کد خبر: ۱۵۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فارس در گفتگو با شیرازه:

افرادی که نظام ارزشی آنها، برپایه ارزش‌های انسانی است، رفتارهای ضدفرهنگی را تحمل نمی‌کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فارس گفت: افراد صحیح‌الفکر و سالمی که نظام ارزشی آنها، نظام ارزشی انسانی است، مثل شهید الداغی، وقتی در محیط پیرامونی خود رفتارهای ضدفرهنگی و وارداتی را مشاهده می‌کنند، نمی‌توانند تحمل کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حسن قانع رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فارس در گفتگو با این رسانه، پیرامون جنایت سبزوار و شهادت شهید حمیدرضا الداغی سخن گفت و این مسئله را ناشی از مباحث زیست مجازی و اتفاقاتی که در فضای مجازی رقم می‌خورد دانست و گفت: یکی از مسائل بسیار مهمی که در حال حاضر و به خصوص در سالیان اخیر و با گسترش فضای مجازی برای مردم ما رقم زده شد، پدیده زیست مجازی و دوری از حقایق و واقعیت‌های تکوینی است.

وی افزود: زیست مجازی حوزه بینش و تفکر انسان را به صورت مداوم و متنوع تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و این موضوع سبب می‌شود که انسان در تصمیم‌گیری‌ها در مرحله اقدام و عمل و در رفتارسازی‌ها و کنش‌آفرینی‌های خود از ثبات در تفکر و مصلحت اندیشی و دور اندیشی فاصله بگیرد و تحت شرایط بمبارانی که در زیست مجازی برای آن رقم می‌خورد و تنوعاتی که برای آن ایجاد می‌شود قرار ‌گیرد.

قانع در ادامه اظهار کرد: از جمله ارمغان‌های شوم زیست مجازی تاثیرپذیری از فضای غیر واقعی است که سبب شده هویت‌های سیال برای انسان پدید آید، یعنی افراد تحت شرایط مجازی از شخصیت‌های چندگانه برخوردار می‌شوند و یک فرد همزمان هویت‌های شناوری را تجربه می‌کند.

قانع رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه با توجه به این فضا و اتفاقاتی که در آن رقم می‌خورد، جوانان ما در یک اتمسفر و جوی از نظام وارداتی قرار می‌گیرند و تنفس می‌کنند که رهاورد ارتباط با تمدن غرب از طریق فضای مجازی است، عنوان کرد: این فضا یک جهت‌گیری‌هایی را در رفتار نوجوان‌ها و جوان‌های ما ایجاد کرده که رو می‌آورند به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و این نوع رفتارها در چشم آنان ارزشمند تلقی شده که پیامدهای شوم رفتاری را از آنها شاهد هستیم.

وی با اشاره به اتفاق و جنایت سبزوار تصریح کرد: فلذا افراد صحیح‌الفکر و سالمی که نظام ارزشی آنها، نظام ارزشی انسانی است، مثل شهید الداغی، وقتی در خیابان و محیط پیرامونی خود رفتارهای ضد فرهنگی و وارداتی را مشاهده می‌کنند، نمی‌توانند تحمل کنند و به مواجه و اصلاح شرایط اقدام می‌نمایند که متاسفانه در ماجرای سبزوار با حادثه تلخی مواجه شدیم.

حجت‌الاسلام قانع در ادامه به نقش خانواده در این راستا اشاره کرد و گفت: نقش خانواده در این باره بسیار مهم است. اینکه خانواده‌ها تحت الگوهای وارداتی نظام تربیتی خود را ترسیم می‌کنند، می‌بینید فرزندان این خانواده‌ها چه رفتارهایی از خود بروز می‌دهند، لذا در موضوعات تربیتی خانه و خانواده ما باید نظارت جدی‌تری داشته باشیم و کانال‌هایی که مدخل ورود غذای فرهنگی برای خانواده و نوجوان است را مدیریت کنیم که نقش کلیدی در رشد افراد دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فارس به نقش جامعه هم اشاره کرد و گفت: آنچه که می‌تواند نظام ارزشی حقیقی  انسان را در جامعه ترویج دهد، حضور میدانی نخبگان با اصالت فکری و فرهنگی عمیق است. لذا ما نیازمند حضور حداکثری نخبگان فرهنگی و اجتماعی در راستای ترویج نظام ارزشی انسانی هستیم.

قانع در ادامه این گفتگو به تاثیرپذیری جوامع از ظرفیت‌های وهیانی مثل قرآن و آموزه‌های اهل بیت علیهم‌السلام هم گذری زد و نقش آن را بسیار کلیدی و مهم دانست و گفت: باید به نقش مردم هم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر و اینکه نقششان تا کجاست توجه داشت.

این مقام مسئول با طرح این پرسش که آیا فراتر از تذکر لسانی وظیفه دیگری برعهده آحاد مردم است؟ اظهار کرد: و مهم‌تر از آن پس از مرحله تذکر لسانی توسط مردم پشیبانی حقوقی از آنان چگونه باید صورت پذیرد؟

وی در پایان اغتشاشات سال قبل را در این زمینه موثر دانست و افزود: این وقایع پرداخت به حوزه امر به معروف و عفاف و حجاب را بسیار جدی کرده و رسانه‌ها نقش مهم و اساسی در گفتمان‌سازی جدی و صحیح و به حق در این موضاعات دارند.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان