کد خبر: ۱۴۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۶ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
کارشناس مسائل افغانستان مطرح کرد؛

انفجار «اسلام قلعه»؛ حافظه تاریخی رفتار آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های هدف در خاورمیانه

ملازهی گفت: حافظه تاریخی رفتاری آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های مورد هدفش در خاورمیانه پشت پرده تعدادی از حوادث پر تلفات همچون آتش‌سوزی در اسلام قلعه را از گذشته تا به حال در منطقه افشا می‌کند.
به گزارش سرویس سیاسی و بین‌الملل شیرازه، پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه محور ابتکار اقتصاد منطقه‌ای ایران برای رقبایش قابل‌قبول نیست، اظهار داشت: استراتژی بلندمدت آمریکا برای حضور در منطقه و فشار حداکثری اقتصادی بر ایران با شکست مواجه شده است.

صبح توس نوشت؛ مین‌گذاری اخیر در خطوط راه‌آهن خواف_هرات، از نقشه‌های آینده دشمنان ایران در راستای ضربه به مبادی اصلی صادرات و واردات این کشور با ظرفیت بالای تولید در منطقه خبر می‌دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در حال حاضر ارگان‌های امنیتی افغانستان توان مقابله با خراب‌کاری‌ها هم‌پیمانان آمریکا در منطقه را ندارد به همین منظور بایستی کشور ایران در راستای افزایش امنیت مرزی و گمرکی برای حفظ مواضع اقتصادی و امنیت مردمش اقدام کند.

انفجار «اسلام قلعه»؛ حافظه تاریخی رفتار آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های هدف در خاورمیانه

وی افزود: اکنون طالبان مخالف حضور آمریکا در منطقه است و دراین‌باره با ایران همسو بوده لذا خراب‌کاری در «اسلام قلعه» خارج از مواضع طالبان است.

ملازهی ادامه داد: حضور هیئت طالبان در ایران چرخش موضع و اصلاح عقاید این گروه طی سال‌های اخیر را مشخص کرده است.

وی بابیان اینکه رفتار اخلال‌گرایانه آمریکا در آستانه خروجش می‌تواند از حادثه آتش‌سوزی اسلام قلعه خصمانه‌تر شود افزود: برنامه بلندمدت حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه به‌قدری دقیق و محاسبه‌شده است که حادثه اسلام قلعه فقط می‌تواند بخشی از نقشه‌های آشوب گرایانه آمریکا برای کاهش امنیت منطقه باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با ضرورت تعیین صریح و قاطع دولت افغانستان برای بیرون راندن آمریکا از این کشور تأکید کرد: دولت افغانستان برای مقابله با شایعه‌ها مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد 2 پایگاه نظامی خود را در افغانستان حفظ کند، بایستی مواضع خود را صراحت مشخص کند تا قدرت‌های خاورمیانه در کنار آن‌ها در مقابل نفوذ آمریکا در منطقه ایستادگی کنند.

وی افزود: حافظه تاریخی رفتاری آمریکا در خروج غیرارادی از کشور‌های مورد هدفش در خاورمیانه پشت پرده تعدادی از حوادث پر تلفات همچون آتش سوزی در اسلام قلعه را در منطقه افشا می‌کند.

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان