کد خبر: ۱۶۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۳۱ تير ۱۴۰۲
شب‌های محرم به نام کدام شهدای کربلاست؛

شب پنجم؛ به نام حضرت زهیر(ع)، حبیب ابن مظاهر و...

هر یک از شب‌های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام‌گذاری شده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، آفتاب محرم برمی‌آید و کربلای دل را در پرتو خود می‌سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدسته دست‌ها بالا می‌رود و در باد به حرکت در می‌آید و عطر شهادت مشام را می‌نوازد.

چشم‌ها در انتظار طراوت اشک به تماشا می‌نشیند و خواب‌ها از چشم‌های خسته می‌گریزند و حسینیه دل‌ها سیه‌پوش می‌شوند؛ محرم فرامی‌رسد و انتظار لباس‌های مشکی به سر می‌آید.

آری این شب‌ها باید به سوگ نشست. هر شب به سوگ ستاره‌ای از آسمان حسین (ع).

 هر یک از شب‌های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام‌گذاری شده است.

نام‌گذاری این شب‌ها باگذشت زمان صورت‌گرفته و واضع خاصی ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل‌بیت و بر اساس جایگاه شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت‌بخش کربلا یعنی امام حسین (ع) و هم‌آهنگی شور و التهاب مراسم و روضه آنان با مرکز شورآفرین شب عاشورا صورت گرفته است.

شب پنجم؛ شب حضرت زهیر(ع) و...

شب پنجم: حضرت زهیر(ع) و...

این شب مانند شب چهارم میان چند شهید کربلا مشترک است. شب پنجم به حبیب بن مظاهر و حضرت عبدالله بن حسن کودک هشت ساله امام مجتبی(ع) نیز منسوب است. عبدالله(ع) در شمار آخرین شهیدانی بود که پیش از شهادت امام حسین(ع) در ظهر عاشورا به شهادت رسید.

زهیر، الگوی عاشقی کربلاست. او تا چند روز پیش، از دیدار حسین(ع) هراس داشت، اما پس از آن که به خیمه امام گام نهاد، هراسش به عشقی جاودانه بدل شد. بارقه نگاه حسین(ع) چنان در جانش اثر کرده بود که از همه هستی خود گذشت و از دنیا و خانمان گسست. او در این راه چنان پیش رفت که به یکی از فرماندهان سپاه آن حضرت تبدیل شد.

زُهِیرِ بنِ قِینِ بن قِیسِ اَنماري بَجِلي از اهالی کوفه و از بزرگان قبیله بَجِیلة بود وی از مردان شریف و شجاع شهر کوفه و قوم خود شمرده می‌شد و به واسطه حضور در جنگ‌ها و فتوحات بسیار، جایگاه رفیعی به دست آورده بود. 

در برخی از منابع از قِین پَدر زُهِیر به عنوان یکی از اصحاب محمد، پیامبر اسلام نام برده شده‌است.

حبیب بن مظاهر

حبیب بن مظاهر اسدی از یاران امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بوده است. وی در سال ۶۱ قمری در روز عاشورا به شهادت رسید و آرامگاهش در کربلا قرار دارد.

او از جمله کوفیانی بود که در نامه از امام حسین (ع) خواسته بودند که به کوفه بیایند. این مرد با تقوا در جنگ‌های مختلف همراه امام علی (ع) و امام حسن (ع) نیز بوده است.

زندگی نامه حبیب بن مظاهر اسدی

حبیب بن مظاهر اسدی در ۱۴ سال پیش از هجرت پیامبر (ص) در یمن چشم به جهان گشود. کنیه او ابوالقاسم است. پدر حبیب، مظاهر از خاندان بنی اسد است. حبیب بن مظاهر از یاران امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بود. این یار باوفا فردی عابد و با تقوا بود و زندگی ساده ای داشت. او حافظ کل قرآن کریم و از راویان و ناقلان حدیث نیز بود.

حبیب بن مظاهر در زمان امام علی (ع) چه کرد؟

حبیب از جمله یاران امام علی (ع) در جنگ‌های مختلف بود که در گروه شرطه الخمیس شمشیر می‌زد و از یاران گوش به فرمان و جان بر کف امام (ع) محسوب می‌شد. 

او از یاران و شاگردان خاص امام (ع) بود که در دسته حاملان علوم نیز قرار می‌گرفت به طوری که امام علی (ع) حبیب بن مظاهر را به علم منایا و بلایا آگاه کرده بودند. حبیب بن مظاهر در کنار افرادی چون میثم تمار و رشید هجری از یاران برگزیده امام علی (ع) محسوب می‌شدند.

حبیب بن مظاهر در کوفه چه اقداماتی انجام داد؟

حبیب در شهر کوفه در زمانی که کوفیان مشتاق آمدن امام حسین (ع) بودند، به ایشان نامه نوشت و از مسلم بن عقیل حمایت کرد. وی امان‌نامه دشمن را مبنی بر ترک امام حسین (ع) رد کرد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان