کد خبر: ۱۵۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

کارآفرینی یعنی عزمی جزم برای حرکت رو به جلو و بهبود شرایط معیشتی جامعه

رشد اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی افراد در گرو فعالیت‌های کارآفرینانه و توسعه کارآفرینی است و این امر جز با همت مسئولان و حمایت مجلس، دولت، محقق نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، سومین روز اردیبهشت‌ماه، مصادف با بزرگداشت شیخ بهایی به نام مردمانی خورده که ارزش خلق می‌کنند؛ مردان و زنانی که رفع مشکلات را در اولویت قرار داده‌اند، بی‌آنکه از مواجه با سختی‌ها و کمبودها دلسرد شوند.

امروز سوم اردیبهشت ماه مصادف با روز ملی کارآفرینی است، روز کسانی که در شرایط سخت اقتصادی، کل سال را تلاش می‌کنند تا کاری بیافرینند که گاه حتی از دست دولت‌ها نیز برنمی‌آید.

کارآفرینی یعنی عزمی جزم برای حرکت رو به جلو و بهبود شرایط معیشتی جامعه

۱۶ سال پیش در روز جمعه، ۱۱ آبان ۱۳۸۶ با مصوبه ۶۱۱ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این روز،  در تقویم کشورمان به‌عنوان روز ملی کارآفرینی نام‌گذاری شد تا شاید گوشه اندکی از تلاش این قشر دیده شود و متولیان امر به فکر بیافتند که هنوز هستند گروهی که با جان و دل، عمر، سرمایه و علم و آگاهی خود را می‌گذارند تا شرایط بهتری برای زندگی دیگران فراهم کنند.

کارآفرینان در گذر زمان ثابت کرده‌اند که علی‌رغم مشکلات و موانع پیش‌رو همچنان پرتوان و محکم گام بر‌می‌دارند و با دستان خودشان آینده اقتصادی جامعه را رقم می‌زنند، البته به شرط اینکه سنگ جلوی پایشان سبز نشود.

مشکلات پیش روی کارآفرینان در دو دسته خلاصه می‌شود؛ بخشی که مربوط به دولت و قوانین دست و پاگیر و زیرساخت‌ها و بیمه و مالیات و... است و بخشی دیگر که ناشی از مشکلات اکوسیستم امروزی جامعه و عدم سنخیت روحیه‌ ما با کارآفرینی است. چرا که هنوز در جامعه یاد نگرفته‌ایم که چگونه کنار هم کار بیافرینیم تا زمینه رشد خود و دیگران و جامعه را فراهم آوریم و همین مسئله اهمیت کارآفرین و کارآفرینی را دوچندان می‌کند.

این مسئله تنها یک ایده شخصی یا تئوری نیست بلکه تا کنون در گفتگو با کارآفرینان بی‌شماری این‌گونه مشکلات مطرح شده و گاه موجب کُند شدن چرخ‌دنده‌های حرکت یک کار‌آفرین شده است.

با وجود تمام این مشکلات چند سالی است که کارآفرینان و افراد صاحب ایده و سرمایه در جامعه ما عزم خود را جزم و اراده‌شان را آهنین کرده‌اند تا در مقابل تمام سختی‌ها بایستند و رو به جلو حرکت کنند.

در ایران و به ویژه استان فارس کارآفرینی در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، پزشکی، فرهنگی و...رو به رشد است که البته این امر مرهون تلاش خود افراد و همت بلند کسانی است که  مفهوم و اثرگذاری کارآفرینی را به خوبی درک کرده‌اند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز از گذشته تا به امروز همواره بر این مسئله و معرفی کارآفرینان استانی همت گماشته و با افراد کارآفرین در زمینه‌های مختلف به گفتگو پرداخته است. 

افرادی با تخصص‌ها و توانمندی‌های گوناگون، از بانوی خانه‌داری که کارخانه‌دار شد تا جوانی که در دو حوزه گیاهان‌دارویی و فرش به خوبی گام برداشته است.

بخشی کوتاه از گفتگوی چند تن از کارآفرینان با این پایگاه خبری را که قبلا در "کافه کارآفرین شیرازه" منتشر شده در ادامه می‌خوانید.

از خانه‌داری تا کارخانه‌داری؛ بانویی که به خانه‌داری بسنده نکرد و کارخانه‌دار شد

خانواده کارآفرین زرین‌دشتی با راه‌اندازی کارخانه تبدیل تراکتور به لودر ضمن ایجاد اشتغال برای ۴۰ نفر، محصولاتشان را به دیگر نقاط کشور ارسال می‌کنند.

خانم یوسفی که ساکن شهر حاجی‌آباد شهرستان زرین‌دشت است تبحر خاصی در برش، تراش و جوش انواع قطعات فلزی دارد که همین امر باعث شده تا با کمک همسر و فرزندانش به فکر تاسیس یک کارخانه بیافتد.

این بانوی کارافرین که شش فرزند تحصیل‌کرده دارد، اکنون با راه‌اندازی کارخانه‌ اقدام به ساخت تراکلود (ترکیبی از تراکتور ولودر) کرده است.

اقای راستگو همسر خانم یوسفی که معلم بازنشسته است می‌گوید:در این کارخانه تراکتور‌های از رده خارج تبدیل به لودر می‌شود.

هنرمند کارآفرین شیرازی: با 50 هزار تومان و یک جعبه رنگ شروع کردم

 یکی از بانوان هنرمندان خلاق شیرازی که در زمینه نقاشی روی پارچه یا باتیک  فعالیت می کند کار خود را با 50 هزار تومان و یک جعبه رنگ شروع کرده است

مریم مطیع شیرازی متولد ۶۴ هستم، کارشناسی صنایع دستی و ارشد باستان شناسی خوانده‌ام.

کار من نقاشی روی پارچه می‌باشد که به آن باتیک یا کلاغه‌ای هم گفته می‌شود گروه ما از این فن به عنوان زیبا سازی پوشاک( مانتو، روسری و شال) استفاده می‌کنند.

شمار هنرمندان قلمزن و دوات گر به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد

مهدی صمیمی متولد ۱۳۶۴ هستم و ۱۲ سال پیش شروع به کار قلمزنی کردم با هدف احیاء رشته‌های درحال منسوخ از قلمزنی روی زیورآلات گرفته تا تولید آثار دوات‌گری قدم برداشته‌ام.

 همت بانوی کار آفرین سپیدانی؛اقتصاد مقاومتی با طعم ترشی

بانوی کارافرین سپیدانی گفت: بهتر است که بانوان در منزل برای بهبود اقتصاد خانواده با اغاز مشاغل خانگی کمک نمایند و چه بسا با گسترش کار خود بتوانند یک کارگاه احداث کنند.

خانم حسینی(دهقان) از جمله تولیدکنندگان موفق ترشی و مربا در شهرستان سپیدان است او در حال حاضر انواع ترشیجات در منزلش به مشتریان عرضه می‌کند.

با 2 میلیون وام شروع کردم/ 50 نفر نیرو و 70 نمایندگی در داخل و 2 نمایندگی در خارج از کشور داریم

هادی نطاق هستم و در رشته مهندس تاسیسات تحصیل کرده ام.

قبل از شروع پیکر تراشی از کودکی در رشته‌های معرق، خاتم و سفال فعالیت می‌کردم اما الان حدود 7 سال است که به صورت حرفه‌ای پیکرتراشی و مجسمه‌سازی با چوب کار می‌کنم. در این بازه زمانی حدودا 2 سال در آموزشگاه‌ها در سطح استان و گاهی کشوری شروع به آموزش کردم.

جوان اما پر امید

جوان مستعدی که به دو حوزه گیاهان‌دارویی و فرش دست‌باف قشقایی ورود کرد و در هر دو زمینه موفق به کار‌آفرینی شد از مشکلات سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در استان فارس و سنگ‌اندازی مسئولان گلایه دارد.

علی اصغر مصطفوی مدیرعامل شرکت بانو بافت ایلات پارس(در حوزه فرش دستباف) و رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی «زنجیره ارزش رایمون رایان اسپاد»که به نوعی دنبال رو شرکت فراوری گیاهان دارویی «اسپاد رایمون پاسارگاد»، است، عدم حمایت مسئولان استان را بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی کارآفرینی دانست. 

اگر چه این پایگاه خبری پیش از این و در بخشی به نام کافه کارآفرین با تعداد زیادی از کارآفرینان استان فارس گفتگو کرده است، اما به نظر می‌رسد جهت معرفی بهتر و بیشتر کارآفرینان و تشویق و ترغیب دیگر افراد لازم ایت همه رسانه‌ها به این موضوع مهم بپردازند و تنها به یک روز با نام روز ملی کارآفرینی بسنده نکنند.

چرا که رشد اقتصادی رابطه تنگاتنگی با اقدامات کارآفرینانه دارد، به عبارت دیگر بهبود شرایط اقتصادی یک جامعه، رابطه‌ای مستقیم با سطح فعالیت‌های کارآفرینی است که البته تأثیرات آن نه تنها بعد اقتصادی، بلکه ابعاد اجتماعی و سیاسی را نیز در بر می‌گیرد. 

کارآفرینی، محرکی اصلی در ایجاد و معرفی مشاغل جدید، وارد کردن خلاقیت و نوآوری در تجارت‌های موجود، تشویق سرمایه‌گذاران برای قبول خطر و ورود به عرصه‌های نوین کسب‌وکار، تشخیص و ایجاد بازارهای هدف جدید و پیشگیری از اتلاف منابع و سرمایه‌های موجود است.

همچنین کارآفرینی نقش بسزایی در بهبود شرایط عمومی جوامع و ساکنان آن ایفا می‌کند، منجر به کشف، رشد و پرورش استعدادهای نهفته افراد در امور مختلف می‌شود و بدین‌ترتیب راه را برای دستیابی به موفقیت‌های شغلی، مالی، اجتماعی و شخصی هموار می‌کند.

به گزارش شیرازه، رشد اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی افراد در گرو فعالیت‌های کارافرینانه و توسعه کارآفرینی است و این امر جز با همت مسئولان استانی و کشوری و حمایت مجلس، دولت و مردم محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان