کد خبر: ۱۵۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز:

شوراها باید تجلی اراده مردمی باشند

رئيس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: نقش واقعی شوراها باید در تجلی اراده مردم باشد و این موضوع باید به اثبات برسد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،مهدی طاهری رئیس شورای اسلامی شهردر ویژه برنامه روز شوراها که با حضور نمایندگان ادوار شوراهای اسلامی این کلان‌شهر و نمایندگانی از دولت و مجلس برگزار شد، با قدردانی از نمایندگان مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قدر مسلم فرمایشات رهبر معظم انقلاب که طی سال‌های گذشته درخصوص موضوع شوراها مطرح شده، بسیار مفصل است و به‌نظر می رسد خلاصه آن‌ها تنها در عبارت” صحنه واقعی مشارکت مردم در شوراها تجلی می‌کند” است.

وی با بیان ایت‌که این نقد به جامعیت شوراهای سراسر کشور وارد است که نتوانستیم به معنای واقعی کلمه فرمایش رهبر معظم انقلاب را در خصوص این نقش را به اثبات برسانیم، تصریح کرد: بی‌شک اگر این نقش محقق شود، بسیاری از موضوعات مطرح در صحنه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

 به اعتقاد طاهری نقش واقعی شوراها باید در تجلی اراده مردم باشد و این موضوع باید به اثبات برسد.

 رئیس پارلمان محلی شیراز اظهار کرد: این جایگاه به لحاظ قانونی آن رشدی که باید داشته باشد را پیدا نکرده است و نیاز است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این موضوع را با نگاهی ویژه دنبال شود. 

طاهری خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی باید به داد قانون یکپارچه مدیریت شهری برسد و این یکپارچگی شهری ایجاد شود. .

وی با بیان اینکه این موضوع حقی است که مربوط به مردم شهر شیراز است، یادآور شد: با این اقدام شورا به جایگاه واقعی خود نزدیکتر خواهد شد و به عنوان یک پارلمان محلی مسائلی که فیمابین مردم و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد به شدت کاهش می‌یابد و شورای شهر عملا شورای شهر خواهد شد و از تعبیر رایج عوامانه شورای شهرداری نجات خواهد یافت.

 محمدحسن اسدی، شهردار شیراز به مشارکت جدی مدیریت شهری در ویژه برنامه سعدی شیرازی اشاره و اظهار کرد: طی هفته گذشته یاد روز شیخ اجل سعدی شیرازی برگزار و مراسم اختتامیه آن شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و در این مراسم شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز مشارکت جدی و قابل توجهی داشت. 

این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز با اشاره به اینکه از روز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه که همزمان با آغاز هفته شیراز است، برنامه‌های متنوعی اجرا خواهد شد، افزود: امید است بتوانیم شیراز را که یک شهرت جهانی دارد، به خوبی پیش از گذشته وصف و معرفی کنیم.

 اسدی ادامه داد: امروز می‌توان به درستی و عینیت کاربرد شوراهای اسلامی شهر و روستاها را دید. شهردار شیراز با بیان اینکه در وضعیت فعلی کشور، هزینه‌های بسیار زیادی تحمیل می‌شود، افزود: در تمامی شهرها، ارتباط شهرداری و شورای شهرها با اعتبارات دولتی تقریبا روز به روز کمتر می‌شود و در حال رسیدن به صفر است. 

بنابه اظهار اسدی؛ کمک‌های دولت عمدتا و حداکثر در بخش بسیار کمی در حوزه مترو و ناچیز است؛ به گونه‌ای که در سال جاری توانستیم قریب به ۱۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو به فروش برسانیم. 

وی با بیان اینکه از مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، تحقق ۴۰۰ میلیارد تومان آن برعهده شهرداری است، گفت: دولت در ۷۰۰ میلیارد تومان مشارکت ۵۰درصدی داشت که این کمک تنها برای ۱۷۵ متر اجرای مترو است. 

شهردار شیراز افزود: در وضعیت فعلی شهرداری و شورا، بودجه تقریبی ۶هزار میلیارد تومانی را با اهتمام جدی شورا ظرف یکسال به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان رساندیم که در هیچ دوره‌ای بودجه شهرداری بالغ‌بر ۳۰۰ درصد اضافه نشده بود.

 این مقام مسؤول در مدیریت شهری شیراز اضافه کرد: اگر شورا به عنوان یک پارلمان و مجلس محلی وجود نداشت، شهرداری درهمان گردونه جاری گرفتار می‌شد و راهی به جایی نمی‌برد.

 اسدی با بیان اینکه باید قدر شوراهای محلی و روستایی را دانست، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه دارند اهتمام لازم و ویژه را مبذول کنند تا روزبه‌روز شوراها تقویت شوند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان