کد خبر: ۱۴۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۷ تير ۱۴۰۰
رییس اورژانس فارس هشدار داد:

گرمازدگی عارضه ای جدی اما قابل پیشگیری

مرادیان گفت: از ابتدای خرداد تاکنون گرمازدگی، ۸ نفر را در فارس نیازمند امداد‌های اورژانسی کرده است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمدجواد مرادیان، رییس اورژانس فارس گفت: گرمازدگی عارضه ای ست که در اثر افزایش دمای درون بدن به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد به علت فعالیت شدید و یا گرمای هوای محیط رخ می‌دهد.

مرادیان با اشاره به اینکه ۲گروه از افراد بیشتر از سایرین دچار گرمازدگی می شوند، افزود: دسته اول جوانانی هستند که معمولا در هوای گرم و به مدت طولانی ورزش یا فعالیت بدنی انجام می‌دهندو دسته دوم سالمندان و یا افرادی هستند که دارو‌های خاص مصرف می‌کنند و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند و با حداقل فعالیت دچار علائم گرمازدگی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

وی مصرف آب و مایعات، کاهش مدت زمان حضور در نور مستقیم آفتاب و خنک نگه داشتن پوست را مهمترین راهکار برای پیشگیری از گرمازدگی برشمرد.

مرادیان افزود: برای کمک به فردی که دچار گرمازدگی شده باید وی را به محیطی خنک منتقل کرد و با نوشاندن آب و قرار دادن اسفنج خیس بر بدن وی به کم کردن دمای بدن کمک کرد و در مواردی که فرد دچار گرمازدگی شدید شده باید با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت.

روح الله حسینی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص طب اورژانس نیز گفت: گرمازدگی با علائمی همچون تعریق زیاد، سردرد، سرگیجه، تورم دست و درد‌های عضلانی بروز می کند و در موارد شدیدتر می‌تواند منجر به تپش قلب و از حال رفتن بیمار شود.

وی با بیان اینکه رها کردن کودکان در خودرو آن‌ها را بیش از سایرین در معرض عوارض ناشی از گرمازدگی قرار می دهد، افزود: دمای فضای بسته خودرو در زیر نور مستقیم آفتاب می‌تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه به بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد برسد که این دما تهدیدی جدی برای جان کودکان محسوب می‌شود.

حسینی افزود: با رعایت نکات ساده و مدیریت زمان انجام فعالیت در ساعات خنک روز می‌توان از بروز گرمازدگی و عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان