کد خبر: ۱۴۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد؛

تولید بیش از ۹۰ درصد دارو در داخل کشور/ فارس حدود ۶ درصد سهمیه دارویی کشور را به خود اختصاص داده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با «شیرازه» با بیان اینکه اکنون بالغ بر بیش از ۹۰ درصد داروها در کشور تولید می‌شود، گفت: این امر یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه‌های اقتصادی، نظامی، تجهیزات و فناوری به ویژه در حوزه علمی و پژوهشی و تولیدات داخلی در یک مقایسه کوتاه و گذرا نسبت به سال‌های قبل از انقلاب و حتی به نسبت دهه ۶۰ تا ۷۰ از آنچنان رشد و پیشرفت قابل توجهی برخورد شده که نه تنها وابستگی کشور به خارج از مرزها به حداقل رسیده بلکه در برخی موارد نیز رتبه های برتر جهان را از آن خود کرده است.

یکی از بخش‌هایی که از رشد چشمگیری برخوردار بوده و به جرأت می‌توان گفت  رشد صفر تا صدی داشته است صنعت دارویی کشور است که به اذعان بسیاری از متخصصان، کارشناسان و مسئولان بخش غذا و دارو از یک مصرف کننده صرف در زمان قبل از انقلاب به تولید کننده بیش از ۹۵ درصدی دارو در کشور رسیده‌ایم.

تولید بیش از ۹۰ درصد دارو در داخل کشور/ فارس حدود ۶ درصد سهمیه دارویی کشور را به خود اختصاص داده  است
در این صنعت از چنان رشد قابل توجهی برخوردار شده این که در حال حاضر ایران جزء کشورهای صادر کنندگان دارو است. 

به منظور اطلاع از پیشرفت‌های صنعت دارو و دستاوردهای دارویی در استان فارس گفتگویی با معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام داده‌ایم.

محمدرضا حیدری در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه اکنون بالغ بر بیش از ۹۰ درصد داروها در کشور تولید می‌شود، گفت: این امر یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا و به واسطه تحریم‌های ظالمانه، با مشکلات زیادی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی مواجه شده‌ایم، افزود: این مشکلات ما را در وضعیت جنگی قرار داده است.

حیدری با بیان اینکه در تولید بعضی داروها، به مواداولیه خارجی وابسته هستیم، اظهار کرد: گر چه تحریم‌ها بر روند واردات مواد اولیه تولید دارو نیز تاثیرگذار بوده، اما دانشگاه علوم پزشکی شیراز در  ۸ سال اخیر  شاهد دستاوردهای قابل توجهی بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به برخی از این دستاوردها، گفت: کسب مقام برتر در ارزشیابی سالیانه سازمان غذا و دارو برای ۸ سال متوالی، تدوین و اجرای برنامه استراتژیک برای اولین بار در کشور در حوزه غذا و دارو، تشکیل معاونت‌های غذا و دارو در شبکه‌های بهداشتی ـ درمانی به عنوان تنها دانشگاه دارنده این پست در کشور و راه‌اندازی اتاق تمیز (clean room)  در بیمارستان های جنرال استان و صدور مجوز برای تولید محلول‌های ضدعفونی برای بیش از ۱۶ شرکت از این دستاوردهاست.

به گفته وی افزایش تعداد محصولات دارای نشان ایمنی سلامت، انجام انحصاری طرح شناسایی خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی، تشکیل پرونده الکترونیکی برای همه کارخانجات صنایع غذایی برای اولین بار در کشور، تهیه و اجرای نرم افزار جامع مسمومیت های استان به طور منحصر به فرد در کشور، راه‌اندازی سایت ویژه برقراری ارتباط با پزشکان استان (rud panel)، کسب رتبه برتر در کشور در زمینه آموزش و پیشگیری از بروز مقاومت میکروبی در کشور و برگزاری کارگاه روش صحیح نسخه نویسی به طور منحصر به فرد در کشور  از دیگر دستاوردهای معاونت غذا و داروی این دانشگاه است.

حیدری اضافه کرد: شناسایی ۱۱۵ سم در محصولات خام کشاورزی، آنالیز فرآورده‌های دارویی، طبیعی و سنتی به عنوان آزمایشگاه مرجع قطب ۵، شناسایی فرآورده‌های تراریخته (GMO)، دریافت مجوز تفویض اختیار برای صدور پروانه ساخت تجهیزات پزشکی پرخطر، نظارت بر تولید، توزیع و استاندارد سازی محلول های الکل و ماسک در دوران همه گیری ویروس کرونا و دریافت تفویض رسمی سازمان در حوزه پروانه ساخت فرآورده‌های طبیعی، نیز انجام شده است.

به گفته حیدری استان فارس حدود ۶ درصد سهمیه دارویی کشور را به خود اختصاص داده حال آنکه به دلیل شمار زیادی از بیماران سایر استان‌ها برای دریافت خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی به فارس و شیراز سفر می‌کنند، باید سهمیه فارس به حداقل ۸ درصد افزایش یابد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد ۲۷ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های شیراز، ساکنان سایر استان‌ها هستند، گفت: برای پاسخگویی به نیاز دارویی موجود، باید به شیراز و فارس به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور، توجه ویژه شود.

انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان