کد خبر: ۱۶۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

خدمت در مسیر عاشقی

زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین آرزوی همه شیعیان بوده و هست، صدها سال است که این سنت ارزشمند و الهی پابرجاست و هیچ مانعی نتوانسته زیارت حسین (ع) را از دور یا نزدیک در روز اربعین تعطیل کند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حضرت سیدالشهدا (ع) در حرکتی الهی و اخلاقی و در کمال خلوص بر علیه هر آنچه که در مقابل خدا ایستاده بود، به پا خواست و با خون پاکش راهی سبز معین فرمود تا عاشقان خدا در آن قدم بگذارند.

امام حسین (ع) با حرکت بزرگ خود روح مسلمانان را زنده کرد ترس را ریخت و احساس بردگی و اسارتی را که اواخر زمان عثمان و تمام دوره معاویه بر روح جامعه حکم‌فرما بود تضعیف کرد.

بدون شک اربعین که برای امام حسین (ع) در نظر گرفته شده در وحدت بین جامعه اسلامی نقش بسزایی دارد تا مسلمان جهاد و وحدت داشته باشند؛ لذا زائرین وقتی این پیاده‌روی و تجمعات را می‌بینند درس وحدت می‌گیرند و عبور زائرین اربعین حسینی به بهانه جهاد و وحدت نشان می‌دهد که مسلمانان به خداوند و اهل‌بیتش عقیده مشترک دارند و دیگر اختلاف‌نظر و اختلاف مذهب اسلامی نمی‌تواند آنها را از هم جدا کند و متفرّق شوند.

و اما دراین‌بین بودند افرادی که زائرین را بیمه قران می‌کردند تا به دشمنان اسلام بفهمانند که قران ضامن ملت اسلامی است و آموزه‌های قرآن کریم، سعادت بشریت را در سایهٔ احترام به عقاید پیروان دیگر ادیان برای رسیدن انسان به آزادی فردی و اجتماعی نوید می‌دهد و این همان دلیلی است که مستکبران و زیاده‌خواهان جهانی برای تحقق‌نیافتن آن می‌کوشند و با استفاده از ابزار گوناگون، ازجمله توهین به ارزش‌های یکتاپرستان و اسلام‌خواهان با آن ستیزه می‌کنند.

خدمت در مسیر عاشقی

ازآنجایی‌که اکثر راهیان اربعین از مرز زمینی به عراق مشرف می‌شوند، ارادت مردم به اهل‌بیت از جمله امام حسین (ع) و یاران با وفایش باعث شد تا همه ساله با فرارسیدن اربعین حسینی مردم شهر و روستای منتهی به مرزهای کشور با اعتقاد خاص در صدد برپایی موکب باشند بلکه بتوانند به زائرین اربعین حسینی خدمت کنند.

تصمیم گرفتیم تا با زائرین و برخی از کوکب داران گفتگویی داشته باشیم تا از حال و هوای این روزها برایمان بگویند.

حمیدرضا اکبری که به قول خودش ۵ بار به مراسم اربعین رفته در پاسخ به خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری مبنی بر دلیل حضورش در این مراسم حماسی گفت: در زیارت اربعین می‌خوانیم که امام حسین (ع) خون خود را برای همه انسان‌ها داد تا آگاه به تکالیفشان شوند و از جهالت و تاریکی فاصله گیرند البته نگاه امام فقط به زمانه خودشان متوقف نبود و قصد داشت تمام انسان‌ها را در زمره شاگردان مکتبش قرار دهد، وقتی این نگاه امام به انسان‌ها است باید به سمتش رفت و خود را بیمه دنیوی و اخروی کرد.

زینب خسروی دیگر زائری بود که به قول خودش برای رفتن به کربلا سر از پا نمی‌شناسد، گفت: امام حسین جلوه‌ای از استقامت و ایستادگی است و این روحیه پایداری و استقامت که در نهضت حسینی نیز جلوه‌گر شده است باعث شد که به این مسیر ترغیب شوم؛ بلکه یکی از یاران اربعینی باشم.

اکبر حسنی جوان خوش‌برخورد شیرازی گفت: یقین دارم که امام‌زمان (عج) به سفارش پدر عزیزش در جمع حاضران اربعین پیداترین زائرِ پنهان کربلاست و می‌خواهم با حضورم بگویم که همچنان بر عهدی که بستیم هستیم و از طرفی همچون اربعین طومار نسخه استعماری تفرقه‌بینداز و حکومت کن را در هم می‌پیچد، در این مسیر حضور یافتم.

نعمت خادم مدیر موکب جان‌نثاران حضرت زهرا (س) دلیل خدمت به زوار اربعین را این‌گونه تشریح کرد: خدمت به زائرین اباعبدالله الحسین سعادتی است که دو سال است نصیب حقیر شده و سعی کردیم با همکارانم در ثواب و حضور حماسی اربعین حسینی که طنین‌انداز جهانی است سهیم باشیم .

خدمت در مسیر عاشقی

یکی دیگر از موکب داران مستقر در پایانه مرزی شلمچه که از بردن نامش امتناع کرد خدمت به زائر امام حسین (ع) را نعمت الهی دانست و گفت: خدا را شاکرم که در این مسیر پای نهادم برای هزینه خدمت به زائرین هیچ نگرانی ندارم و چه خوب است که مالم را در جهت خدمت به زوار پسر فاطمه (س) خرج می‌کنم البته هیچ نگرانی از این بابت ندارم چون ۷۰ برابرش را به دست آوردم و این را بگویم پا گذاشتن در مسیر اهل‌بیت برکت دنیوی و اخروی دارد و امیدوارم تمامی ملت ایران اسلامی به مراسم اربعین حسینی دعوت شوند؛ بلکه سعادتمند بشوند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات فارس گفت: در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی امسال، ۱۰۵ موکب از فارس خدمات خود را به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، عرضه خواهند کرد.

اسکندر قاسمی رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات گفت: از 105 موکب، ۹ موکب در محدوده جغرافیایی فارس، ۸ موکب در مرز شلمچه، ۱۱ موکب در نجف، ۳۳ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۴۲ موکب در کربلا، یک موکب در کاظمین و یک موکب در شهر بلد سامرا مستقر شده و به زوار حضرت سیدالشهدا (ع) خدمات اسکان، تغذیه و پذیرایی را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته فارس در ایام اربعین ۱۰۲ موکب داشت و امسال به ۱۰۵ موکب افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده در مواکب اربعینی فارس سطح مطلوبی از خدمت‌رسانی به زوار به‌ویژه در تأمین آب شرب و فضای استراحت زائران فراهم شده است.

رئیس مواکب اربعینی فارس در ادامه بیان اینکه خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله الحسین (ع) توفیقی بزرگ از خدای منان است که نصیب هر کسی نمی‌شود، گفت: موکب داری در راه امام حسین (ع) یک افتخار است و این افتخار باید در تمام مراحل زندگی به‌عنوان یک سرلوحه در همه امور قرار گیرد.

قاسمی با اشاره به اینکه اگر قدر این افتخار را بدانیم، قطعاً خدای منان و خاصه حضرت زهرا (س) این خدمتگزاری را برای عاشقان اهل‌بیت (ع) ادامه‌دار خواهد کرد، افزود: عشق به امام حسین (ع) و محبت به آن حضرت در فطرت و سرشت همه عاشقانشان نهادینه شده است و باید این عشق و علاقه را با خدمتگزاری خالصانه به زوار سیدالشهدا (ع) به همگان نشان داد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی موکب داری را یک فرصت استثنایی برای ترویج فرهنگ ناب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) دانست و گفت: خدمت به زوار امام حسین (ع) باید دارای کیفیتی در خورشان زوار باشد تا ضمن ایجاد رضایت در زائرین، رضایت قلبی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را نیز فراهم کند.

نکته پایانی: 
مراسم میلیونی پیاده‌روی اربعین یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی در جهان تشیع است که با حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا در چهلمین روز شهادت سالار شهیدان امام حسین و یاران باوفایش صورت می‌گیرد.

در طول مسیر با نام‌های مختلفی از شهرهای ایرانی مواجه می‌شوید که نشان می‌دهد مردم هر منطقه از ایران مخلصانه و عاشقانه برای برپاکردن موکب این مسیر را طی کرده‌اند.

     البته اکثر مردم با ملیت متفاوت از اقصی نقاط جهان به این مکان مقدس مشرف می‌شوند و در مسیر راهپیمایی حضور پیدا می‌کندتاحامل پیام وحدت امت اسلامی و بزرگترین تجمع اسلامی در جهان باشند 



انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان