کد خبر: ۱۳۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

نگاهی به نقش یگان‌های عمل کننده استان فارس در عملیات مرصاد/ پاک‌سازی‌ ایلام تا شهر کرند غرب توسط لشکر المهدی (عج)

لشکر المهدی(عج) استان فارس در عملیات مرصاد، از ایلام تا شهر کرند غرب را طی چند ساعت پاک‌سازی و به پشتیبانی از نیروهای حاضر در عملیات پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ در حالی که عراق با بازپس‌گیری اغلب مناطقی که طی سال‌های گذشته از دست داده بود می‌رفت تا با اقدامات بعدی صحنه نبرد را بیش از پیش به نفع خود تغییر دهد. پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ موجب شد ارتش عراق در اقدامی شتاب زده، منطقه خوزستان را بار دیگر مورد هجوم گسترده قرار داده و تا جاده اهواز ـ خرمشهر پیشروی کند و خرمشهر را نیز در معرض تهدید قرار دهد.

نگاهی به نقش یگان‌های عمل کننده استان فارس در عملیات مرصاد/پاک‌سازی‌ها توسط لشکر المهدی (عج) استان فارس

خوش خیالی منافقان
این تهاجم عراق که ۲ بار دیگر نیز تکرار شد با مقاومت شدید سپاهیان اسلام خنثی و ارتش عراق تا مرز، عقب رانده شد. به این ترتیب، دشمن در حالی که از تصرف خوزستان ناامید شده بود، تهاجم دیگری را در تاریخ ۳ مردادماه ۱۳۶۷ از طریق مرکز کرمانشاه و با به کارگیری نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) آغاز کرد و در حالی که اغلب یگان‌های ایران در جبهه جنوب مستقر بودند، تا تنگه چهار زبر (بین اسلام‌آباد و کرمانشاه) پیشروی کرد. در پی حرکت دشمن، قوای خودی به سرعت وارد عمل شده و با انجام عملیات موسوم به «مرصاد» به مقابله با منافقین برخواستند.
از اهداف عملیات مرصاد که انهدام عناصر ضد انقلاب (منافقین) که در نهایت این گروهک با شکست سنگین روبرو شد و پس به کشته شدن 2 هزار نفر و اسارت 250 نفر از نیروهای منافقین این گروهک خاک ایران را ترک و به عقب رانده شدند تا یک لکه سیاه و ننگین دیگر بر پیشانی آنها نقش ببندد.

روایت فرمانده عملیات
 «علی صیاد شیرازی» در صبح روز چهارم مرداد که برای انجام ماموریت شناسایی از روی تنگه‏ «چهارزبر» عبور می‏‌کرد، با ناباوری و تعجب مشاهدات خود را از خاکریز احداث شده و نیروهای پشت خاکریز چنین بیان کرد:

«ساعت ۵ صبح ۴ مردادماه همه خلبان‏‌ها در پناهگاه آماده بودند. توجیه‌شان کردیم که اوضاع خراب است. ۲ هلی‌کوپتر جنگی کبری و یکی ۲۱۴ آماده ‏بشوند و با من بیایند. اول ببینم کار از کجا شروع کنیم؟ بعد بقیه آماده ‏باشند که تا گفتیم، بیایند».

این ۲ تا کبری را داشتیم. خودمان توی هلیکوپتر ۲۱۴ نشستیم. گفتم: «همین جور سر پایین برو جلو، ببینم این منافقین کجایند. همین‌‏طور که از روی جاده می‏‌رفتیم، نگاه می‌کردیم. مردم سرگردان را می‏‌دیدیم. ۲۵ کیلومتر که گذشتیم رسیدیم به گردنه‏ «چهارزبر»، که الان اسمش را گذاشته‏‌اند گردنه «مرصاد». من یک دفعه دیدم وضعیت غیرعادی است. با خاکریز جاده را بستند. یک عده پشتش دارند با تفنگ دفاع می‏‌کنند. ملائکه و فرشتگان بودند! از کجا آمده بودند؟ کی به آن‌ها ماموریت داده بود؟ معلوم نبود. هلی‌کوپتر داشت می‏‌رفت. یک دفعه نگاه کردم مقابل، آن‌طرف خاکریز، پشت سر هم تانک، خودرو و نفربر، همین جور چسبیده و همه معلوم بود مربوط به منافقین است و فشار می‌‏آورند تا از این خاکریز رد بشوند...».

نگاهی به نقش یگان‌های عمل کننده استان فارس در عملیات مرصاد/پاک‌سازی‌ها توسط لشکر المهدی (عج) استان فارس

پاک‌سازی‌ها توسط لشکر المهدی (عج) استان فارس
دو لشگر همیشه پیروز استان فارس، فجر و المهدی در راستای اخبار رسیده مبنی بر عملیاتی توسط منافقین در آبادان مستقر شدند و بعد از اطلاع از حمله منافقین از غرب و درگیری در کرمانشاه لشگر المهدی سریع به غرب منتقل شد.


در این عملیات لشکر همیشه پیروز المهدی (عج) استان فارس در راستای اخبار رسیده مبنی بر عملیاتی توسط منافقین در آبادان مستقر شدند و بعد از اطلاع از حمله منافقین از غرب و درگیری در کرمانشاه لشکر المهدی (عج) سریع نیروهای خود را به غرب رساندند.

فرماندهان و رزمندگان لشکر المهدی (عج) و به محض مطلع شدن از حمله منافقین دستور یافتند تا سریع به غرب منتقل شوند و در این زمان به دلیل حساسیت موضوع فرماندهان با بالگرد زودتر از رزمندگان وارد منطقه شدند.

فرماندهان و رزمندگان لشکر المهدی (عج) بلافاصله از فرودگاه ایلام تا شهر کرند غرب را از وجود منافقین پاکسازی کردند.

بیشتر پاک‌سازی‌ها توسط لشکر المهدی (عج) استان فارس انجام شد و شهر ایلام نیز توسط نیروهای استان فارس کاملا پاکسازی شد. همچنین نقش هوانیروز در این عملیات بسیار خوب بود و نیروها از خودگذشتگی زیادی از خود نشان دادند.

نگاهی به نقش یگان‌های عمل کننده استان فارس در عملیات مرصاد/پاک‌سازی‌ها توسط لشکر المهدی (عج) استان فارس

سرعت عمل لشکر المهدی
حاج کاظم حقیقت از لشگر المهدی که در عملیات مرصاد حضور داشته میگوید: به محض مطلع شدن از حمله منافقین دستور یافتیم تا سریع به غرب منتقل شویم و فرماندهان با بالگرد زودتر از ما حرکت کردند.

وی ادامه میدهد: ما زودتر از بقیه گردانها رسیدیم و از فرودگاه ایلام تا شهر کرند غرب را از وجود منافقین پاکسازی کنیم.

این نیروی حاضر در عملیات مرصاد عنوان می کند: بیشتر پاکسازیها توسط لشگر المهدی استان فارس انجام شد و شهر ایلام هم توسط نیروهای ما کاملا پاکسازی شد.

حاج کاظم تنها اتلاف وقت را در انتقال از جنوب به غرب می داند و می گوید: ما از لحظه ای که وارد شدیم تا چند ساعت بعد پاکسازی انجام شد و البته هوانیروز نقش پررنگ و اصلی در این عملیات را به عهده داشت.

سردار خدادداد ابراهیمی مدیر سابق حفظ آثار شهدای فارس آن زمان جزءلشگر فجر بوده و برای مقابله با منافقین در جنوب مستقر می شوند.

ابراهیمی می گوید: ما به فرماندهی سپهبد صیاد شیرازی در جنوب مستقر شده که متوجه شدیم منافقین از غرب حمله کردند و سریع گردانهایی از جمله لشگر المهدی به جنوب منتقل شدند و ما بچهه ای فجر در جنوب ماندیم تا از حمله احتمالی منافقین در این منطقه جلوگیری کنیم.

نگاهی به نقش یگان‌های عمل کننده استان فارس در عملیات مرصاد/پاک‌سازی‌ها توسط لشکر المهدی (عج) استان فارس

دفن فروغ جاویدن مرصاد

در این عملیات منافقین، حدود ۳۰ تیپ رزمی جهت تهاجم خود به خاک ایران تشکیل داده بودند. هر تیپ ۱۷۰ نفر نیروی رزمی (۲۰ زن و ۱۵۰ مرد) در اختیار داشت که به همراه نیروهای پشتیبانی به ۲۸۰ نفر می‌رسید و دارای دو گردان پیاده، یک گردان تانک، یک گردان ادوات و یک گردان ارکان و پشتیبانی رزم بود. 

در بدو ورود منافقین، تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک دجله و خودرو، نیروهای منافقین به طرف کرمانشاه عزیمت کردند که در منطقه حسن آباد،۲۰ کیلومتری اسلام آباد به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع آوری نیرو، منافقین زمین گیر شدند. 

نیروهای خودی در فاصله ۲۰۰ متری آنان در ارتفاعات چهارزبر ضمن تشکیل خط پدافندی با آنان درگیر شده، و بعدازظهر ۴ مرداد با محاصره شهر اسلام آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه اسلام آباد – کرند را قطع، و آنها را محاصره کردند. 
رزمندگان خودی در روز ۵ مرداد عملیات مرصاد را با رمز «یا علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)» آغاز کردند و طی چندین ساعت، صدها تن از منافقین را به هلاکت رسانده و مابقی را به فرار وا داشتند. 
در این عملیات، رزمندگان اسلام از قسمت سه راهی اهواز (پشت پمپ بنزین اسلام آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زیادی به منافقین وارد کردند. طبق یک آمار بیش از ۲۵۰۰ نفر از منافقین در این عملیات به هلاکت رسیدند. 
تنگه چهار زبر که محل زمین گیر کردن نیروهای منافقین بود امروز به مرصاد معروف شده است. جایی که نیروهای رزمنده کشورمان به دلیل کمین برنامه ریزی شده توطئه شوم نیروهای منافقین را خنثی کردند. مرصاد یعنی کمین. 
در عملیات مرصاد ۳۰۴ نفر از رزمندگان میهن به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.  

نگاهی به نقش یگان‌های عمل کننده استان فارس در عملیات مرصاد/پاک‌سازی‌ها توسط لشکر المهدی (عج) استان فارس

نظرات بینندگان