کد خبر: ۱۴۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

قدرت‌نمایی کم‌سابقه طالبان در مناطق مختلف افغانستان/ آخرین خبرها از تحولات میدانی و درگیری‌ها در استان غور

شهرها و روستاها در افغانستان یکی پس از دیگری از کنترل نیروهای دولتی خارج می شوند و به نظر می رسد اراده ای در پایتخت برای متوقف کردن پیشروی های گسترده طالبان وجود ندارد.
به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه، در هفته ها و روزهای گذشته تحولات میدانی در افغانستان وارد مرحله جدیدی شده و نیروهای شبه نظامی طالبان در یک خلاء امنیتی مشهود و قابل تامل توانستند شهرهای مختلف را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به تصرف دربیاورند.

نیروهای طالبان در برخی موارد بدون هیچ گونه درگیری وارد مناطق تحت کنترل دولت شدند و شهرها و روستاهای را یکی پس از دیگری به سیطره درآوردند و به گفته منابع میدانی پیشروی این گروه بدون وقفه در سایر نقاط ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:


براساس آخرین اخبار به دست آمده، نیروهای دولتی در نبود پشتیبانی دولت مرکزی، توان نبرد را در تعداد زیادی از مناطق از دست داده اند و با کمترین درگیری مواضع را تخلیه و عقب نشینی می کنند و در برخی نقاط به این گروه پیوسته اند.

استان «غور» یکی از مناطق در خاک افغانستان به شمار می آید که شاهد عقب نشینی نیروهای دولتی است و نیروهای شبه نظامی طالبان بدون دردسر و درگیری خاصی توانستند شهرستان «ساغر» را به کنترل دربیاورند و بر این منطقه مسلط شوند؛ این منطقه تازه تصرف شده تحولات را در شهرستان «تولک» در استان غور و شهرستان «فارسی» در استان «هرات» تحت تاثیر قرار داد.


 با سقوط شهرستان «ساغر»، شهرستان های «تولک و شهرک» در استان غور هم به سیطره طالبان درآمده اند و با تصرف این مناطق ارتباط نیروهای دولت افغانستان از شهرستان فیروزکوه (مرکز استان) به استان هرات قطع شده است.

به گفته منابع میدانی، عملیات نیروهای طالبان برای تسلط بر سایر شهرستان ها به ویژه مناطق غربی در استان غور ادامه دارد؛ طالبان با تصرف این نقاط در تلاش است محورهای مرزی استان غور را با استان های همجوار (بادغیس، هرات، فراه) امن کند.  

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، درگیری ها نیروهای دولتی و طالبان در شهرستان «تیوره» در جنوب شهرستان «شهرک» در جریان است؛ از سویی دیگر نبرد در شهرستان «پسابند» و مناطق هم مرز با شهرستان «تیوره» ادامه دارد.

تیوره در شرق شهرستان پسابند واقع شده و در حال حاضر بیشتر مناطق مرزی دو شهرستان در تصرف شبه نظامیان طالبان است؛ مناطق مختلف شهرستان چارسده در شمال استان غور از جمله قاله زبید، شوربا (مرغاب) در سیطره طالبان است.

نیروهای ارتش افغانستان مناطق مرکزی و شرقی استان غور شامل «دولینه، فیروزکوه، دولت یار، لعل و سرجنگل» که با استان های «دایکندی و بامیان» هم مرز هستند را در کنترل دارند و از نفوذ طالبان در این محورها جلوگیری کرده اند.



در مجموع حدود ۵۰  درصد از مساحت استان غور در تصرف طالبان است؛ این استان در مرکز افغانستان واقع شده و ۱۰شهرستان بنام های لعل و سرجنگل، دولت یار، فیروزکوه (مرکز استان)، چارسده، دولینه، پسابند، شهرک، تیوره، تولک، ساغر دارد و با استان های دایکندی، هلمند، بامیان، سرپل، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه هم مرز است.

انتهای پیام/ش/ر

برچسب ها: طالبان ، افغان ، داعش ، ترور
نظرات بینندگان