کد خبر: ۱۶۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
شب‌های محرم به نام کدام شهدای کربلاست؛

شب نهم؛ به نام حضرت عباس(ع)

هر یک از شب‌های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام‌گذاری شده است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، آفتاب محرم برمی‌آید و کربلای دل را در پرتو خود می‌سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدسته دست‌ها بالا می‌رود و در باد به حرکت در می‌آید و عطر شهادت مشام را می‌نوازد.

چشم‌ها در انتظار طراوت اشک به تماشا می‌نشیند و خواب‌ها از چشم‌های خسته می‌گریزند و حسینیه دل‌ها سیه‌پوش می‌شوند؛ محرم فرامی‌رسد و انتظار لباس‌های مشکی به سر می‌آید.

آری این شب‌ها باید به سوگ نشست. هر شب به سوگ ستاره‌ای از آسمان حسین (ع).

 هر یک از شب‌های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام‌گذاری شده است.

نام‌گذاری این شب‌ها باگذشت زمان صورت‌گرفته و واضع خاصی ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل‌بیت و بر اساس جایگاه شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت‌بخش کربلا یعنی امام حسین (ع) و هم‌آهنگی شور و التهاب مراسم و روضه آنان با مرکز شورآفرین شب عاشورا صورت گرفته است.

شب نهم:شب تاسوعا

روز نهم ماه محرم به نام ستاره 34 ساله آسمان کربلا و بزرگ ترین یار و یاور حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) نام گذاری شده است.

 عباس یعنی چهره درهم کشیده و این نام نشان از صلابت و توانمندی سقای کربلا دارد. 

حضررت ابوالفضل فرزند علی (ع) و برادر حسین (ع) بود، با این وجود هرگز برادر خویش را به نام صدا نزد. ایشان رعایت ادب و فروتنی را تا لحظه آخر بر خود واجب می دانست. 

او پرچم‌دار سپاه و بهترین الگوی رشادت، در میان لشکریان پرچم به دست رشیدترین و شجاع ترین افراد سپرده می شد.

 ایشان به اندازه‌ای محو یار شده بود که با دیدن امواج آب روان، لب‌های خشکیده محبوب خود را به خاطر آورده و از نوشیدن آب صرف نظر کرد.

 شجاعت، وفاداری و فروتنی حضرت ابوالفضل (ع) یکی از برگ‌های زرین عاشورا است که همه را به شگفتی عشق زیاد به او وادار کرده است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان