کد خبر: ۱۶۰۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
رئیس شورای شهر شیراز در گفتگو با شیرازه:

نمی‌شود کربلا را بدون نقش زنان اسوه، تفسیر و تعبیر کرد

طاهری معتقد است، در حادثه کربلا زنان اسوه، به‌عنوان قله‌های بزرگ و مجلل به‌خوبی دیده شدند و نمی‌شود کربلا را بدون این‌چنین قله‌هایی تفسیر، تعبیر و بیان کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، باتوجه‌به فعالیت دشمنان در راستای تحریف، تخریب و تضعیف واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) ضروری است توسط افراد و شخصیت‌های اثرگذار جامعه این موضوع به‌خوبی تبیین و تشریح شود.
 
 از همین رو با مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز پیرامون توجه به نقش‌زن مسلمان در نهضت عاشورا به گفتگو پرداخته‌ایم.
 

 وی در ابتدا با بیان اینکه اگر نهضت عاشورا را، یک قیام و نهضت بدانیم، بانوی بزرگی همچون حضرت زینب (س) آن را به ثمر نشانده است، گفت: والا اگر زینب نبود این حادثه عظیم در تاریخ می‌ماند و دفن می‌شد.
 
نقش‌زن مسلمان در نهضت عاشورا

 طاهری ادامه داد: اگر عاشورا را یک حادثه بزرگ در تاریخ بدانیم، زینب نتیجه آن حادثه است که آن را به همه اهل عالم نشان داد؛ زن یک مقام حقوقی منفرد ندارد، بلکه زن همچنان که امامین انقلاب آن را برایمان تفسیر می‌کنند، حداقل در چهار شخصیت حقوقی مادر، همسر، خواهر و دختر دیده می‌شود که هر یک از این مقام‌ها برای خود شخصیت عظیمی دارند.

نمی‌شود کربلا را بدون نقش زنان اسوه، تفسیر، تعبیر و بیان کرد

 رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: زن در مقام مادر در حادثه عاشورا مانند ام‌البنین یا مادر وهب، هر کدامشان کتابی هستند یا زن در مقام همسر، مانند همسر زهیر یا حضرت لیلا، هر کدام دانشنامه‌ای هستند؛ زن در مقام خواهر مانند حضرت زینب که اوتادی برای شیعه است و یا زن در مقام دختر، مانند حضرت رقیه، هر کدام از این شخصیت‌ها در حادثه سیاسی کربلا، نقش‌های بزرگی از خود نشان دادند، ولی به اعتقاد بنده مهم‌ترین نقشی که در حادثه کربلا و نهضت عاشورا جلوه‌گری می‌کند، نقش سیاسی هر یک از این اشخاص است؛ یعنی همسری سیاسی، مادری سیاسی، خواهری سیاسی و دختری سیاسی که اگر همه این نقش‌های سیاسی را در چند اصل خلاصه کنیم، فداکاری، ایثار، عدم دلبستگی به دنیا و...می‌شود دلدادگی و ذوب در ولایت.
 
 وی با اشاره به اینکه هر یک از این زنان برگ‌هایی طلایی و زرین در تاریخ از خود برجای گذاشتند که تا قیامت می‌درخشند و الگویی واقعی برای دیگر بانوان هستند، عنوان کرد: کوه‌ها را در عالم بسیار می‌بینیم؛ اما برخی قله می‌شوند و در همه تاریخ اسمشان ماندگار می‌گردد مثل دماوند، دنا و...
 
 طاهری معتقد است اینها قله‌هایی هستند که در میان بی‌شمار کوه‌ها دیده می‌شوند پس نقش‌های بزرگ هستند که مؤثرند؛ در حادثه کربلا هم زنان به‌عنوان قله‌های بزرگ و مجلل به‌خوبی دیده شدند و نمی‌شود کربلا را بدون این‌چنین قله‌هایی تفسیر، تعبیر و بیان کنیم.
 
 رئیس شورای شهر شیراز در ادامه تصریح کرد: نمی‌توان مادر ام وهب، همسر زهیر و اثری که بر همسرش گذاشت تا او را روانه حمایت از امام کند، را نادیده گرفت.

وی با تأکید بر اینکه دراین‌خصوص بسیار صحبت شده، گفت: زنی که خداوند او را خلقت کرده که تماماً احساس باشد، در واقعه کربلا از همه عواطف و احساس خود می‌گذرد تا قله بزرگ‌تری را که همانا ولایت‌پذیری و اطاعت خداوند است را فتح کند و این همان درس عظیمی است که زنان کربلا به تمام بانوان دنیا آموختند.

تبیین نقش سیدالشهدا در مؤلفه وحدت‌بخشی بین مذاهب و اقوام مختلف

طاهری در ادامه به تبیین نقش امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نیز پرداخت و گفت: نفس قیام اباعبدالله اگر ابتدا خوب تبیین شود، علت وحدت‌بخش بودن این نهضت در بین تمام ادیان و مذاهب نیز مشخص و قابل‌درک است.

نمی‌شود کربلا را بدون نقش زنان اسوه، تفسیر، تعبیر و بیان کرد

قیام امام حسین (ع) در یک‌کلام قیام علیه ظلم بود
 
وی عنوان کرد: قیام امام حسین (ع) در یک‌کلام قیام علیه ظلم بوده، چرا که صحنه‌های کربلا را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که عده قلیلی در برابر عده کثیری ایستاده‌اند، قهرمانانه بودن این نبرد بیشتر نشان داده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین تصریح کرد: این جماعت اندک با همه اهل‌بیت و زن و فرزند و خاندان خود حضور داشتند که بعد از حادثه کربلا نیز فرزندان و زنان و کودکان را رها نکردند و آنان را نیز در شرایط سختی به اسارت بردند؛ آنها خاندان پیامبر و بافضیلت‌ترین افراد نزد همه عالم و انسان‌هایی در اوج و کمال بودند.

طاهری با بیان اینکه آنان قیام را برای منافع شخصی خود و ظلمی که بر شخص خودشان وارد شده نبرد نکردند، اظهار کرد: امام حسین و یارانش ظلم ظالمان را علیه تمام انسانیت می‌دانستند و قیام اباعبدالله الحسین هم در جهت صیانت از انسانیت می‌پنداشتند؛ بنابراین اگر ابتدا خوب متوجه شویم که حادثه کربلا با کدام هدف صورت گرفت آن زمان بهتر متوجه می‌شویم که نظر عالم در خصوص امام حسین چیست.

 عضو شورای شهر شیراز در پایان گفت: شخصیتی که روبروی ماست یک هویت بزرگ حقوقی است به نام مکتب سیدالشهدا، نه‌تنها یک شخص حقیقی به نام امام حسین (ع) که فقط با همان شخصیت سروکار داشته باشیم.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان