کد خبر: ۱۵۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
گفتگوی شیرازه با دانشجوی حاضر در اتفاقات سال ۱۳۵۶:

قیام مردم تبریز مقدمه پیروزی انقلاب ۵۷

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز از روند اتفاقات سال ۱۳۵۶ که منجر به قیام مردم تبریز شد سخن گفت و این قیام را مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی با عنوان قیام مردم تبریز مشخص ‌‌شده ‌است، به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز اشاره دارد که در طی آن انقلابیون این شهر به مناسبت چهلمین روز کشته‌شدگان تظاهرات ۱۹ دی قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا این که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند.

سید محمد هاشم پوریزدان‌پرست عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام از جمله افرادی است که به خاطر تحصیل در دانشگاه تهران اتفاقات سال ۵۶ و قیام مردم تبریز، هچنین رخ‌داد‌های قبل از آن را به خوبی به خاطر دارد، به‌گونه‌ای که به گفته خودش خاطرات قبل و حین انقلاب را در سه جلد کتاب به رشته تحریر درآورده است

این استاد دانشگاه امروز و دانشجوی سال‌های انقلاب که در جریان تسخیر لانه جاسوسی و وقوع انقلاب دوم نیز حضور داشته است در خصوص قیام مردم تبریز می‌گوید: در سال ۱۳۵۵ که در آمریکا کارتر روی کار آمد اعلام کرد که دوستان ما در جهان باید حقوق بشر را رعایت کنند و این تصمیم بدان خاطر بود که به تازگی جنگ ویتنام تمام شده و آن همه جنایتی که آمریکا انجام داده بود موجب شد که دیگر آبروی برای آنها باقی در همان زمان از شاه ایران خواست که فضای باز سیاسی در کشور اعلام کند.

به‌گفته پوریزدان‌پرست در آن زمان تقریباً کسی حرف‌های کارتر(رئیس جمهور وقت امریکا) را باور نکرد، به همین خاطر جلساتی برگزار کردند تا هنرمندان، شعرا، نویسندگان و اقشار مختلف جامعه به صورت آزادانه نظرات خود را  در این انجمن که به نام انجمن گوته(انجمن فرهنگی ایران و آلمان) معروف بود بیان کنند؛ ۱۰ شب سخنرانی بود و صبح روز یازدهم اعلام کردند که ایت‌الله مصطفی خمینی فرزند امام خمینی به شهادت رسیده است و همین باعث شد تا مردم مراسم هفتم، چهلم و ختم وی را برگزار کرده و تا حدودی خفقان حاکم بر جامعه کاهش یابد. 

این دانشجوی انقلابی پیرو خط امام به سفر شاه در همان بحبوحه اشاره کرد که به منظور دریافت حمایت از سوی آمریکا به آنان پناه برده بود، اما در آمریکا هم دانشجویان ایرانی تظاهرات بزرگی مقابل کاخ سفید راه انداخته بودند به گونه‌ای که آبروی شاه و کارتر را بردند و شاه به گریه افتاد؛ مقرر شد کارتر جهت حمایت شاه پهلوی به ایران بیاید.

وی با بیان اینکه علی رغم تظاهرات دانشجویان در خیابان‌ها کارتر دهم دی‌ماه ۱۳۵۶ به کاخ شاه رفت، عنوان کرد: بازگشت کارتر به آمریکا اتفاقاتی را در پی داشت، تا حدی که روز 17دی ماه همان سال، همزمان با روز کشف حجاب توسط رضاخان، روزنامه اطلاعات به دستور شاه مقاله توهین‌آمیزی را علیه امام، روحانیت و مقدسات اسلامی با عنوان « ایران و استعمار سرخ و سیاه » به قلم مستعار احمد رشیدی مطلق ممنتشر کرد و همین باعث شد مردم قم تظاهرات کنند و طلاب گرد هم جمع شوند تا اینکه ۱۹ دی در خیابان صفایی قم رژیم شاه جمعیت را به رگبار بستند و تعدادی از مردم و طلبه‌ها را به شهادت رساندند.

مدرس دانشگاه شیراز به بخشی از نا ارامی‌های آن روزها اشاره کرد و ادامه داد که در چهلم شهدای قم، مردم تبریز مراسم ختمی جهت گرامی‌داشت این شهدا برگزار کردند که در این مراسم با بسته شدن در مسجد و اهانت یکی از افسران شاه به امام خمینی روبرو شدند و همین امر موجب خشم یک جوان انقلابی و اعتراض و شهادتش شد. در ادامه مردم تبریز به خروش آمدند و قیام کردند و بانک‌ها و اماکنی که مربوط به رژیم شاه بود را به آتش کشیدند  و ۶۰۰ نفر هم دستگیر شدند.

به اعتقاد این دانشجوی حاضر در اتفاقات سال ۵۶، چنان قیام  مردم تبریز در ۲۹ بهمن ان سال سنگین بود که درباریان و شاه مجبور شدند برای حفظ آبروی حکومت‌شان آن را نفی کنند و بگویند مردم تبریز شاه‌پرست هستند و این افراد خارجی بودند که چنین قیامی کرده‌اند. اما این چهله‌ها و مراسم ختم ادامه داشت و در شهر‌های مختلف کشور مثل یزد، کرمان و... در هر چهلمی تعدادی به شهادت رسیدند و این قیام مقدمه‌ای شد برای پیروز انقلابیون، در ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ و بیداری مردم در در سراسر کشور.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان