کد خبر: ۱۴۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

جوابیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس به مطلب شیرازه

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس به مطلب شیرازه طی جوابیه ای واکنش نشان داد.
به گزارش شیرازه، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس به مطلب داغ شدن چالش شفافیت و عملگرایی متولیان مبارزه با مواد مخدر فارس توسط کاربران‌ فضای‌ مجازی شیرازه طی جوابیه ای واکنش نشان داد.
متن این جوابیه بدین شرح است:

سردبیر محترم سایت شیرازه
موضوع پاسخ توئیت فعال مجازی
با سلام و احترام

بدین‌وسیله پاسخ این شورا در خصوص توئیت فعال فضای مجازی استان فارس مبنی بر چالش شفافیت و عملگرایی و کار جهادی و میدانی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به شرح زیر جهت انتشار و شفاف‌سازی اقدامات صورت پذیرفته اعلام می‌گردد.
شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان فارس مسئولیت هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در عرصه مختلف مبارزه با مواد مخدر دارد که ازجمله اقدامات مهم در حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی، مقابله با ورود و عرضه و مشارکت‌های مردمی به شرح زیر می‌باشد:
1) اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب از نقاط مختلف آسیب خیز شیراز و نگهداری و درمان آنان به تعداد 2000 الی 3000 نفر در هرسال با اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر (سالانه بیش از 80 میلیارد ریال).
2) اجرای روزانه طرح‌های جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر در محلات آلوده و آسیب خیر و پاکسازی اطراف مدارس و محیط‌های آموزشی با تأکید بر اجرای آن در محلاتی نظیر بیات، ماًذون قشقایی، سنگ سیاه، بازارچه فیل، سهل‌آباد، دباغی و... توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر.
3) ساخت و راه‌اندازی مرکز ماده 16 شیراز با ظرفیت 400 نفر در مساحت یک هکتار به‌منظور نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان حاد و پرخطر. لازم به ذکر است که این مرکز نیاز مبرم استان فارس و شهر شیراز بوده که درگذشته و جود نداشته و با پیگیری‌های متعدد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و با همکاری سایر دستگاه‌ها به‌منظور پاکسازی چهره شهر شیراز از حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب با هزینه‌ای بالغ بر 70 میلیارد ریال ساخته‌شده است.
4) در سال‌های گذشته تنها شش مرکز اقامتی میان‌مدت مجاز درمان اعتیاد در سطح استان وجود داشت که با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در حال حاضر تعداد 115 مرکز درمانی مجاز مشغول به فعالیت می‌باشند که این‌یک ظرفیت بزرگ درمانی برای استان فارس است.
5) در سال‌های اخیر تعداد 68 کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز از طریق استعلام از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی‌شده‌اند که ضمن آسیب روانی به بیماران و خانواده‌های آنان و همچنین اخذ وجوه غیرمتعارف نسبت به ضرب و شتم و هتک حرمت و حیثیت بیماران اقدام می‌نمودند که با تشکیل فوری یک کارگروه عملیاتی ویژه همه مراکز مذکور پلمپ و ساماندهی شدند.
6) با پیگیری به‌عمل‌آمده به‌منظور دسترسی آسان بیماران در کلیه مناطق شهری و روستایی استان و بخصوص در محلات آسیب خیز شیراز در حال حاضر تعداد 140 مرکز سرپایی درمان اعتیاد با داروهای آگونیست و 20 مرکز کاهش آسیب اعتیاد در محلات آسیب خیز شیراز مشغول به فعالیت می‌باشند.
7) به‌منظور ارائه خدمات به معتادان متجاهر و کارتن‌خواب و جلوگیری از انتشار بیماری‌های مسری و واگیردار نظیر سل، هپاتیت و... تعداد 40 گروه سیار مراکز گذری کاهش آسیب در تمامی محلات آلوده شهر شیراز فعالیت می‌نمایند و نسبت به جمع‌آوری سرنگ‌های آلوده به‌منظور پیشگیری از انتشار ایدز و سایر بیماری‌های عفونی، پانسمان رایگان بیماران دارای زخم باز، اجرای غربالگری و تست‌های روزانه اقدام نموده و در صورت نیاز بیماران را به مراکز درمانی و بیمارستانی ارجاع می‌دهند.
8) در راستای تکمیل چرخه درمان معتادان متجاهر و کارتن‌خواب در سال‌های اخیر تعداد 190 نفر از معتادان متجاهر و کارتن‌خواب بهبود یافته در مشاغل مختلف بکارگیری و اکثراً تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرارگرفته‌اند، همچنین در نظر است با اجرای کارآفرینی اجتماعی حداکثر ظرف مدت 15 روز آینده نسبت به بکارگیری 100 نفر دیگر از معتادان متجاهر و کارتن‌خواب بهبودیافته در کارگاه بازیافت شیراز با مدیریت آقای علی احسان نیا بکارگیری و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
9) برگزاری کلاس‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای رایگان در هر خانه محله در رشته‌های متنوع و موردنیاز بازار بخصوص در رشته‌های صنایع‌دستی با توجه به قطب گردشگری فارس و شیراز برای خانواده‌های آسیب‌دیده.
در حوزه فرهنگی و پیشگیری سالانه با دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در سطح استان تفاهم‌نامه‌هایی منعقد می‌گردد که برای آن‌ها اعتبارات مشخصی از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر تخصیص داده می‌شود که به‌طور مثال در سال گذشته مجموعاً 11 تفاهم‌نامه بااعتباری بالغ‌بر 16 میلیارد ریال با دستگاه‌هایی ازجمله آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم، بهزیستی و... منعقد و بر روند اجرای برنامه‌ها به‌صورت مستمر نظارت گردیده که می‌توان به اهم برنامه‌های اجراشده در سال 98 اشاره نمود:
1)      برگزاری تعداد بیش از 260 همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد توسط دستگاه‌های اجرایی استان.
2)      برگزاری تعداد بیش از 402 نمایشگاه پیشگیری اولیه از اعتیاد توسط دستگاه‌های اجرایی استان.
3)      برگزاری تعداد بیش از 106 تئاتر خیابانی پیشگیری اولیه از اعتیاد توسط دستگاه‌های اجرایی استان.
4)      برپایی تعداد بیش از 85 کیوسک‌های اطلاع‌رسانی پیشگیری اولیه از اعتیاد توسط دستگاه‌های و سازمان‌های مردم‌نهاد.
5)      برگزاری تعداد بیش از 1718 کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد توسط دستگاه‌های اجرایی استان.
6)      برگزاری تعداد بیش از 111 برنامه ورزشی، نقاشی و.. توسط دستگاه‌های اجرایی استان.
7)      انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صداوسیمای مرکز فارس و ایجاد یک کنداکتور ویژه مختص شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به تعداد 32 برنامه تلویزیونی و 32 برنامه رادیویی.
8)   برگزاری 1060 کارگاه‌های آموزشی در موضوعات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و خانواده و ارتقاء سلامت اجتماعی با 30482 مخاطب توسط گروه‌های اجتماع‌محور و سازمان‌های مردم‌نهاد در محیط‌های مختلف هدف.
9)   تهیه و توزیع بیش از 222460 بروشور و بسته آموزشی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عموم مردم بخصوص در مناطق حاشیه‌نشین.
10)  اجرای برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری در محیط‌های کارگری و صنعتی برای بالغ‌بر 12000 نفر از کارکنان.
در راستای اجرای سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر ضربه زدن به بنیان‌های مالی و اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر، که با پیگیری این شورا پارکینگی با مساحت دو هکتار و با ظرفیت 1000 دستگاه خودرو در شیراز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و همچنین شناسایی، جمع‌آوری، سرپرستی و فروش اموال توقیفی و مصادره‌ای موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر که یکی از مهم‌ترین منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) می‌باشد، با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط به‌طور جد در دستور کار بوده است.
(بسیاری از اقدامات صورت پذیرفته در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر به دلیل تبعات امنیتی و اجتماعی قابل‌انتشار نمی‌باشد.)



جوابیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس به مطلب شیرازه

جوابیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس به مطلب شیرازه

جوابیه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس به مطلب شیرازه


نظرات بینندگان