کد خبر: ۱۶۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

صدای غیرت مردم فارس از نارنجستان قوام بلند شد

مردم شیراز و فارس در پی هتک حرمت به بانویی در شیراز، همانند سیلی خروشان به خیابان آمدند تا به هنجارشکنان بگویند این سرزمین و این دین و مذهب، هنوز هم همچنان در قلب و روح و جسم و جان مردم جایی دارد به وسعت تاریخ بشریت و کسی را یارای تعدی به آن نیست.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پیاگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با نگاهی به موضوع هدایتگری در جامعه اسلامی در خواهیم یافت که موضوع امر به معروف و نهی از منکر از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در جوامع اسلامی بر آن تاکید شده و ریشه در اعتقادات مذهبی انسان‌ها دارد تا جایی که در احادیث و روایات یکی از اصلی‌ترین دلایل قیام امام حسین(ع) ترویج امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است؛ امام خود نیز ضمن وصیّت‌نامه‌ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش «محمّد بن‌حنفیّه» برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد:

«انِّی لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً ولا مُفْسِد اً وَ لا ظالِماً، وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الِاصلاحِ فِی اُمةِ جَدِّی محمد اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ و اَنْهی عَنِ المُنْکَرِ و اَسیرَ بِسیرةِ جَدِّی محمد و اَبی عَلیِّ بنِ‌اَبِی‌طالِبٍ
...»

«من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستم‌گری حرکت کردم . بلکه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیرة جدم و پدرم علی بن‌ابی‌طالب عمل کنم

 از این رو اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در تمامی معضلات اجتماعی حائز اهمیت است و بر هر مسلمان واجب است این امر سرلوحه زندگی خود قرار دهد؛ اما علاوه بر اشاعه فرهنگ، باید زمینه قانونی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در جامعه نیز فراهم شده تا این افراد بتوانند آموزش‌هایی که در خصوص امر به معروف را فراگرفته‌اند محقق کرده و زمینه پیشروی معضلات اجتماعی را در جامعه از بین ببرند.

اقدامی که در سال‌های اخیر و با ورود دشمن به فضای فکری و فرهنگی نسل جوان، کمرنگ‌تر شد تا جایی که عده‌ای گستاخ و فریب‌خورده به خود اجازه می‌دهند تا نه تنها قانون و مقرارت و مباحث شرعی مربوط به عفاف و حجاب را در جامعه نقض کنند، بلکه با رفتار هتاکانه و هنجارشکنانه موجب تعرض و تعدی به آمران به معروف نیز می‌شوند؛ اتفاقی که از اواسط سال گذشته که برخی اغتشاشات و اعتراضات در کشور به اوج رسید بیشتر رخ نشان داد و فضا به سمت و سویی حرکت کرد که در گوشه و کنار کشور اقدامات غیرقانونی بر علیه برخی بانوان محجبه و روحانیون رقم خورد.

هر چند کم و بیش با برخی از این افراد هنجارشکن برخوردهای قهری صورت گرفت؛ اما انگار جرائم و برخوردهای انجام شده آنقدر موثر نبود که گستاخان را بر جای خود بنشاند؛ با رخ دادن حادثه باغ نارنجستان قوام و هتک حرمت به یک بانوی آمر به معروف دیگر غیرت غیرتمندان و انان که بویی از انسانیت برده‌اند اجاره ندادند دست روی دست بگذارند و سکوت کرده و منتظر باشند مسئولین حرکتی انجام دهند، مردم غیور و غیرتی شیراز در حرکتی مردمی و خود جوش مقابل باغ نارنجستان قوام تجمع کرده و از دستگاه قضایی خواهان اشد مجازات برای وی شده و درخواست‌شان این بود که مماشات را کنار گذاشته و به دور از شرایط شغلی و فردی شخص هتاک، او را به سزای عملش برسانند تا درس عبرتی باشد برای سایرین.

در این میان توییت‌ها، پست‌های اینستاگرامی و مطالبات مردم از سراسر کشور تا حدی اوج گرفت که مسئولان استانی و کشوری نیز دست به کار شده و از دستگاه قضایی خواهان برخورد قاطع و خارج از نوبت شدند.

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در واکنش به هتک حرمت این بانوی آمر به معروف در شیراز، گفت: در روزهای گذشته اتفاق ناراحت‌کننده‌ای در شهر شیراز روی داد و به فردی که قصد ادای تکلیف شرعی امر به معروف و نهی از منکر داشت، جسارت شد.

وی ضمن محکوم کردن این رفتار خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف حقوق انسانی، از همه کسانی که غیرتمندانه به این رفتار زشت واکنش نشان دادند، تشکر و قدردانی کرد.

