‌کارمان قرار دارد که در حد بضاعت نیز آن را انجام داده‌ایم.

وی که معتقد است نباید برای رفع تمام مشکلات منتظر اعتبار دولتی و ورود مسئولان بود از ویژگی‌های این مجمع را اتکا به مردم می‌داند که برای تأمین آب شرب اهالی و ساماندهی مشکلات، آستین همت را بالا زده و به‌میدان می‌آیند.

به باور مصلح، مجمع خیرین آب‌رسان، رابط میان دولت و مردم است تا با کمک مردم مسائل و مشکلات را حل کند.

وی که شیوه مردم جنوب استان فارس در گذشته و ساخت و وقف آب‌انبارها را مدلی برای ایجاد تشکل‌هایی مانند انجمن آب‌رسانان می‌داند، به مردم توصیه می‌کن که با الگوگیری از چنین کاری در تأمین آب شرب ساکنان روستاها سهیم باشند.

مصلح در مورد نحوه تأمین بودجه این مجمع نیز می‌گوید: آنچه در اساسنامه مجمع آب‌رسانان در مورد بودجه این مجمع آمده، تأمین آن از محل وقف، حق عضویت، کمک‌های خیرین مردمی و کمک دولتی است.

گزارش از مهدی رحمانیان

برچسب ها: فارس ، بی ابی ، دولت
نظرات بینندگان