کد خبر: ۱۵۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
معرفی کتب عاشورایی؛

آفتاب در مصاف؛ عاشورا از نگاه رهبر انقلاب

"آفتاب در مصاف" حاوی بیانات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) است که در 6 فصل گردآوری شده است.


به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آفتاب در مصاف  کتابی است که به همت مؤسسه فرهنگی لوح و قلم  و انتشارات انقلاب اسلامی در سال 1392 روانه بازار نشر شد.

این اثر حاوی بیانات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) است که در 6 فصل گردآوری شده است و مجموعه بیانات معظم‌له را از سال 1357 تا 1390 هجری شمسی در خود جای‌داده است.

کلیات، امام حسین(ع)، عاشورا، یاران عاشورا، دشمنان عاشورا، زیارات و ادعیه عناوین 6 فصل این کتاب هستند.

 فصل کلیات در واقع به عوامل پیش از قیام می‌پردازد و عوامل مؤثر در پیدایش قیام امام حسین را معرفی و بررسی می‌نماید.

در فصل دوم کتاب درباره خود شخصیت امام حسین(ع) ورای قیام عاشورا صحبت می¬شود و در واقع تفکر امام و همین‌طور سیره فکری و عملی سیدالشهدا(ع) و البته ناگفته‌هایی از شخصیت امام مطرح می‌شود.

در فصل سوم تمامی آن نکاتی که درباره شکل‌گیری قیام مؤثر بوده‌اند از زمان مرگ معاویه و بیعت نکردن با یزید و قبل از آن و همین‌طور شرایط سیاسی مکه در روزهایی که امام حسین(ع) در مکه و در مجاورت کعبه بودند و همین‌طور مناسبات سیاسی شهر کوفه، تعامل امرای شهرها با هسته مرکزی حکومت و علل تصمیم امام برای حرکت به سمت کوفه به‌مثابه قیام، جمع‌آوری‌شده است. 

در فصل چهارم این کتاب ویژگی‌های یاران امام  و ظرفیت‌های وجودی آن‌ها مطرح می‌شود. 

در فصل پنجم این کتاب به بررسی ویژگی، احوالات، خصایص و تفکرات دشمنان امام پرداخته است.  

فصل ششم به دعاها و زیارت¬‌های مربوط به عاشورا اختصاص دارد و نکاتی پیرامون زیارت اربعین، دعای عرفه و سایر زیارات و ادعیه مطرح می‌شود. 

در بخشی از این کتاب آمده است: اوّلین عبرتی که در قضیّه ی عاشورا ما را به خود متوجّه میکند، این است که ببینیم چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلی الله علیه و آله، جامعه ی اسلامی به آن حدّی رسید که کسی مثل امام حسین علیه السلام ناچار شد برای نجات جامعه ی اسلامی، چنین فداکاری بکند؟ این فداکاری حسین بن علی علیه السلام یک وقت بعد از هزار سال از صدر اسلام است، یک وقت در قلب کشورها و ملّتهای مخالف و معاند با اسلام است؛ این یک حرفی است؛ اما حسین بن علی علیه السلام در مرکز اسلام، در مدینه و مکه - مرکز وحی نبوی- وضعیّتی دید که هرچه نگاه کرد، چاره ای جز فداکاری نداشت؛ آن هم چنین فداکاری خونینِ باعظمتی. مگر چه وضعی بود که حسین بن علی علیه السلام احساس کرد که اسلام فقط با فداکاری او زنده خواهد ماند، وإلاّ از دست رفته است؟ عبرت اینجاست

انتهای پیام/ر


نظرات بینندگان