کد خبر: ۱۱۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۶
مسول میراث‌ فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لامرد خبر داد:

سد قوسی تنگ ماهی لامرد ثبت ملی می شود

مسئول میراث‌ فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان لامرد عنوان کرد: یکی از بزرگترین و سالم ترین سدهای قوسی جنوب کشور معروف به سد تنگ ماهی در اشکنان لامرد ثبت ملی می شود.

به گزارش شیرازه، مسعود تقی زاده در گفت و گو با خبرنگار ما خصوصیات بارز این سد سنگ و ساروجی ،را سالم ماندن و ارتفاع سی متری آن اشاره کرد و گفت: بنا به نظر باستان شناسان شروع ساخت این اثرقریب به یقین مربوط به دوران ساسانی و ماقبل آن می باشد که طی ادوار مختلف بصورت خودجوش بویژه درقسمت تاج سدتوسط مردم مورد مرمت قرار گرفته است.

مسئول میراث‌ فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان لامرد تصریح کرد: کارشناسان خبره میراث فرهنگی با بررسی چند باره این بنا به نتایج مختلف و متفاوتی در مورد کاربری آن دست یافتند و بنا به نظر عده ای از این کارشناسان ایجاد این سد به منظور کنترل آب های فصلی در پشت سد و استفاده از آن برای مقاصد مختلف بوده است.

او گفت:عده ای دیگر از این کارشناسان دلیل ایجاد این بنا را باروری زمین های پشت این سد می دانند که طی ادوار مختلف و جمع شدن گل و لای و انباشت آبهای زیر زمینی تبدیل به منطقه مناسبی برای کشاورزی و باغداری دانسته اند.

تقی زاده مسول میراث‌ فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان لامرد اظهار داشت:این بنای ارزشمند تاریخی باپیگیری های این اداره در شهرستان لامرد، مراحل ثبت در فهرست آثار ملی کشور راطی می کند. و ان شاالله در آینده ای نه چندان دور شاهد این رویداد مهم باشیم.

این مقام مسول در پایان از همه مردم عزیز شهرستان خواست تا نسبت به رعایت و استفاده درست و مناسب از این اماکن تاریخی اهتمام ورزند.
نظرات بینندگان