آیت‌الله جنتی از مسئولانی هم که در این زمینه وظیفه دارند، خواست تا با برخورد سریع و قانونی و بدون مماشات، اجازه ندهند برخی افراد هنجارهای مورد احترام جامعه را زیر پا بگذارند.

آیت‌الله لطف‎الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس هم در پیامی عنوان کرد: ضمن تشکر از اقدام به موقع و پیگیری قاطعانه عزیزان نیروی انتظامی و دادگستری و بسیجیان عزیز استان فارس در دستگیری و بازداشت عوامل حادثه غم‌انگیز فوق، تداوم اقدام و جدیت در برخورد با رفتارهای هنجاررشکنانه و متجاهرین به فسق و گناه و حمایت قاطعانه، مستمر و فوری از آمران به معروف و ناهیان از منکر را از مسئولین امر خواستارم.

ستاد امر به معروف استان، شورای شهر شیراز و برخی دیگر از مسئولان کشوری و استانی نیز با واکنش به این موضع خواستار پیگیری و مجازات فرد هتاک شدند؛ در این بین مردم نیز از مسئولان خواستند تا مجازات تعیین شده را سوری و یا سبک نشمارند و این فرد و همسرش را که مادری را جلو فرزندش کتک زدند به سزای عملشان برسانند.

یک هنجارشکنی و سیلی از غیرتمندی

حسن محمدی جوان شیرازی در اعتراض به اقدام شخص هتاک، گفت: فریضه امر به معروف واجب شرعی است اگر ما در هر شرایطی خود را ملزم به رعایت شرعیات کنیم اینگونه حوادث رخ نخواهد داد.

مرتضی حیدری مرد میانسال استان فارسی بود که در اعتراض به رفتار شخص هتاک به آمربه معروف گفت: رفتار زننده شخص هتاک نه تنها بی حرمتی به بانوی آمربه معروف بود بلکه شان منزلت وی را در جامعه مورد هجمه قرار داد.

علی‌رضا مرتضوی دیگر شهروند شیرازی گفت: رفتار مردهتاک دل هر باغیریتی را به درد آورد و از دادستان مرکز استان فارس انتظار می‌رود نسبت به بی حرمتی‌های انجام شده را به دقت مد نظر داشته باشد و برابر قانون با فرد خطا کار رفتار کند.

احمدعلی رحیمی معتقد است که مراجع قضایی بدون هیچ مماشاتی به این مساله ورود کنند بلکه درس عبرتی برای دیگران شود.

فاطمه دختر خانم نوجوانی که تازه پا به 17 سالگی گذاشته بود گفت: من آمده‌ام تا به نان که فکر می‌کنند می‌توانند حیا و حجاب را از زنان ما بگیرند، بگویم که این چادر مالدرم حضرت زهراست که ما بر سر کردیم و با هیچ ترفندی ان را از سر بیرون خواهیم کرد.

 هر چند واکنش به موقع و منسجم مردم شیراز، استان فارس و حتی برخی هموطنان در سراسر کشور موجب شد تا دستگاه قضایی پرونده را خارج از نویت پیگیری نماید ، اما ضروری است تصمیمات سلبی، فرهنگی، قانونی و موثری اتخاذ گردد تا دیگر مادری را در ماه محرم که ماه امر به معروف است به خاطر اجرای تکلیف الهی کتک نزنند، بانویی را به خاطر حجاب زینبی آزار ندهند و همه هتاکان و هنجارشکنان بدانند آنان به لحاظ تعداد در اقلیت هستند و حتی برخی بانوان کم‌حجاب هم با رفتار زشت‌شان همنوایی نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند ناموس و آبروی این سرزمین به دست دشمنان قسم‌خورده و فریب‌خوردگان و کوته‌فکران داخلی و خارجی به حراج گذاشته شود.

یک هنجارشکنی و سیلی از غیرتمندی

کلام آخر خطاب به مسئولان؛

هر یک از شماها که بر مسند قدرت نشسته‌اید، چه در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و چه در حوزه قضایی باید بدانید و درک کنید که به ازای هر یک از صندلی‌های شما، خون بی‌شمار جوانانی ریخته شده که رفتند تا این سرزمین به دست دشمن نیافتد و کسی نتواند برای مردمانش تعیین تکلیف کرده و راه حسین و یارانش را فراموش کند؛ پس بر شما واجب است با همت و شدت هر چه تمام‌تر با کسانی که قصد بر هم زدن آرامش و آسایش این مردم را دارند برخورد کنید.

 انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان