کد خبر: ۱۵۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
گزارش «شیرازه» از هنرهایی به بلندای تاریخ؛

هنرهایی به قدمت تاریخ کهن، که همت بلند مسئولان را می‌طلبند تا ماندگار شوند

گوشه گوشه شهر شیراز و استان پهناور فارس حکایت از دست‌پنجه‌های هنرمندان و ظرفیت‌های عظیم و ماندگاری است که اگر چه گاه و بیگاه گرد فراموش بر سر و روی آنان می‌نشیند، اما اگر نگاه ویژه مسئولین، همت بلند مدیران و متولیان امر و حمایت همه جانبه را در پی داشته باشد، تداومی به قدمت تاریخ کهن این مرز و بوم داشته و فرهنگ و هنر فارس را برای ابد در قله نگاه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امروز ۲۰ خردادماه مصادف با روز صنایع دستی است. روزی که با واسطه و بی‌واسطه ارتباط مستقیم با فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم و قدمت کهن این سرزمین دارد و به نوعی هویت و ریشه هر منطقه و شهر و دیار را به نمایش می‌گذارد.

کافی است گذری کوتاه در کوچه‌ پس کوچه‌های بازار وکیل و دالان‌های تودر توی سرای مشیر شیراز بزنیم تا به ارزش و جایگاه صنایع دستی پی ببریم و حال و هوایی عوض کنیم و لحظاتی کوتاه را به دوران گذشته این شهر و دیار بازگردیم.

 همان زمان که هر طایفه و خاندانی را با هنر خاص خودشان می‌شناختند و هنر و صنایع دستی از ارج و قزب بالاتری برخوردار بود.

گوشه گوشه سرای مشیر، نقش‌هایی به ظرافت مینیاتور، از جنس لطافت با رنگ‌آمیزی از شادابی و نشاط جلوه‌گر است که هر بیننده‌ای را بی‌اختیار به خود جذب می‌کند.

مینیاتور، معرق‌کاری، منبت، خاتم‌کاری، میناکاری، قلم‌زنی، نقره‌کاری همه از هنرهای اصیل شهر شیراز و حصیربافی در داراب، گلیم شری و حصیربافی در جهرم و خفر، دستبافته‌های داری در فیروزآباد، منبت در آباده از هنرهای چشم‌نواز و دل‌نوازی هستند که در گوشه گوشه استان پهناور فارس رنگ و لعابی زیبا به زندگی بخشیده است.

اگر چه وقتی پای درد دل‌های هنرمندان هر یک از این رشته‌ها می‌نشینیم، هر کدام دلی پر از مشکلات، چالش‌ها و تنگناهایی که در مسیر تولید و عرضه دارند، سخن می‌گویند، اما با وجود تنگناها، همچنان عاشقانه، دل به دلدار سپرده است، چرا که هنرش، خاستگاهی دیرینه دارد و تنگناهای موجود نمی‌تواند به این راحتی او را از تکاپو بیندازد..

هنرهایی به قدمت تاریخ کهن، که همت بلند مسئولان را می‌طلبند تا ماندگار شوند

به منظور اطلاع از وضعیت صنایع دستی فارس، چالش‌ها، مشکلات و اقدامات انجام شده در این حوزه به سراغ بهزاد احمدی فارسانی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس رفیتیم.

کسی که در اولین گام اهمیت دادن به صنایع دستی و تقویت ظرفیت‌های موجود را مهم‌ترین اقدام در مسیر حل مشکلات هنرمندان می‌داند و می‌گوید: هشت ماه است که تلاش  و دوندگی می‌کنیم تا بگوییم صنایع دستی یک کالای هویت‌محور در استان است و باید خودمان به خودمان بها بدهیم و به اصطلاح خودمان را تحویل بگیریم.

احمدی، نصب چند تابلو با نام و عنوان شیراز شهر جهانی صنایع دستی را در ورودی شهر، نصب نمادهای هنرهای شاخص و هنرمندان شاخص را از مهم‌ترین اقدامات و رفع چالش‌های این حوزه برشمرد و گفت: شهرداری شیراز و حتی دیگر شهرها می‌توانند گام‌های بلندی در این راستا بردارند تا فارس و شیراز به نام و آوازه در خور شان و جایگاه خود در حوزه صنایع دستی برسند .

وی ادامه داد: اگر این به رسمیت شناختن‌ها انجام و گام‌های موثر برداشته شود مشکلات و چالش‌های این حوزه مرتفع خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی فارس در ادامه به گوشه‌ای از شرح حال صنایع دستس استان پرداخت و گفت: شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، آباده به عنوان شهر جهانی منبت و فیروزآباد به عنوان شهر ملی دست‌بافته‌های داری به ثبت رسیده است  و از 299 رشته فعال صنایع دستی کشور در فارس 80 رشته فعال وجود دارد.

به گفته احمدی تا قبل از 28 دی ماه 1401 دو شهر جهانی و یک شهر ملی داشتیم، که با پیگیری‌های انجام شده، یک شهر و دو روستای دیگر را شناسایی و معرفی کردیم؛ شهر خشت به عنوان شهر ملی «حصیر بافی»، روستای کندازی از توابع شهرستان مرودشت به عنوان روستای ملی «رواردوزی گیوه» و تنگ چوگان کشکولی از توابع کازرون به عنوان روستای ملی «رِندبافی»پیگیری و ثبت شده‌اند.

کاشی هفت‌رنگ ،جووَک شیراز، چَلَنگری، نقاشی گل و مرغ ، قلم‌زنی، منبت آباده، حصیر خشت، رِندبافی کشکولی، رُواردوزی و...از صنایع شاخص ثبت جهانی و ملی شده استان فارس هستند که وی به انها اشاره کرد و افزود: 21 هزار هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی در فارس وجود دارد که این آمار به غیر از صنعت فرش دست‌باف است.

هنرهایی به قدمت تاریخ کهن، که همت بلند مسئولان را می‌طلبند تا ماندگار شوند

یک خبر خوش برای بافت تاریخی؛

اولین محله هنر و صنایع دستی کشور در شیراز افتتاح خواهد شد

احمدی با بیان اینکه محله«بالا کفت شیراز» امروز ۲۰ خرداد و به مناسبت روز صنایع دستی به عنوان اولین محله هنر و صنایع دستی کشور افتتاح خواهد شد، از حضور ۵۰ کارگاه فعال قدیمی در این بافت تاریخی خبر داد.

افتتاح غرفه‌های فروش دائم محصولات صنایع‌دستی در سیبویه افتتاح خانه گره‌چینی، ۳۰ کارگاه در احمد جنوبی و در کوی زهرا، برپایی نمایشگاه مشترک با بهزیستی جهت ارائه محصولات صنایع دستی هنرمندان  از جمله اقداماتی است که احمدی از آنها نام برد.

به عقیده هنرمندان و برخی کارشناسان حوزه صنایع دستی، مهم‌ترین موضوعی که باعث کم شدن انگیزه تولید در هنرمندان می‌شود نداشتن بازار فروش و عرضه محصولات‌شان است که احمدی در این خصوص نگاه دیگیری دارد و معتقد است که استان فارس مشکل فروش و بازار ندارد بلکه با مشکل تولید اقتصادی مواجهه است. یعنی اگر کسی در استان فارس به صورت یکجا تعداد صد عدد از یک محصول صنایع دستی بخواهد، وجود ندارد. چون همه هنرمندان آثار فاخر تولید می‌کنند که این موجب لطمه خوردن به اقتصاد هنرمند و بی‌انگیزگی وی می‌شود .

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه، تنها در ۱۲ روز عید نوروز مبلغ حاصل از فروش صنایع دستی جلو حافظیه در ۶۰ غرفه، ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و کل استان ۹ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: این موضوع به ما نوید این نکته را داد که اگر هر فصلی یک رویداد یا نمایشگاه در نقاط مختلف استان برگزار کنیم، دیگر مشکل فروش نخواهیم داشت.

احمدی در پایان عنوان کرد: علاوه بر نمایشگاه، برای حل این مشکل دو مسیر را در پیش گرفتیم، یکی اماکن موجود در سطح شهر را به صورت حمایتی در اختیار هنرمندانی قرار دهیم که تولید اقتصادی انجام دهند تا هزینه تمام شده کار کاسته شود و دوم در اختیار قرار دادن اماکنی به صورت رایگان در اختیار هنرمندان و مددجویان بهزیستی تا هزینه تمام شده برایشان کاهش یابد و توان تولید بیشتر داشته باشند.

هنرهایی به قدمت تاریخ کهن، که همت بلند مسئولان را می‌طلبند تا ماندگار شوند

کلام آخر اینکه:

گوشه گوشه این شهر و دیار و استان پهناور فارس حکایت از دست‌پنجه‌های هنرمندان و ظرفیت‌های عظیم و ماندگاری است که اگر چه گاه و بیگاه گرد فراموش بر سر و روی آنان می‌نشیند، اما اگر نگاه ویژه مسئولین، همت بلند مدیران و متولیان امر و حمایت همه جانبه را در پی داشته باشد، تداومی به قدمت تاریخ کهن این مرز و بوم خواهد داشت و فرهنگ و هنر فارس را برای ابد در قله نگاه خواهد داشت.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان