کد خبر: ۱۲۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
معاون وزیر بهداشت:

اگر مجلس بودجه ندهد طرح پزشک خانواده را متوقف می کنیم

پزشک‌هایی که در طرح دگرگونی تندرستی همکاری داشته اندحقوق نگرفته و بیمه‌ها هم به پایبندی خود عمل نکرده اند.
به گزارش شیرازه، علیرضا رئیسی، در مورد انتقادات وارد گردیده به طرح دگرگونی تندرستی اظهار کرد: باید میانگین دریافتی پزشکان در سطح کشور را نگاه کنیم و استثنایی برای کسی قایل نشویم. این در حالی هست که بیشتر از یک سالی می گردد که پزشک‌هایی که در طرح دگرگونی تندرستی همکاری داشته اندحقوق  نگرفته و بیمه‌ها هم به پایبندی خود عمل نکرده اند.

وی اضافه کرد: قرار بود از محل صرفه جویی هدفمندی یارانه‌ها اعتباراتی به وزارت بهداشت تزریق گردد اما علی رغم ثبت این وعده، در عمل پولی به وزارت بهداشت پرداخت نشده هست.

رئیسی با اشاره به  اینکه سطح خدمات امروز وزارت بهداشت نسبت به گذشته قابل قیاس نیست، عنوان نمود: پیش از اجرای طرح دگرگونی تندرستی پرداختی از جیب مردم نزدیک ۶۰ درصد بوده و  امروز میزان آن به ۳۷ درصد کاهش یافته هست که  این اقدام  تحت تاثیر بازسازی جایگاه ها درمانی، خدمات رسانی پزشکان در منطقه های محروم، عدم دریافت هزینه  امکانات از مردم  و تامین آن در خود بیمارستان‌ها  ممکن شده هست .

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هزینه کردن پول توسط دولت در زمینه تندرستی مردم را نباید نادرست بدانیم؛،اظهار داشت: علی رغم سطح بالای خدمات عرضه شده به مردم، وزارت بهداشت از بیمه ها بیشتر از ۱۵ هزار میلیارد طلب دارد.

لازم به ذکر هست باتوجه به افزایش خانه‌های بهداشت، جایگاه ها جامع تندرستی و تعداد مراقبین به نظام تندرستی کشور، دسترسی  قشر محروم به خدمات درمانی کم هست .

رئیسی در ادامه با اشاره به اهتمام مجلس، دولت و قانون برنامه چهارم پنجم و ششم بر اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع  اظهار کرد: در مجلس همه گلوی خود را پاره می‌کنند که بهداشت بر معالجه مقدم هست و طرح پزشک خانواده اجرا گردد، هزینه‌ها پایین می‌آید، اما در عمل که می‌رسد بودجه را کم می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت عنوان نمود:در حال حاضر مدل های متعددی برای طرح پزشک خانواده طراحی و زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن آماده شده هست،  در حالی که  ارزش را کم کرده اند و من اعلام می‌کنم با این ارزش اصلا قادر به اجرای این طرح نیستیم .

وی در مورد میزان موفقیت تست طرح پزشک خانواده اظهار کرد: به نسبت ۶۰ درصدی که این طرح در دو استان فارس و مازندران اجرا گردید در بحث صرفه جویی در هزینه‌ها و نظام‌مند کردن ارجاع خیلی موفق بوده ایم. همچنین  تجویز دوا از طرف پزشکان با منطق بیشتری انجام می گردد.

رئیسی با تاکید بر آمادگی ۷۰ درصدی زیرساخت‌ها برای اجرای سراسری طرح پزشک خانواده در سطح ملی اظهار کرد: در گذشته پزشکان فعال در حیطه پزشک خانواده، از تعلیم و آمادگی لازم بهره مند نبوده اند، اما در حال حاضر   متخصص پزشک خانواده تربیت شده و در محتوای آموزشی پزشکان عمومی تغییراتی ایجاد نموده ایم.

معاون وزیر بهداشت در انتهاء تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده توجه داریم طرح پزشک خانواده را در سال  ۹۷ به صورت گام به گام شروع کنیم اما این امر مشروط به اختصاص ارزش جدید بوده و در صورت عدم پرداخت آن ،از اجرای این طرح را متوقف می کنیم./ میزان


نویسنده :
شیشه گر
نظرات بینندگان