کد خبر: ۱۶۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
آزاده سرافراز دفاع مقدس در گفتگو با شیرازه:

بهترین سال‌های عمرم را در زندان‌های عراق سپری کردم

آزاده سرافراز دفاع مقدس گفت: اسرا به‌عنوان سفیران جمهوری اسلامی و نماینده مردم ایران در عراق بودیم همین مسئله باعث شده بود تا ما آزادگان رسالت بزرگی را برای خود قائل باشیم و از ارزش‌های خودمان کوتاه نیاییم و دست از خاکمان نکشیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،در آستانه سالروز بازگشت غرورآفرین نخستین گروه از آزادگان سرافراز کشور عزیزمان به میهن اسلامی هستیم.

 آزادگانی که پس از سال‌ها دوری از وطن و تحمل دردها و رنج‌ها، شکنجه‌ها و محرومیت‌های مختلف به ایران و به سرزمین پاک شهیدان آمدند تا به دنیا ثابت کنند که مقاوم‌ترین و صبورترین مردان روزگار خویش‌اند.

 این عزیزان که از قشر فرهیخته و صبور جامعه ایثارگری هستند، در دوران اسارتشان زندانبانانشان را با صبر و مقاومتشان به بند کشیده بودند.

 به همین بهانه و در سالروز ورود آزادگان عزیز و سرافراز به کشورمان فرصتی فراهم شد تا با جمعی از عزیزان آزاده دوران دفاع مقدس به مصاحبه و گفتگو بنشینیم. پیشاپیش سالروز ورود این عزیزان به میهن اسلامی را به آنان و خانواده‌های محترمشان و عموم مردم عزیزمان تبریک عرض می‌نماییم. 

ما دربند شماییم نه شما دربند و اسیران ما!

 ولی دُرّی آزاده ارسنجانی متولد ۱۳۴۳ که در سال ۱۳۶۰ به مدت ۹ سال در اسارت دشمن بعثی در زندان‌های عراق به سر برده و هنگام اسارت فقط هفده سال بیشتر نداشت در گفتگو با خبرنگار شیرازه،بیان کرد: در حمله طریق‌القدس که برای آزادسازی شهر بستان از دست عراقی‌ها بود اسیر شدم و در ۲۶ سالی ازآنجا آزاد و به میهن اسلامی برگشتم. 

دری با بیان خاطره‌ای از دوران اسارت خود در عراق گفت: اسرا به‌عنوان سفیران جمهوری اسلامی و نماینده مردم ایران در عراق بودیم همین مسئله باعث شده بود تا ما آزادگان رسالت بزرگی را برای خود قائل باشیم و از ارزش‌های خودمان کوتاه نیاییم و دست از خاکمان نکشیم و به‌عنوان رزمنده از خاک و آب و ناموس کشورمان که در اشغال کشور عراق بود دفاع کنیم. بهترین ساله‌ای عمرم را در زندان‌های عراق سپری کردم

وی افزود: در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حدود ۱۵ شهر از شهرهای اصلی کشورمان در حوالی مرزهای جنوبی و غربی را عراقی‌ها تصرف کرده و به آنها حمله نموده بودند. اما خون پاک شهدا و لطف الهی و تلاش رزمندگان اسلام بود که یک‌به‌یک شهرهای ما آزاد و یک وجب از خاک ما به دست دشمن نیفتاد. 

این آزاده دوران دفاع مقدس در ادامه بیان داشت: یک نظامی عراقی بنام سرگرد مفید بعد از مدت‌ها که در کار شکنجه اسرای ایرانی در عراق بود سخنی تاریخی گفت و آن این بود که گفت: " ما اسیر شماییم نه شما اسیر ما؛ منظورش این بود که شما با این مقاومت‌تان و بااین‌همه سختی و درد و رنج دوران اسارت خم به ابرو نیاورده و این شمایید که ما را با استقامت و پایداری‌هایتان به بند کشیده‌اید.

او می‌گفت من که فرمانده اردوگاهتانم می‌بینم که همه شما خندانید و ناراحت نیستید و ما داریم اذیت می‌شویم، شما موی سر ما را سفید کردید. 

دری که همینک استاد دانشگاه است بیان کرد: ما با این حالی که شکنجه‌ها شدیم و سختی‌های زیادی کشیدیم؛ چون مواضعمان حق و امیدمان به خدا بود اصلاً نگران از آینده زندگی خود نبودیم و می‌توانم بگویم بهترین ساله‌ای عمرم را در زندان‌های عراق سپری کردم! 

ابوترابی حق پدری بر ما آزاده‌ها داشت.

 وی تصریح کرد: بازجوهای عراقی هنگام اسارت از من پرسیدند درجه‌ات چیست؟ من گفتم هیچ و فقط یک بسیجی داوطلب هستم و ۱۷ سال بیشتر ندارم. افسر عراقی به من گفت: ایرانی‌ها کودکان را به جبهه می‌فرستند و من گفتم نه اتفاقاً من که هفده سال دارم همه چیز را خوب تشخیص می‌دهم و به میل خودم به جبهه آمده‌ام.

 از من پرسیدند که تو چرا به جبهه آمدی؟ من در پاسخ به سؤال آن سپهبد عراقی گفتم اگر ۱۵ شهر شما را تصرف و به سمت خانه و آدم‌های شهرتان لشکرکشی و حمله کنند شما برای بازپس‌گرفتن خانه‌تان هیچ کاری نمی‌کنید؟ واقعاً چه‌کار می‌کنید؟! از طرف شما به ما حمله شده و ما برای دفاع از خود آمده‌ایم تا بجنگیم.
 او جوابی برای حرف من نداشت. مترجم فارسی‌زبانمان یک منافق بود، منافقینی که این همه برای ما مشکل‌آفرینی کردند.

روایتگر دوران دفاع مقدس همچنین به نسل جوان و افراد جبهه و جنگ‌ندیده توصیه کرد: امام خمینی (ره) فرمودند: همه ما و شما ده‌ها سال زندگی و عبادت کرده‌ایم. بیاییم یک‌بار هم که شده وصیت‌نامه یک شهید را بخوانیم. توصیه می‌کنم خاطرات آزادگان و رزمندگان را بخوانند تا بدانند این امنیتی که داریم مدیون تلاش رزمندگان و اسرا و جانبازان و نیات پاک شهدا در دفاع از کیان و مملکت است. 

دری افزود: جوانان ما باید افرادی میهن‌پرست و ایران‌دوست باشند که برای ایران فداکاری و جان‌فشانی می‌کنند. باید برای کشور خود زحمت بکشند، خاطرات و وصایای شهیدان را بخوانند. مراقب دشمن داخلی و خارجی باشند تا دشمن از آنان سوءاستفاده نکند. 

این آزاده سرافراز در پایان با یاد کردی از سید آزادگان وطن مرحوم حاج‌آقا ابوترابی (ره) یادآور شد: من افتخار آشنایی و قدم‌زدن و صحبت‌کردن با مرحوم ابوترابی در اردوگاهمان را داشتم، انسان بسیار شریف و نجیبی بود، او حقیقتاً بمب روحیه بود و همه ما را به صبر و تقواپیشگی توصیه می‌کرد. ابوترابی حق پدری بر تمام اسرا داشت. امیدوارم با شهدا و اسرای کربلا محشور شده و ما را شفاعت کنند.


انتهای پیام/224224



 
نظرات بینندگان