کد خبر: ۱۴۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰

راه حل کشورهای درگیر با کرونا/ از جریمه‌های چندهزاردلاری تا ممنوعیت خروج از خانه

تجربه کشورهای موفق در زمینه کنترل اپیدمی نشان می‌دهد، قرنطینه و اعمال محدودیت جدی رفت و آمد می‌تواند روزانه جان ده‌ها نفر را نجات دهد؛ کارشناسان نیز اعمال محدودیت‌های کرونایی را رمز پیروزی دربرابر کرونا می‌دانند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شهین مردانی در خصوص  راه حل کشورهای درگیر با کرونا گفت: در شرایطی که کشورهای دیگر دنیا از جمله ایران با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و آمار مبتلایان و همچنین جان باختگان هم روز به روز در حال افزایش است، تجربه کشورهای موفق در زمینه کنترل اپیدمی نشان می‌دهد، قرنطینه و اعمال محدودیت جدی رفت  و آمد می‌تواند روزانه جان ده‌ها نفر را نجات دهد؛ کارشناسان اعمال محدودیت‌های کرونایی را رمز پیروزی دربرابر کرونا  می‌دانند و باور دارند کشورهایی که همزمان در چند جبهه برای مبارزه با کرونا عمل می‌کنند می‌توانند در مبارزه با این  اپیدمی موفق شوند؛ تا دو سالگی همه‌‌گیری کرونا چیزی باقی نمانده اما جهان همچنان با شیوع گونه اصلی ویروس کرونا و سویه‌های آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ در این بین تنها کشورهایی تا حدی موفق به کنترل همه‌گیری شده‌اند که علاوه بر تسریع روند واکسیناسیون هم‌چنان به اعمال برخی از محددویت‌های کرونایی باور دارند و شرایط را برای آن دسته از کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند سفت و سخت زیر نظر می‌گیرند، در این گزارش کشورهایی که قرنطینه جدی را راه‌حل کنترل پاندمی انتخاب کرده‌اند را مرور می‌کنیم:

۱. آلمان

 * قوانین سخت قرنطینه و برداشتن مرحله به مرحله محدودیت‌ها

دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی آلمان بر سر تدبیرهای محدودکننده برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ به توافق رسیدند و از ۱۵ آوریل سال ۲۰۲۰ رایزنی‌ها برای اجرای دستورالعمل‌ها آغاز شد. تیم دوازده نفره کارشناسان معتقد بودند، اجرای قوانین سخت قرنطینه و تعطیلی سراسری می‌تواند به کنترل چرخش ویروس کمک کند و پس از کاهش آمار ابتلای افراد به ویروس، راه حل درست برداشتن مرحله به مرحله محدودیت‌ها است؛ برداشتن مرحله به مرحله محدویت‌ها در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی، از جمله مدارس، مراکز آموزش عالی و کسب و کارهای خرد بود که پس ازکاهش قابل توجه آمار افراد مبتلا طبق برنامه‌ریزی و دقیقا مرحله به مرحله اجرا شد.

* اعمال قوانین کرونایی با وجود بهبود وضعیت

موسسه روبرت کخ آلمان  حدود ۴۰ روز پیش پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری همه‌گیر درجه وضعیت این کشور در ارتباط با شیوع ویروس کرونا را از «خیلی خطرناک» به «خطرناک» تقلیل داد؛ اما با این وجود تأکید کرد که اجرای قوانین کرونایی و محددویت‌های ناشی از شیوع آن برای جلوگیری از موج‌های جدید ضروری است؛ به گفته ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان ، برای اولین بار از ۱۱ دسامبر شاخص‌های ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده‌اند و وضعیت بهتر شده است. در عین حال او نسبت به بازگشت سریع به شرایط عادی هشدار داد. وزیر بهداشت آلمان تاکید کرد که «ما همچنان در میانه پاندمی هستیم»؛ به گفته او، به‌رغم کاهش آمار ابتلا و فراغت بیشتر بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه همچنان احتمال خیلی چیزها وجود دارد. اشپان به عنوان مثال به انگلیس اشاره کرد که با وجود آمار بسیار بالای واکسیناسیون به علت سویه‌های جهش یافته ویروس در حال حاضر آمار ابتلا دوباره بالا رفته است.  

ینس اشپان، هدف دولت آلمان را این دانست که در هفته‌های آتی بخش بزرگی از کسانی که خواهان واکسیناسیون هستند واکسینه شوند و حداقل اولین نوبت واکسن را در هفته‌های آتی دریافت کنند. به گفته او تا کنون حدود نیمی از بزرگسالانی که خواهان واکسیناسیون بوده‌اند نوبت اول را دریافت کرده‌اند و همین موضوع به کنترل اپیدمی کمک کرده است و با واکسیناسیون بیشتر می‌تواند به بهبود شرایط امیدوار بود.

* شرایط حضور در اماکن عمومی

طبق قانونی که در آلمان برای کنترل شیوع کرونا وضع شده، دهان و بینی افراد باید در هر وسیله حمل و نقل عمومی، در فروشگاه‌ها و مکان‌های شلوغ در فضای باز، جایی که حداقل فاصله با دیگران را نمی‌توان همیشه رعایت کرد، پوشانده شود. ماسک‌ها باید الزامات «FFP۲» یا «KN۹۵/N۹۵» را برآورده کنند و  با وجود واکسیناسیون گسترده اما همچنان توصیه‌های بین المللی در مورد کاهش شیوع کووید ۱۹ باید رعایت شود که شامل شستن مرتب و کامل دست‌ها با صابون به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، عطسه در آرنج یا دور انداختن سریع دستمال ، حفظ فاصله از افراد دیگر و اجتناب از دست دادن است. در صورت امکان، سفرها باید کاهش یابد و از وسایل نقلیه عمومی اجتناب شود تا خطر عفونت بیشتر کاهش یابد.

۲. چین

* قرنطینه راه حل چین برای کنترل پاندمی؛ جدیت دولت و همراهی مردم

با شیوع کرونا در ووهان، جدا از مسائلی مانند بیمارستان سازی، رعایت فاصله اجتماعی، دعوت مردم به شستن دست ها و زدن ماسک، قرنطینه شهرها و استان های چین از جمله این شهر ۱۱ میلیون نفری و استان ۵۰ میلیونی هوئبی، قرنطینه خانگی هم در تمامی شهرها و استانهای دیگر چین اعمال شد در جاهایی مانند ووهان و استان هوئبی ورود و خروج به شهرها ممنوع بود اما در سایر استان‌ها، قرنطینه نه به شکل کلی و عمومی بلکه به صورت موردی و گاها محله به محله یا خیابان به خیابان انجام می‌شد. یکی از عوامل موفقیت چین در کنترل ویروس کرونا، جدیت دولت و همراهی مردم بود در این کشور نه با خواهش و تمنا بلکه با دستور و جدیت، تمامی قوانین مربوط به قرنطینه و همچنین سایر محدودیتهای کرونایی اعمال و با متخلفین به شدت برخورد می‌شد.‌

* قرنطینه تنها راه کنترل همه‌گیری با وجود واکسیناسیون همگانی 

مقامات کلان‌شهر ووهان، کانون شیوع اولیه ویروس کرونا، ظرف چند روز گذشته از جمعیت ۱۱/۳ میلیون نفری این شهر تست همگانی کرونا گرفتند و روز دوشنبه اعلام کردند که ۹ مورد انتقال ویروس کرونا در درون این شهر صورت گرفته است. موج تازه شیوع کرونا اکنون به بیش از نیمی از ۳۱ استان چین رسیده است. هرچند اکثریت جمعیت این کشور در برابر کووید۱۹ واکسینه شده‌اند مقامات بهداشتی چین به واکسیناسیون اتکا نکرده‌اند و در عوض به‌سراغ اصول پیشین خود یعنی انجام تست همگانی و اعمال قرنطینه رفته‌اند.

۳. ویتنام

* کمک از ارتش برای اجرا جدی قرنطینه

دولت ویتنام از روز گذشته (دوشنبه) سربازان خود را در خیابان‌های شهر هوشی مین مستقر کرده تا به اعمال محدودیت شدید در بزرگترین منطقه شهری کشور و کانون فعلی بدترین شیوع ویروس کرونا کمک کنند.دولت ویتنام برای مهار شیوع فزاینده کووید ۱۹، اوایل مردادماه هانوی پایتخت این کشور را قرنطینه کرد و جمعیت هشت میلیونی هانوی قرنطینه شدند تا شاید جلوی شیوع کووید ۱۹ که در روز‌های اخیر افزایشی نگران کننده یافته، گرفته شود. شیوع سریع کووید ۱۹ در حال حاضر بیش از یک سوم جمعیت ویتنام را خانه‌نشین کرده است.

* منع رفت و آمد حتی برای تأمین غذا

دولت ویتنام در اوایل ژوئیه محدودیت‌هایی را در شهر هوشی مین اعمال کرد، اما شدیدترین محدودیت‌ها را  از هفته گذشته اعلام کرد؛ به گفته مقامات این کشور اعمال محدودیت‌های اخیر به اندازه کافی سختگیرانه نبوده  و همین موضوع منجر به افزایش موارد ابتلا به ویروس شده است. براساس تصمیم دولت  اعمال محددویت‌هایی که اجرای آنها از امروز آغاز شده مردم را از خروج از خانه حتی برای غذا منع می‌کند و  ارتش برای کمک به اجرای سختگیرانه وارد عمل می‌شود.

۴. نیوزلند

 * قرنطینه شدید در نیوزلند با مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونای دلتا

با گزارش اولین مورد از ویروس کرونای نوع دلتا در نیوزلند، در سراسر کشور این کشور از روز چهارشنبه گذشته حداقل سه روز قرنطینه سطح چهار که جدی‌ترین سطح قرنطینه است، اعمال شد.استراتژی «اقدام شدید، اقدام زود»  که توسط نخست‌وزیر این کشور، جاسیندا آردن در پیش گرفته شده است، تا کنون  باعث کنترل کوید ۱۹ شده است.

* تمدید قرنطینه شدید

نخست وزیر نیوزلند  روز گذشته (دوشنبه) قرنطینه شدید سراسری این کشور را  تمدید کرد و گفت شیوع فعلی نوع دلتا ویروس کرونا هنوز به اوج خود نرسیده است. براساس اعلام رسانه‌ها، قرنطینه سراسری سطح ۴ به مدت سه روز تا نیمه شب ۲۷ آگوست تمدید شده در حالی که اوکلند، مرکز شیوع بیمار، تا پایان ماه در قرنطینه می‌ماند. نخست وزیر نیوزلند در یک کنفرانس خبری در رابطه با اعمال قرنطینه‌های شدید گفته: «ایمن‌ترین گزینه برای همه ما در حال حاضر این است که دوره قرنطینه را برای مدت بیشتری اجرا کنیم».

۵. استرالیا

* استرالیا از ارتش برای مهار کرونا درخواست کمک کرد/ معجزه اتفاق نمی‌افتد

گسترش شیوع کووید ۱۹ موجب شده تا شهرهای سیدنی، داروین و چهار ایالت استرالیا محدودیت‌های جدید و قرنطینه و تعطیلی را در دستور کار خود قرار دهند؛استرالیا به طور کلی یکی از کشورهای موفق در کنترل این بیماری بوده و در مجموع تنها ۳۲ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرده که به مرگ ۹۱۸ نفر انجامیده است، اما این کشور هم از گونه جهش یافته کرونا در امان نماند و کاهش محدودیت‌ها منجر به بروز موج جدیدی از همه‌گیری در استرالیا شد.«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا همزمان با عرضه کند و آهسته واکسن، چاره کنترل ویروس را در نیو ساوث ولز در حال حاضر اعمال محدودیت‌های موثر اعلام کرد. وی در یک کنفرانس تلویزیونی گفته راه حل دیگری برای تحت کنترل در آوردن شرایط در این ایالت وجود ندارد و معجزه ای هم اتفاق نمی‌افتد. 

* قرنطینه ۱۳ میلیون نفر/ سیدنی فعلا در منع رفت  وامد باقی می‌ماند

حدود ۱۳ میلیون نفر  یعنی نیمی از مردم  استرالیا قرنطینه‌های جدید را برای از بین بردن شیوع بیماری کووید تحمل کردند، اما قرنطینه شهر ۵ میلیون نفری سیدنی ممکن است تا ماه سپاتمبر ادامه پیدا کند تا گردش گونه جهش‌یافته کرونا کنترل شود؛ تا همین اواخر، استراتژی استرالیا برای بسته شدن مرزها و برنامه‌های قرنطینه به پایین نگه داشتن موارد  ابتلا کمک می‌کرد، اما نوع بسیار مسری دلتا این تجهیزات دفاعی را از ماه گذشته به چالش کشیده است.مقامات استرالیا اعلام کرده‌اند قصد دارند موارد محلی را به طور کامل از بین ببرند تا اکثر مردم واکسینه شوند، اما کنترل شهر سیدنی ممکن است ماه‌ها طول بکشد به همین دلیل قرنطینه این شهر تمدید می‌شود تا از جان مردم محافظت شود.

*درخواست کمک استرالیا از ارتش  برای کنترل شیوع کرونا

استرالیا حدد دو هفته پیش برای کنترل شیوع ویروس کرونا از نیروهای مسلح کمک خواست؛ پس از جهش دوباره موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ایالت‌های مختلف، ارتش این کشور وارد عمل شد تا قرنطینه موثر ایالت‌های درگیر با موج دلتا اجرایی شود. همزمان برای کنترل و توقف شیوع ویروس، آمبولانس و مراکز سیار آزمایش‌گیری کرونا نیز مشغول به کار شده‌اند.

* ۵ هزار دلار جریمه برای افرادی که قرنطینه را نقض می‌کنند

مقامات استرالیا روز شنبه گذشته اعلام کردند: استرالیا برای افرادی که قوانین قرنطینه در ایالت نیوساوت ولز را نقض می‌کنند، جریمه‌ها را افزایش می‌دهد؛در حال حاضر پلیس استرالیا افراد را به جرم نقض قوانین قرنطینه و  خروج از خانه تا ۵ هزار دلار استرالیا (۳،۷۰۰ دلار) جریمه می‌کند که این رقم افزایش خواهد یافت.

* دور زدن دستورات قرنطینه و محدودیت ممکن است 

صدها پرسنل دفاعی  به سیدنی اعزام شده‌اند تا به اجرای قرنطینه شهر کمک کنند. همچنین چندین شهر در این ایالت نیز به دلیل نقض محدودیت سیدنی و انتشار ویروس در قرنطینه هستند. برای افرادی که بدون مجوز رسمی وارد مناطق این ایالت می‌شوند، جریمه ۳ هزار دلاری استرالیا اعمال می‌شود. مجو عبور مرور نیز فقط به دلایل خاصی از جمله کار ضروری اعطا می‌شود. میک فولر، کمیسر پلیس نیو ساوت ولز گفت: «این جریمه‌ها یکی از بزرگترین جریمه‌هایی هستند که من تا به حال دیده‌ام و ما از امروز آنها را صادر می‌کنیم؛ آن دسته از افرادی که دستورات را دور می‌زدند دیگر تمام شده است». نقض برخی از دستورات بهداشت عمومی در این ایالت قبلاً ۱۰۰۰ دلار استرالیا جریمه داشت.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان