کد خبر: ۱۱۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

نبودمیدان میوه درقطب کشاورزی فارس

نبود میدان میوه و تره بار درشهرستان سپیدان موجب انتقاد مردم وکشاورزان از چندنرخی شدن و گرانی میوه درقطب کشاورزی فارس شده است.

به گزارش شیرازه، سپیدان به عنوان قطب کشاورزی فارس چندسالی است که ازنبود میدان میوه وترباردراین شهرستان رنج می برد ومردم وکشاورزان از گرانی ونبود این خواسته به حق خود گلایه مند هستند .نبود میدان عرضه میوه و تره بار در این شهرستان مشکلات زیادی برای کشاورزان، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان میوه و تره باردرشهرستان به وجود آورده است.

 باتوجه به تولید اغلب محصولات باغی و کشاورزی در شهرستان سپیدان ؛نبود چنین جایگاهی درقطب کشاورزی فارس موجب چند نرخی شدن و گرانی میوه همچنین سوء استفاده برخی افراد سودجو شده است.  شهرستان سپیدان به عنوان قطب گردشگری وکشاورزی در فارس با توجه به اینکه محصولات مختلفی را تولید و روانه بازار مصرف می کند هنوز میدان تره بار ندارد.

وجود میدان تره بار به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی سبب خواهد شد تا تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از سردرگمی و اتلاف وقت خود برای پیدا کردن بازار فروش وعرضه محصولات خود جلوگیری کرده و آنان با فراغ بال و خیالی آسوده؛ محصولات خود را برای فروش عرضه نمایند، وجود چنین بازارهایی برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است.

کارشناسان اقتصاد کشاورزی معتقدهستند که امروزه میدان میوه و تره بار رویکرد مهمی را در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد که در واقع این میادین نقشی دوگانه دارند از یک طرف نقش حمایتی خود را به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمتها و عرضه محصولات با قیمتهای مناسب برای مصرف کنندگان می شوند.

شهرستان  سپیدان  به عنوان یکی ازقطب های مهم کشاورزی فارس ؛محصولات مختلفی را تولید و روانه بازار مصرف می کند با این وجود هنوز میدان میوه وتره بار ندارد میدان تره بار می‌توانست نقش خوبی در رونق کشاورزی شهرستان داشته باشددرسایه نبود میدان میوه و تره باردر سپیدان برخی از افراد مبادرت به فروش سیار محصولات کشاورزی در  کنار جاده های اصلی و معابر شهرستان می کنند .

بخش اعظمی ازاقتصاد سپیدانی ها وابسته به بخش کشاورزی است اگر بازاراین محصولات مدیریت نشود متاسفانه خانواده های زیادی دچار خسارت و ضرر می شوند در این راستا باید مسئولان برای این مشکل اساسی هر چه سریعتر چاره اندیشی کنند.

طی سالهای اخیر به جز دلالان میادین میوه ؛محل هایی در کنار جاده ها و اغلب در زمین های کشاورزی  پدید آمده که اقدام به خرید محصولات کشاورزی کرده و با قیمتهای بسیار بیشتر به دلالان میوه می فروشند که نیازمند توجه ویژه مسئولان حوزه های ذیربط به مسئله است.

متاسفانه درعدم توجه ورسیدگی مدیران دستگاه ها و مسئولان مربوطه ، پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی کشاورزان و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول از دلایلی است که بر این چالش دامن زده و کشاورزان از دریافت واقعی مزد زحمات و مردم را از خرید محصول با قیمتهای کمتر محروم می کند.

وجود میدان میوه و تره بار سبب خواهد شد تا در شرایطی رقابتی؛ محصولات با قیمتی مناسب و با کیفیت عرضه گردد که این مهم، منافع مصرف کنندگان را بهمراه خواهد داشت زیرا آنان در شرایط رقابتی محصولات را با کیفیت بهتر و قیمت کمتر و مناسبتری دریافت خواهند کرد

  منبع: مارگون

برچسب ها: کشاورزی ، قطب میوه ، فارس
نظرات بینندگان