کد خبر: ۱۶۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
آزاده دفاع مقدس در گفتگو با شیرازه:

بیانات روشنگرانه امام (ره) در استقامت اسرا، مؤثر بود

آزاده دفاع مقدس گفت: از همه ملت شریف ایران می‌خواهم قدر داشته‌های خود را بدانند و وصایای شهدا را بخوانند. تاریخ جنگ ۸ساله را مرور کنند و بدانند که در جنگ عراق علیه ما چه بر سر ما آمد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، رمضان علی زارعی آزاده عزیزی که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۵ درحالی‌که زخمی بود در عملیات فکه به اسارت دشمن بعثی درآمد و به مدت ۵۱ ماه در زندان‌های عراق در منطقه الانبار در شهر و اردوگاه الرمادی ۱۰ عراق به سر برد. در مصاحبه با خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری با ذکر خاطراتی تلخ‌وشیرین از دوران اسارت خود اظهار داشت: خاطرات و حوادث رزمندگان به اسارت درآمده هم خوشایند و هم ناخوشایند بود و در این حوادث تنها چیزی که باعث شد همه اسرا بتوانند در آن سختی‌ها و محدودیت‌ها و محرومیت‌ها دوام بیاورند همانا روحیه معنوی و امید به خدایی بود که رزمندگان اسیر شده به دست دشمن در وجود خود تقویت کرده بودند. 

زارعی گفت: دوستان آزاده ما در زندان‌های سخت و طاقت‌فرسا در دوران اسارت دو نکته مهم مدنظر خود داشتند که یکی از آنها بیان و صحبت‌های حضرت امام بود که فرمودند: ما موظف به تکلیف و انجام‌وظیفه هستیم، نه نتیجه. این فرمایش بلند و باارزش امام در همه حال چه در عبادت یا در شورش و تحصن و اعتراض و برپایی مراسم و اعیاد اسلامی و دینی ما نصب العین همه ما در اردوگاه‌های عراقی بود. 

دومین مسئله که باید مدنظر جوانان امروز ما باشد همانا استقامت و پایداری اسرا بود. دشمن از اول اسارت تا پایان اسارت ما آزاده‌ها، هدفی مشخص داشت که همانا شکست استقامت و مقاومت ما بود و برای این مسئله به کتک‌زدن مستمر اسرا و قحطی آب و غذا و انواع محرومیت‌ها و تهدیدها و زندان انفرادی و... به دنبال شکست مقاومت ما بودند.

 این آزاده سرافراز افزود: در برخی اردوگاه‌ها روزی یک‌تکه نان خالی می‌دادند و گاه ۱۵ روز از آب خبری نبود و با یک دو سه گفتن عراقی‌ها ماهی یک‌بار در فاصله زمانی گفتن یک و دو و سه حمام می‌کردند! یا سطل ابی بر روی ما می‌پاشیدند تا بلکه قطره‌ای آب را از آن بتوانیم مزه کنیم.

 حمام‌ها این‌گونه نبود که کسی بتواند زیر دوش آب برود با همه این فشارها و زجر و شکنجه‌ها نتوانستند مقاومت ما را بشکنند.

 عراقی‌ها به دنبال ایجاد جوی روانی بین اسرا، بودند؛ اما موفق نشدند.

 زارعی بیان داشت: عراقی‌ها شعاری علیه جمهوری اسلامی و مسئولین و امام نوشتند و بر در و دیوار زندان نصب کردند تا روحیه ما را به قول خودشان تضعیف کنند. 

در فاتح دو الرمادی و اردوگاه ده این زندان علیه نظام و امام تابلویی دیواری نصب کردند و بچه‌های اردوگاه آن را پاره کردند. 

هیچ‌کس نیامد کسی را لو دهد و همه ساکت بودند و عراقی‌ها تا سه روز گشتند که فرد یا افرادی که این تابلو را پاره کرده‌اند بیابند اما نتوانستند و بالاخره مدت‌ها بعد فهمیدند و مسئول اردوگاه اسرا را آوردند و از او خواستند که بگوید کار کیست؟ افسر عراقی مدام می‌گفت: کار چه کسی است و مرتب به امامان ما و... قسم می‌خورد و می‌گفت کار هر کسی است خودش بگوید با او کاری ندارم و قسم عمده آنها والله العظیم بود که اعتراف کنند به این قسم که کارش نداریم و او یک قسم خورد که هر کسی بیاید و بگوید که کار کیست به ناموسم قسم کارش ندارم و یکی از آزاده‌ها گفت: منم. کار من است. افسر عراقی او را روبروی جمعیت آورد و گفت چرا آن تابلو را پاره کردی؟ 

او در پاسخ به پرسش وی گفت: شما کشورت و رهبرت و مردمت را دوست داری من هم دوست دارم. با این‌گونه سخن‌گفتن اسیر ایرانیان افسر خلع‌سلاح‌شده بود و به اسیر ایرانی گفت: حالا بگو اگر جای تو بودم و تو جای من با من چه رفتاری می‌کردی؟ آن اسیر ایرانی با صراحت و شجاعت و کیاست خود به افسر عراقی گفت: بر قسمی که خوردم پایبند می‌ماندم.

 زارعی در ادامه خاطرنشان کرد: از همه ملت شریف ایران می‌خواهم قدر داشته‌های خود را بدانند و وصایای شهدا را بخوانند. تاریخ جنگ ۸ساله را مرور کنند و بدانند که در جنگ عراق علیه ما چه بر سر ما آمد.

 ما در زندان عراقی‌ها اسیر بودیم و گاه زندان انفرادی را تجربه می‌کردیم.

 فرماندهان عراقی در اردوگاه‌های اسرای ایرانی به دنبال شکستن استقامت اسرای ایرانی بودند؛ اما موفق نشدند، مرتب به ما و مقدسات دینی ما توهین می‌کردند و این پایداری‌ها و استقامت‌های اسرا را باید گفت و در تاریخ باید ثبت نمود. 

این آزاده خرامه‌ای ساکن شیراز در پایان گفت: از نظر من تعریف یک آزاده را در این جمله می‌توان خلاصه کرد: فردی که نیروی مقاوم بوده و هست و معتقد به‌نظام و انقلاب می‌باشد.


انتهای پیام/224224

 
نظرات بینندگان